سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

روشنک محمدی: با صدیقه در یکی از زندان‌های نیشابور آشنا شدیم. به هم قول دادیم بعد از خروج از زندان از کیف مردم پول زندگی خود را در بیاوریم و هر سه به قولمان عمل کردیم.

چند وقتی بود که به پلیس مشهد شکایت‌هایی مبنی بر وقوع سرقت کیف‌ها و اموال مسافران طرقبه و شاندیز می‌رسید. عجیب هم نبود. منطقه‌ای زیبا و سرسبز نزدیک به مشهد مقدس که مسافران حرم مطهر در این مکان باصفا روحی تازه می‌کردند. ظاهرا کیف قاپ‌ها هم به ارزش این منطقه پی برده بودند و در مغازه‌های طرقبه و شاندیز کیف و اموال با ارزش مسافران را می‌دزدید.

سمیه 22 ساله و زهرا 25 ساله هر دو در یکی از مغازه‌های شاندیز حین ارتکاب جرم یعنی قاپ زدن کیف یکی از مسافران دستگیر شدند. سرهنگ پاسدار علی‌اکبر تفقدی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در این‌باره گفت: بعد از اینکه خانه آنها مورد بازرسی قرار گرفت 9 عدد کیف، مقداری پول و مدارک شناسایی کشف و ضبط شد. سمیه گفت: من در شهرک سیمان یکی از مناطق محروم و حاشیه‌ای زندگی می‌کنم. همه ما همین کار را انجام می‌دهیم‌.

پرسیدم همه ما یعنی چی؟ زهرا با خونسردی گفت: ما 7 خواهر هستیم که هر 7 نفرمان از همین راه پول در می‌آوریم. البته کیف قاپی یکی از کارهایی است که ما انجام می‌دهیم‌.
به گفته سرهنگ تفقدی بررسی وضعیت اعضای این خانواده و دلیل روی آوردن همه اعضای این خانواده نسبتا پر جمعیت به دزدی و انواع بزه ادامه دارد.

کیف قاپ حرفه‌ای مشهد به دام افتاد

حدیث 36 ساله است و به همراه 2 نفر دیگر کیف دستی خانم‌های میانسال و مسن را می‌دزد. شگرد این گروه 3 نفره را حدیث اینگونه برایم شرح داد: ما در خیابان‌های شلوغ شهر منتظر می‌شدیم تا خانم مسنی بخواهد از خیابان رد شود در همین لحظه من به‌عنوان کمک نزدیک آن زن می‌شدم و بعد با کمک 2 همدستم کیف او را قاپ زده و از صحنه فرار می‌کردیم.

این آخری یک کم بد شانسی آوردم و دستگیر شدم. این زن خیلی سرو صدا کرد و خیابان هم شلوغ بود و پلیس گشتی که از خیابان می‌گذشت مرا دستگیر کرد.سرهنگ احد کریمی فرمانده پلیس مشهد در این‌باره گفت: ماموران کلانتری شهید فیاض بخش مشهد حین گشت‌زنی در خیابان خسروی متوجه شدند چند تن از شهروندان خانم میانسالی را گرفته و با دیدن ماشین گشت از پلیس درخواست کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: ماموران نیروی انتظامی در این رابطه زن را بازداشت و به کلانتری منتقل کردند. در این لحظه زن دیگری وارد کلانتری شد و خبر داد که کیف پول و گوشی تلفن همراهش توسط یک زن دزدیده شده است. با این شکایت و شناسایی مجرم، حدیث چاره‌ای نداشت غیر از اینکه به اعمال مجرمانه خود اعتراف کند.

سرهنگ کریمی با بیان اینکه تحقیقات پلیس با دستور مراجع قضایی برای دستگیری دو همدست این زن ادامه دارد افزود: کسانی‌که اموال آنها در خیابان مرکزی و معابر شلوغ شهر مشهد با این ترفند به سرقت رفته است به کلانتری فیاض‌ بخش مراجعه کنند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

دکتر میر‌محمد اطهری آسیب شناس اجتماعی در این‌باره می‌گوید: بحث کیف قاپی در سطح شهر و در خیابان‌های شلوغ و پر رفت و آمد را باید در حوزه مسائل انتظامی بررسی کرد. به‌نظر می‌رسد هرچه ضریب امنیت اجتماعی پایین بیاید، بروز حوادث و جرایمی همچون کیف قاپی و دزدی نیز افزایش می‌یابد، امنیت اجتماعی مسئله‌ای نیست که با وضع قوانین مختلف یا حتی پرکردن برخی خلأهایی قانونی بتوان به تامین آن امیدوار بود.

اطهری ادامه داد: به‌نظر می‌رسد حل مسائلی ازجمله انواع جرایم و پرخاشگری‌ها در سطح شهر در گرو حل معضلاتی مثل بیکاری، فقر، اعتیاد و همچنین مشکلات فرهنگی جامعه باشد. صرف تعقیب، دستگیری یا زندانی کردن سارقان کیف قاپ نمی‌تواند کمک چندانی به حل این معضل و سلب آسایش شهروندان بکند. از طرفی شهروندانی که مدام در حال رفت و آمد در مسیرهای مختلف شهری هستند نیز باید به رعایت نکات ایمنی پایبند باشند.

به اعتقاد وی پائین بودن هزینه جرم و سهل‌الوصول بودن زمینه‌های ارتکاب به آن از مهمترین علل روی آوردن عده‌ای از جوانان به اینگونه جرائم است.وی با بیان اینکه این مورد خاص باید به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد اظهار داشت: حضور افراد در مناطق حاشیه‌ای آنها را از برخورداری از آموزش‌های لازم و درک درست مفهوم شهروندی دور نگه می‌دارد به‌طوری که حاشیه‌ها مادر و مولد انواع بزه به‌شمار می‌روند.

سرهنگ تفقدی نیز در همین ارتباط از شهروندان خواست در مواقع غیرضروری به هنگام آمد و رفت در سطح شهر از حمل مدارک مهم، اسناد تجاری و... همراه خود اجتناب
 کنند. همچنین در‌صورت وقوع هر اتفاق غیرمترقبه ای شهروندان می‌توانند ضمن حفظ خونسردی خود به نزدیک‌ترین کلانتری یا واحد انتظامی مربوط به محل وقوع حادثه مراجعه کنند.

همشهری استانها

کد خبر 86939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز