شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

روشنک محمدی: چند صباحی است، مجموعه‌هایی به ظاهر درآمدزا با عنوان شرکت‌هایی چون گلدکوئیست، دیاموند، پنتاگون‌ و.. در کشور فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند.

افراد عضو این مجموعه‌ها‌ در جلساتی به عنوان دعوت، با بیان مطالبی و وعده و وعیدهایی به مخاطبین خود چنین القا می‌کنند که آنان می‌‌توانند در مدت کوتاهی به آسانی سود گزافی را کسب کنند و به این ترتیب از افراد بسیاری کلاهبرداری کرده و گاه بعد از مدتی متواری می‌شوند.

دستگیری 10 عضو یک شرکت هرمی

سعید سال‌ها بود که پدر و مادرش را از دست داده بود و با بی‌بی گل‌بانو، مادر بزرگش زندگی می‌کرد. مادر و پدرش را در یک تصادف از دست داده بود و 2 نفری با حقوق بازنشستگی پدر بزرگش زندگی می‌کردند.

او گفت: یک روز، روزبه را دیدم. کلی سر و وضعش تغییر کرده و یک ماشین درست و حسابی هم خریده بود. جلوی پایم ترمز کرد و از من پرسید دوست دارم خیلی زود پولدار شوم؟راستش من هم از خداخواسته، می‌خواستم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا دیگر مجبور نباشیم با حقوق کم پدربزرگم بسازیم. روزبه، به من گفت: برای این کار باید مبلغی پول تهیه کنم. بی‌بی راضی نبود، اما من این پول را تهیه کردم. قرار شد یک روز به دفتر آنها بروم و آنها راه و رسم کار را یادم بدهند.

سرهنگ میر‌عباس صوفی‌وند رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان در این‌باره گفت: 10 نفر از اعضای یک شرکت هرمی که اقدام به برگزاری جلسات آموزشی توجیهی و جذب عضو برای شرکت مذکور می کردند در اصفهان دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی به هویت «حسن- س» با تعدادی از زیر مجموعه های خود در منزلی اقدام به برگزاری جلسات آموزشی توجیهی برای عضویت در یک شرکت هرمی می کند موضوع در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت.

صوفی‌وند افزود: ماموران پس از کسب اطمینان در خصوص موضوع فوق با هماهنگی مقام قضایی وارد منزل مورد نظر شده و تعداد 10 نفر شامل 7 مرد و 3 زن را که در حال برگزاری جلسه بودند دستگیر کردند.

وی اظهار داشت: در بازرسی از این منزل یک دستگاه کیس کامپیوتر، تعداد 10 دستگاه تلفن همراه، 5 جلد جزوات آموزشی مربوط به عضوگیری در شرکت‌های هرمی و تعداد 19 حلقه سی‌دی آموزشی مربوط به شرکت مذکور کشف و ضبط شد.

رئیس پلیس امنیت عمومی اصفهان تصریح کرد: متهمان در تحقیقات صورت گرفته ضمن اعتراف به بزه انتسابی خود صراحتاً به عضویت و فعالیت در شرکت هرمی اقرار کرده و عنوان داشتند در این خصوص مبالغی را نیز به‌عنوان پورسانت از شرکت برای جذب افراد دریافت کرده‌اند.

فروش کلیه برای عضویت در شرکت هرمی 

حمید با صورتی رنگ پریده روی تخت دیالیز خوابیده بود. گریه می‌کرد. آرام و بی‌صدا. پرستارش گفت: خام یکی از این شرکت‌های هرمی شده است. به او گفته بودند برای عضویت باید پول بدهد. چون حمید پول نداشت از او خواستند که کلیه‌اش را بفروشد پولش را به شرکت بدهد و وقتی سودش را دریافت کرد دوباره کلیه بخرد.

حمید بعد از فروش کلیه نه تنها سودی دریافت نکرد بلکه در اثر یک حادثه کلیه دوم او نیز از کار افتاد و حالا باید هفته‌ای 3 روز ساعت‌ها روی تخت بخوابد و دیالیز شود. بازپرس شعبه 3 دادسرای ناحیه 24 تهران (ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز) نیز چندی پیش از پلمب دفتر غیرقانونی شرکت هرمی گلدکوئست در تهران خبر داد و گفت: این شرکت اعضایی را که قادر به تامین هزینه عضویت نبوده‌اند، به فروش کلیه ترغیب می‌کرده است.

رئیس پلیس امنیت عمومی اصفهان با بیان اینکه هر‌گونه فعالیت در شرکت‌های هرمی براساس قانون جرم بوده و کسانی‌که در این نوع شرکت‌ها فعالیت کنند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند به جوانان هشدار داد تا فریب اینگونه افراد را نخورده و وارد جلسات آنان نشوند.

وی از همه شهروندان خواست فریب چنین افراد و شرکت‌های سودجویی را نخورده و چنان چه در‌خصوص این شرکت‌ها اطلاعاتی دارند مراتب را با شماره تلفن 110 در میان گذاشته تا اقدامات بعدی از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد.

آرش شکرابی کارشناس ارشد حقوق نیز درباره شرکت‌های هرمی می‌گوید: قانون تجارت ایران با پیش‌بینی بازرسی، تشکیل مجمع عمومی سالانه و مجمع فوق‌العاده سازمان بازرسی و... ضمانت‌های لازم را برای کنترل شخصیت‌های حقوقی و حفظ حقوق سهامداران برقرار کرده است، لکن در مجموعه‌هایی چون گلدکوئیست در ایران کنترل و نظارتی از سوی اعضا وجود ندارد و طبعا صرف خوشنام بودن شرکت در فرسنگ‌ها دورتر از ایران نمی‌تواند ضمانت مناسبی در عرف تجاری محسوب شود.

وی تصریح کرد: اگر این تجارت این قدر سودآور است چرا کارشناسان بانک مرکزی که امکانات وسیع‌تری در اختیار دارند اقدام به اعمال مشابهی نمی‌کنند؟ این در حالی است که با اندکی هوشیاری می‌توان به راحتی از کلاهبرداری‌هایی از این دست دوری کرد.

همشهری استانها

کد خبر 87307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز