همشهری آنلاین: وزیر رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه هر معتاد بین 10 تا 30 نفر از بستگانش را دچار گرفتاری می‌کند، گفت:

از هر 10 معتاد یک نفر توزیع کننده مواد مخدر است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا مصری که شنبه (6 تیر) در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر سخن می‌گفت، با تاکید بر لزوم افزایش تعداد مراکز درمانی معتادان و در دسترس بودن آن‌ها، گفت: یک فرد معتاد برای مثال به فاصله پنج تا 15 دقیقه می‌تواند مواد مخدر خود را در کنار خانه‌اش تامین کند و ما باید این امکان را با تسهیلات و امکانات درمانی جایگزین کنیم.

مصری در سالروز جهانی «مبارزه با مواد مخدر» که با حضور چند تن از مقامات کشور و سفرای کشورهای خارجی در هتل المپیک تهران برگزار شد، سخنان خود را با اشاره به شدت آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد که در ابتدا متوجه بستگان درجه یک و دو معتادان است، آغاز کرد و گفت: اعتیاد یک معتاد، 10، 20 یا حتی 30 نفر از بستگان آن شخص را گرفتار آسیب روانی می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که آسیبی که به یک فرد معتاد وارد می‌شود، عملا کمتر از آسیبی است که به بستگان وی وارد می‌شود.

وی با بیان این که برای حلقه‌های اطراف معتادان که در رنج هستند نیز باید فکری کنیم، تاکید کرد: دید سنتی و بروکراسی اداری محدود به پروتکل‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در حوزه درمان و کاهش آسیب معتادان نباید وجود داشته باشد و محدودیت‌ها در این زمینه باید از سر راه برداشته شود، چرا که باید همان طوری که یک قاچاقچی هیچ محدودیتی برای عرضه مواد مخدر از نظر سن، ظاهر، مکان و جنسیت مشتریانش قائل نمی‌شود، ما نیز به همان گستردگی در حوزه درمان و کاهش آسیب معتادان گام برداریم.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی به چند شاخص در این زمینه اشاره کرد و گفت: جنسیت مراکز درمان اعتیاد نباید در محدودیت قرار گیرد، قیمت‌گذاری این مراکز عادلانه و مناسب باشد و مراکز درمانی باید در دسترس معتادان قرار گیرند، ‌چرا که تصمیم به مراجعه به یک مرکز درمانی در حقیقت 90 درصد راه درمان است.

وی با اذعان به این که از هر 10 معتاد به طور میانگین یک نفر توزیع کننده مواد مخدر است، خاطر نشان کرد: هر معتادی که از زنجیره اعتیاد خارج شود، این زنجیره‌ را به هم خواهد ریخت و در پی آن از بسیاری از اعتیادهای دیگر پیشگیری خواهد شد.

مصری همچنین یادآور شد: اگر مسیر اصلی درمان معتادان فراهم نشود، مسیرهای فرعی و گمراه کننده دیگری چون گیاه‌درمانی، انرژی درمانی، درمان‌های کوتاه مدت و تضمینی و غیره که امروز در روزنامه‌ها می‌بینیم به وجود خواهد آمد، لذا باید امکانات بیشتری برای فعالیت مراکز علمی و مجوزدار درمان اعتیاد فراهم شود و این گونه نباشد که برای راه‌اندازی این مراکز حتی معیار متراژ نیز در نظر گرفته شود.

وی در ادامه بر این نکته که پوشش درمانی و کاهش آسیب معتادان کشور باید به 80 درصد افزایش پیدا کند، یکی از لازمه‌های تحقق این امر را دو برابر کردن تعداد مراکز درمانی موجود خواند.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در پایان بر لزوم افزایش حمایت‌های اجتماعی از معتادان بهبودیافته از جمله اشتغال‌زایی نیز تاکید کرد.

کد خبر 84354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز