سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در بحبوحه بن بست بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز گذشته در سفری غیرمنتظره وارد پیونگ‌یانگ شد.

پس از ماه‌ها جنگ لفظی میان 2 کشور مقام‌های کره‌شمالی به روش‌های مختلف تمایل خود برای مذاکره مستقیم با آمریکا را نشان دادند تا سرانجام روز گذشته دولت اوباما نخستین قدم را در این مورد بردارد.[آشنایی با تاریخچه تنش‌های آمریکا - کره شمالی]

بیل کلینتون ارشد‌ترین مقام آمریکایی است که از زمان سفر مادلین آلبرایت در سال 2000 به پیونگ‌یانگ سفر کرده است.

در حالی که به‌طور رسمی هدف سفر کلینتون به کره‌شمالی اعلام نشده است اما عده‌ای از مقام‌های آمریکایی هدف از این سفر را گفت‌وگو برای آزادی 2خبرنگار آمریکایی بازداشت شده در این کشور اعلام کرده‌اند. کلینتون روزگذشته در فرودگاه پایتخت کره‌شمالی مورد استقبال کیم کی‌گوان، سرپرست مذاکرات هسته‌ای کره‌شمالی قرار گرفت.

در 17 مارس نظامیان کره‌شمالی لورا لینگ و ایونا لی 2 روزنامه نگار آمریکایی را در مرز کره‌شمالی و چین بازداشت کردند و در ماه ژوئن، یک دادگاه کره‌شمالی این دو زن خبرنگار را به جرم ورود غیرقانونی و تلاش برای ارتکاب جرایم جدی به 12 سال حبس در اردوگاه‌های کار اجباری محکوم کرد.

خبرگزاری یونهاپ روز گذشته گزارش داد که تعدادی از مقام‌های آمریکا هم برای مذاکره درباره سرنوشت این خبرنگارها همراه با کلینتون به کره‌شمالی سفر کرده‌اند.

ماه گذشته کره‌شمالی به یکی از این خبرنگارها اجازه تماس تلفنی با خانواده‌اش را داد. لورا لینگ در این تماس به خانواده‌اش اعلام کرد که ما قوانین کره‌شمالی را نقض کرده‌ایم و لازم است دولت آمریکا به ما کمک کند.

بسیاری این تماس و مجازات شدید این دو خبرنگار را پیامی از سوی کره‌شمالی می‌دانند؛ پیامی که آمریکایی‌ها را متوجه کرده است که برای آزادی 2 شهروند خود باید امتیازاتی را به این کشور بدهند. سفر بیل کلینتون به پیونگ‌یانگ در حالی صورت گرفته که هیلاری کلینتون همسر وی به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به آفریقا سفر کرده است.

برخی منابع می‌گویند که پیش از این کره‌شمالی از طریق دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل از آمریکا خواسته بود که هیلاری کلینتون یا همسرش را برای گفت‌وگو درخصوص  ماجرای خبرنگاران آمریکایی به پیونگ یانگ اعزام کند.

به‌نظر می‌آید با افزایش تنش‌ میان دوطرف به‌دنبال اظهارات هیلاری کلینتون در هفته‌های اخیر دولت اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را برای برداشتن نخستین قدم در جهت مذاکرات 2 کشور به همسرش ترجیح داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا چندی قبل کره‌شمالی را به کودکی سرکش تشبیه کرده بود که با رفتارش می‌خواهد جلب توجه کند اما لیاقت این توجه را ندارد. کلینتون نخستین رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیست که به نمایندگی از واشنگتن به کره‌شمالی سفر کرده است.

در سال 1994 هم جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با بالا گرفتن تنش میان 2 کشور به پیونگ‌یانگ رفت و با رهبر  این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیل کلینتون از سال 1992 تا سال 2000 برای 2 دوره سمت ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده داشت و در زمان او، نخستین تماس در سطح بالا بین آمریکا و کره‌شمالی برقرار شد. در اکتبر سال 2000، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، به پیونگ‌یانگ سفر کرد و در ملاقات با مقامات کره‌شمالی، از جمله کیم جونگ ایل، رهبر این کشور، مذاکراتی را برای بهبود روابط دو جانبه انجام داد.

از زمان روی کار آمدن باراک اوباما کره‌شمالی به برنامه‌های هسته‌ای خود سرعت بخشیده و دومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده است. کلینتون اکنون در حالی به کره‌شمالی سفر کرده که این کشور به تازگی درخواست واشنگتن را برای بازگشت به مذاکرات شش‌جانبه رد کرده است.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که همراه با افزایش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی، مذاکرات را تنها مانند گذشته و با حضور کره‌جنوبی، ژاپن، روسیه و چین انجام خواهند داد. با وجود این در ماه‌های اخیر مقام‌های پیونگ‌یانگ به روش‌های مختلف تمایل خود را برای مذاکرات مستقیم نشان داده‌اند؛

هرچند در ظاهر سفر کلینتون برای آزادی 2 خبرنگار صورت گرفته است اما بدون شک هدف اصلی آمریکا برداشتن نخستین قدم برای ارتقای مناسبات بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ است که اکنون فاقد روابط دیپلماتیک هستند.

سطح بالای مقام‌های استقبال‌کننده از کلینتون در فرودگاه پیونگ‌یانگ، نشانه دیگری از تمایل شدید کره‌شمالی برای آغاز مذاکرات و بهبود روابط با آمریکاست. با این استقبال گرم حتی برخی منابع احتمال دیدار کلینتون با کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی را هم می‌دهند.

با وجود این به دنبال مدت‌ها اختلاف میان 2 کشور کلینتون در تلاش برای ارتقای روابط دوطرف یک ماموریت سخت و به‌نظر برخی غیرممکن را پیش‌رو دارد.

حمایت روسیه از تحریم‌‌ کره‌شمالی

نماینده آمریکا در امور اجرای تحریم‌های سازمان ملل از حمایت مجدد روسیه از تحریم‌های شورای امنیت به‌منظور متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی، خبر داد.

فیلیپ گلدبرگ در گفت‌وگو با رویترز در پایان نخستین روز گفت‌وگوهای خود با مقامات وزارت امور خارجه روسیه در مسکو تاکید کرد: معتقدم همه اعضای شورای امنیت دیدگاه واحدی درخصوص اجرای تحریم‌ها و حمایت از قطعنامه شورای امنیت دارند.

وی تصریح کرد: هدف از این تحریم‌ها، مجازات مردم کره‌شمالی نیست بلکه هدف اصلی و مشترک ما، خلع سلاح هسته‌ای و جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره است.

کد خبر 87069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز