سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

سال 1893 مت آمفتامین از ماده‌ای به نام افدرین، توسط یک شیمیدان ژاپنی به نام ناگایوشی ناگایی ساخته شد.

 سال 1919آکیرا آگاتا، فرم کریستال مت (مت آمفتامین) را ساخت. از سال 1950 در آمریکا این ترکیب با تغییراتی از سوی برخی جهت درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، الکلیسم و اختلالات خواب مورد استفاده قرار گرفت.

داروی مت با دخالت در مکانیسم‌های نور و شیمیایی، سبب اختلال در تنظیم اشتها، ضربان قلب، فشار خون، درجه حرارت بدن، تمرکز و پاسخ‌های خودکار مانند هوشیاری می‌شود.

به علت اثرات سریع و طولانی (24-8 ساعت) آن، این ماده جایگزین کوکائین، هروئین و ماری‌جوآنا، در بسیاری از مناطق دنیا شد. این ماده خطرناک که تحت عناوین مت، آیس، اسپید و کریستال (در محاوره) خوانده می‌شود، دارای فرم‌های تزریقی، خوراکی و استنشاقی و...  است. دکتر مک داول از دانشگاه کلمبیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: این ماده به سرعت سبب افزایش دوپامین در مغز می‌شود.

به دنبال مصرف این ماده خطرات فیزیکی و روانی زیر برای فرد ایجاد می‌شود: افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، آسیب عروق خونی کوچک مغزی که می‌تواند سبب حملات سکته، اضطراب، پارانویا، بی‌خوابی و آشفتگی شود، در ضمن خطر ابتلا به ایدز (HIV)، هپاتیت B و C،‌ عفونت‌های دریچه‌های قلبی، ترس و متلاشی شدن سیاهرگ‌ها، عفونت ریه، آبسه،‌ذات‌الریه، سل، اختلالات کبدی و کلیوی نیز وجود دارد. اعتیاد به این ماده در نهایت سبب افسردگی و خودکشی می‌شود. به دنبال ترک این ماده، علائم روانی ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه یابد.

مشاوره‌های رفتاری بیشترین اثرات درمانی را در این بیماران دارد. در این حالت به بیمار کمک می‌شود که درباره خود، زندگی و رفتار خود بهتر بیندیشد و بتواند مهارت‌های خود را در مقابله با استرس‌های زندگی افزایش دهد.

بنابراین کریستال مت آمفتامین در دنیای ما وارد شده و آموزش قوی به افراد جامعه را می‌طلبد. به عبارت دیگر، آموزش و پرهیز از این ماده تنها کلید توقف اپیدمی کریستال مت در امروز، فردا و سال‌های آینده خواهد بود.

کد خبر 89263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز