همشهری آنلاین: معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی تهران با اعلام اینکه سن شروع اعتیاد در کشور کمتر از 30 سال است از افزایش مصرف کراک و شیشه خبر داد

به گزارش ایسنا، معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران، گفت، تحقیق صورت گرفته به روی چهار هزار و 850 نفر از معتادان مراجعه‌کننده به مراکز دولتی ترک اعتیاد استان تهران نشان داد، سن شروع اعتیاد در 83 درصد موارد در سطح استان، پایین تر از رده سنی 30 سال است.

دکتر محمدرضا قدیرزاده ضمن اشاره به تحقیق یاد شده، افزود: بر اساس این تحقیق، 40 درصد نوع ماده مخدر مورد مصرف شیشه و کراک بوده است.

به گفته وی، این امر نشان دهنده این است که الگوی مصرف مواد مخدر در کشور به خصوص در استان تهران در حال تغییر بوده و از مواد مخدر سنتی همچون تریاک و حشیش به مواد مخدر صنعتی مانند کراک و شیشه تبدیل می‌شود.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران، با تاکید بر این که 41 درصد مراجعه‌کنندگان به این مراکز را نوجوانان رده سنی زیر 20 سال تشکیل داده بودند، کنجکاوی جوانان، فقدان آموزش مهارت‌های زندگی به آن‌ها و نداشتن مهارت‌هایی همچون مسئولیت‌پذیری، تفکر نقادانه، تمایل برای مقبولیت داشتن در گروه همسالان و نشان دادن اعتماد به نفس، بزرگ شدن و بلوغ را از علل کاهش سن اعتیاد ذکر کرد.

قدیرزاده افزود: الگوی مصرف مواد مخدر صنعتی از روش تدخینی به علت راحت‌تر بودن تزریق، پس از مدت کوتاهی به روش تزریقی تبدیل می‌شود که این امر سبب بالا رفتن آمار معتادان مبتلا به بیماری هپاتیت B وC و نیز بیماری ایدز می‌شود.

وی ویژگی‌های اعتیاد را شامل اشتیاق یا نیاز اجباری به استفاده مداوم از آن ماده، تمایل به افزودن مقدار مصرف به مرور زمان، پیدا شدن وابستگی‌های جسمی و روانی بر اثر استفاده از ماده مخدر و ظهور رفتاری اجباری برای پیدا کردن آن به هر وسیله و از بین رفتن نقش اجتماعی فرد معتاد دانست.

قدیرزاده در پایان ارتقای سطح آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به صورت گسترده‌تر توسط دستگاه‌های متولی امور جوانان همچون آموزش و پرورش، سازمان ملی جوانان، وزارت علوم و نیز نیروی انتظامی را از جمله راه‌کارهای کاهش اعتیاد در جامعه خواند.

کد خبر 86475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز