دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: آمارهای رسمی کشور از رشد واردات برنج در سه ماهه نخست امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

با این روند در این مدت 368 هزار تن برنج به کشور وارد شده که نسبت به ‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به‌ترتیب89/46 و 35/219 درصد افزایش داشته و با این میزان واردات، کشورمان تا 3سال آینده از واردات‌ برنج بی‌نیاز خواهد بود.

 اما تازه‌ترین دیدگاه‌های مسئولان بخش بازرگانی کشور در زمینه  علل واردات بی‌رویه برنج  نشانگر میزان توجه به مسائل کارشناسی در نظام صادرات و واردات و کارآمدی مدیریت اعمال‌شده در بخش‌های  بازرگانی داخلی و خارجی کشور است.

در حالی که تا‌کنون مسئولان بخش بازرگانی کشور افزایش واردات برنج را متاثر از شرایط قیمت محصولات غذایی در بازارهای جهانی و تامین ذخیره راهبردی مناسب برای کشور قلمداد می‌کردند، وزیر بازرگانی در جدید‌ترین رویکرد خود به اعتراض‌های انجام‌شده در زمینه واردات بی‌رویه برنج و انبارشدن برنج تولید داخل، این امر را ناشی از اشتباه کارشناس این وزارتخانه در برآورد میزان نیاز کشور به مصرف برنج قلمداد کرده است؛ موضوعی که رئیس خانه صنعت و معدن استان مازندران به آن اشاره کرده و به نقل از وزیر بازرگانی می‌گوید: اشتباه کارشناس وزارت بازرگانی موجب واردات بی‌رویه برنج در سال گذشته شد.

داریوش هندویی با بیان این مطلب به مهر می‌گوید: وزیر بازرگانی اشتباه کارشناس وزارتخانه را علت واردات بی‌رویه برنج در سال گذشته اعلام کرد. وی با بیان اینکه وزیر بازرگانی این مطلب را در پاسخ به یک سؤال عنوان کرده، می‌افزاید: کارشناس وزارتخانه سرانه 37 کیلویی برنج هر ایرانی را 47 کیلو محاسبه کرده بود که موجب واردات بی‌رویه برنج شد.

عضو شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران با گلایه از این بی‌دقتی می‌گوید:‌ برخی واردات حلاوت‌هایی دارند که می‌توان عدد 37 را 47 خواند. سال گذشته به جای 500هزار تن برنج، یک میلیون و 200هزار تن برنج خارجی به کشور وارد شد.

هندویی با تاکید بر اینکه تولید ملی باید افتخار ملی تلقی شود، تصریح کرد: این شعار باید در همه سازمان‌ها و نهادهای کشور فرهنگسازی‌ شود. انتخاب مدیر یک دستگاه از یک سازمان و نهاد دیگر و بدون تخصص مورد نیاز موجب کاهش روحیه رشد و پیشرفت در بین کارکنان دستگاه مورد نظر می‌شود.

این دیدگاه وزیر بازرگانی مصداق همان مثل معروف از «چاله به چاه افتادن» است چراکه توجیه واردات بی‌رویه برنج در سال گذشته به بهانه اشتباه کارشناسی در وزارتخانه‌ای که متولی صادرات و واردات در کشور محسوب شده آن هم به میزان 10کیلو برای هر نفر به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و از سوی دیگر تداوم واردات برنج در سه‌ماهه نخست امسال که به گفته کارشناسان نیاز کشور به واردات برنج تا 3 سال آینده را تامین کرده است، خود بیانگر غیرقابل توجیه بودن چنین دیدگاه‌هایی است.

همچنین واردات بی‌رویه برنج موضوعی نیست که در قالب چنین اشتباهات آماری‌ای قابل توجیه باشد چراکه بررسی واردات برنج در 4 سال اخیر نشان‌دهنده افزایش واردات این محصول در این مدت بوده است. گرچه بنا بر آمار رسمی گمرک ایران شتاب واردات برنج در سال 86 تا حدودی فروکش کرده اما در سال گذشته واردات برنج روند صعودی گرفته و با واردات یک میلیون و 383 هزار تن برنج به ارزش 790 میلیون دلار، میزان واردات این محصول نسبت به‌مدت مشابه سال 86 به لحاظ وزنی 30 درصد و از نظر ارزش 85 درصد رشد داشته است.

کد خبر 86917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز