پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: تصویر بیل کلینتون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که آرام از پله‌های هواپیمایش در فرودگاه پیونگ‌یانگ‌ پایین می‌آید و سپس با مقام کره‌ای دست می‌دهد، اصلی‌ترین گواه این ادعاست که آمریکای امروز با آمریکای 8 سال پیش فرق کرده‌است.

 از 6 ماه پیش که باراک‌ اوباما در کاخ سفید ساکن شد همه تلاش‌اش این بود که همین را ثابت کند؛ ثابت کند که دولت جورج‌بوش عمرش تمام شده و آمریکا دیگر دنیا را به خیر و شر تقسیم نمی‌کند و می‌خواهد با همه گفت‌وگو و تعامل داشته‌باشد.

پیام اوباما این است که برای دولت او مهم نیست کشورهای دیگر نظرات واشنگتن را قبول دارند یا نه و کدام طرف هستند. تا وقتی کشوری آماده ارتباط و گفت‌وگو با آمریکا باشد، واشنگتن هم از این آمادگی استقبال می‌کند. این پیام دولت اوباماست و البته اینکه دنیا این پیام را قبول می‌کند یا نه موضوع دیگری است.

اوباما این سیاست را در آمریکای لاتین هم به اجرا گذاشته و وعده آغازی جدید را در این منطقه داده‌است. سفر اخیر کلینتون به کره‌شمالی نشان داد که این سیاست به شبه‌جزیره کره هم رسیده‌است. کلینتون تاکید کرده که این سفر به‌صورت مستقل صورت گرفته و فارغ از جهت‌گیری‌های کاخ سفید تنها برای آزاد کردن 2خبرنگار آمریکایی کره‌ای‌تبار انجام شده‌است.

کره‌شمالی هم ادعا می‌کند که تصمیم به عفو این 2خبرنگار زندانی و لغو  حبس 12 ساله آنها ربطی به مذاکرات هسته‌ای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ‌ ندارد اما هر دوی این ادعاها بی‌ربط است. کلینتون یک رئیس‌جمهوری معروف دمکرات در آمریکاست که اتفاقا اکنون همسرش وزیر خارجه آمریکاست. همین بیل کلینتون معمار سیاست واشنگتن مبنی بر تعامل با پیونگ‌یانگ‌ برای حل رویارویی هسته‌ای است.

بعضی مخالفان و منتقدان دولت کلینتون می‌گویند که ناکامی او در سختگیری در مقابل کره‌شمالی در مراحل اولیه مذاکرات با این کشور در دهه 1990 باعث بروز بحران کنونی شده‌است. میراث سیاست دولت‌های کلینتون و بوش این شده که اکنون کره‌شمالی در همین چند ماهی که از عمر دولت اوباما می‌گذرد، یک بمب هسته‌ای، یک موشک دوربرد که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را دارد و چند موشک کوتاه‌برد را آزمایش کرده‌است.

در اوایل تابستان امسال مشاوران امنیت ملی اوباما چنان از اقدامات کره‌شمالی احساس خطر کرده‌بودند که دستور فعال شدن سیستم دفاع ضد‌موشکی پاتریوت را در هاوایی دادند. اکنون اما بیل کلینتون با استفاده از یک فرصت استثنایی سوار هواپیما شد و به پیونگ‌یانگ‌ رفت تا در ظاهر 2خبرنگار آمریکایی را آزاد کند.

اما در حقیقت او در این سفر وارد مذاکرات هسته‌ای هم شده تا کابوسی که خودش در به‌وجود آمدن آن برای آمریکا  سهیم بوده را تمام کند.گواه این مدعا هم دیدارهای رسمی و گفت‌وگوهایش در پیونگ‌یانگ‌ است. کلینتون در این سفر علاوه بر رهبر کره‌شمالی با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در 10 سال گذشته همه مشکل غرب در قبال کره‌شمالی این بود که مجبور بود در قبال دریافت هیچ امتیازی فقط به پیونگ‌یانگ‌ امتیاز بدهد. در دولت کلینتون میلیون‌ها دلار غذا و نفت و سوخت در اختیار کره‌شمالی قرار گرفت اما در مقابل هیچ‌چیزی دریافت نشد. اینکه سفر اخیر کلینتون هم اثری در این زمینه داشته‌باشد یا نه معلوم نیست.

دیلی تلگراف

کد خبر 87641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز