چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: واردات بی‌رویه برنج موجب شده است تا اکنون حتی در مناطق شمالی کشور نیز که به‌عنوان مراکز عمده تولید برنج محسوب می‌شود برنج‌‌های خارجی به بازار هجوم آورده و حتی برخی تولید‌کنندگان نیز به مصرف این برنج‌ها روی آورند.

این شرایط موجب شده است تا برخی دست‌اندرکاران تولید و بازرگانی برنج با ابراز نگرانی از واردات برنج آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان با توجه به میزان تولید داخل اکنون نیازی به واردات این محصول نیست، نسبت به تداوم این روند هشدار داده و سرنوشت مشابه چای را برای برنج ایرانی وعده دهند.

واردات بی‌رویه برنج‌ خارجی علاوه بر وارد ساختن آسیب به بخش تولید، با تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان داخلی آینده مبهمی را پیش روی تولید این محصول در کشور قرار داده، به‌نحوی که اکنون حتی در شهر آستانه اشرفیه که مهد تولید کیفی‌ترین برنج دنیا محسوب می‌شود نیز هجوم بی‌رویه برنج‌های خارجی موجب شده تا روستاییان این شهرستان که خود تولید‌‌‌کننده بهترین برنج هستند، مصرف برنج خارجی را بر تولیدات خود ترجیح دهند.گذری در بازار شهر رشت نیز بیانگر آن است که امروز بازار این شهر از برنج ویتنامی، تایلندی، فیلیپینی، پاکستانی، بنگلادشی، هندی و... اشباع شده و بیشتر مراکز تهیه غذا، رستوران‌ها و برخی هتل‌ها هم از برنج خارجی استفاده می‌کنند.

مشکل در خرید برنج داخلی

دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به مشکلات کشاورزان برای فروش برنج تولیدی خود می‌گوید: به دلیل واردات بیش از حد در سال‌های‌85 تا 87 خرید برنج از کشاورزان داخلی با مشکل مواجه شده است. اکنون کشور از واردات برنج خارجی به‌طور کامل بی‌نیاز شده و هنوز در انبارهای کشاورزان برنج تولیدی سال‌87 موجود است.

جمیل علیزاده شایق، با اشاره به اینکه طبق آمار گمرک در 2‌ماهه نخست سال‌جاری نیز واردات برنج انجام شده است، می‌افزاید: اکنون باید کارگروهی دلسوز و متخصص در امر کشاورزی در مورد برنج‌های سال گذشته تصمیمی اساسی اتخاذ کند چرا که امسال نیز در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیش از 500‌هزار هکتار اراضی به کشت برنج اختصاص یافته است.

نگرانی شالیکاران

این شرایط موجب شده تا اکنون واردات بی‌رویه برنج به یکی از دغدغه‌های مهم تولید‌کنندگان برنج در استان‌های برنج خیز کشور تبدیل شود، چرا که واردات بیش از نیاز برنج به کشورمان بازار داخلی این محصول را با مشکل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هشتم نیز در این زمینه می‌گوید: واردات بی‌رویه برنج مشکلات مالی زیادی برای شالیکاران ایجاد کرده است. علی میرزایی می‌افزاید: واردات بی‌رویه انواع برنج‌های خارجی سبب شده تا کشاورزان در فروش برنج با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند و بر اثر فشار مالی محصول خود را پایین‌تر از نرخ واقعی به فروش رسانند.
با در نظر گرفتن مصرف سرانه حدود 40‌کیلو‌گرم نیز بازار مصرف کشورمان سالانه نیازمند 3‌میلیون تن برنج است که با توجه به تولید داخلی نزدیک به 2میلیون تنی این محصول، کشورمان نیازمند واردات حداکثر سالانه یک میلیون تن برنج توسط وارد‌کنندگان دولتی، تعاونی و مرزنشینان است.

واردات چهار برابر نیاز بازار

معاون جهاد کشاورزی گیلان نیز با انتقاد از واردات بی‌رویه برنج، به مهر می‌گوید: سال گذشته مقرر شد 400‌هزار تن برنج وارد کشور شود، این در حالی‌ است که 5/3تا چهار ‌برابر بیشتر از ظرفیت مورد نیاز کشور یعنی بیش از یک میلیون و 370‌هزار تن برنج وارد شده است. بنیادی همچنین از صدا و سیما به‌دلیل تبلیغ برنج‌های خارجی گلایه کرده و می‌افزاید: تبلیغات برنج خارجی در رسانه ملی به نفع کشاورزان و استان‌های برنج‌خیز کشورمان نیست.

کد خبر 84163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز