گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های استان تهران، درباره‌ نحوه‌ برخورد با بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر تاکید کرد:

معمولا افراد بازداشت شده را از مراجع انتظامی و امنیتی با حکم و قرار مرجع قضایی تحویل می‌گیریم.

سهراب سلیمانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در مجموعه زندان هیچ‌گونه رفتار خلاف شأن اداری، انسانی و اخلاقی تحت هیچ شرایطی انجام نمی‌شود، گفت: بعید می‌دانم کسی ادعا کند که این افراد در مجموعه زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشند.

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره نحوه‌ پذیرش بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه اوین، افزود: نخستین اقدامی که ما برای هر شخصی که وارد بازداشتگاه می‌شود، انجام می‌دهیم آن است که در یک کریدور اصلاح و تربیت بهداشتی مورد مراقبت و در مرحله اول مورد معاینه پزشک قرار می‌گیرد و در داخل بازداشتگاه نیز کار درمانی و اقدامات بهداشتی روی آنها انجام می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: افرادی که ممنوع‌الملاقات نباشند می‌توانند در نخستین فرصت ورود به بازداشتگاه با خانواده خود تماس بگیرند که این اقدام برای تمام کسانی که ممنوع‌الملاقات نبودند در همان روز اول که از مراجع امنیتی تحویل زندان شدند، صورت گرفت.

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره‌ حضور برخی چهره‌های سیاسی و شنیده‌هایی مبنی بر تماس نگرفتن آنها با خانواده‌هایشان، گفت: بنا به دستور مقام قضایی و بازداشت‌کننده برخی افراد ممنوع‌الملاقات هستند و کسی که ممنوع‌الملاقات باشد اختیارات زندان نسبت به ارتباط وی با خارج از زندان سلب است.

فردی که به دستور مقام قضایی ممنوع‌الملاقات و ارتباط شده باشد از تمام امکانات بهداشتی، درمانی و قضایی می‌تواند استفاده کند و در بهترین وضعیت نگهداری می‌شود اما از لحاظ ارتباط با خارج از مجموعه زندان بنابر دستور مرجع قضایی عمل می‌شود.

وی درباره تراکم در بندهای زندان، یادآور شد: اتاق‌های ما سوئیت است و انفرادی وجود ندارد. ممکن است یک موقعی تراکم جمعیت در یک محدوده 2یا3 ساعته تا پذیرش افراد به‌وجود آید و ممکن است ظرفیت نگهداری بالا برود. ما در اسرع وقت و در همین قضایا با جابه‌جایی‌هایی که انجام دادیم، فضای مناسبی ایجاد کردیم که مشکلی به‌وجود نیاید.

مدیرکل زندان‌های استان تهران در مورد مرگ 2 زندانی به نام‌های محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی گفت: این دو مننژیت داشتند که بعد از این اتفاق، تمام زندانیان اوین واکسن مننژیت زدند.

سلیمانی در توضیح علت فوت محسن روح‌الامینی تاکید کرد: روح‌الامینی به قسمت بازداشتگاه اوین تحویل نشده بود و قبل از تحویل به بازداشتگاه اوین مننژیت داشته است. وی ادامه داد: روح‌الامینی و محمد کامرانی جزو یک مجموعه بودند که باید تحویل اوین می‌شدند.

روح‌الامینی در مسیر زندان و در خودروی اعزام حالش بد ‌شده و توسط عوامل و نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل می‌شود و آقای کامرانی 2یا 3 ساعت بعد از روح‌الامینی در زندان حالش به هم خورد.

سلیمانی گفت: محمد کامرانی از نظر ظاهری مشکلی نداشته و ساعت 5 بعدازظهر از خودروی اعزام پیاده می‌شود و در صف پذیرش زندان حالش به هم می‌خورد و سریعا او را به بیمارستان زندان منتقل می‌کنند و پزشک آنجا تشخیص می‌دهد که او را به بیمارستان لقمان منتقل کنند و قبل از فوت، نامه آزادی او صادر شده بود و وقتی زنده بود شبانه تحویل خانواده‌اش شد و روز بعد فوت کرده و تمام پزشکان بیمارستان و پزشک قانونی تایید کردند که وی مننژیت داشته است.

مدیرکل زندان‌های استان تهران افزود: از آنجایی که وقتی آثار مننژیت در یک محیط جمعی دیده می‌شود تمام آن مجموعه باید واکسینه شود بعد از قضیه فوت روح‌الامینی و محمد کامرانی، دانشگاه شهیدبهشتی سریعا به زندان آمدند و بنا به درخواست ما و پیگیری خودشان به تمام زندانیان واکسن مننژیت زدند و کمتر از 4هزار نفر که داخل بازداشتگاه اوین بودند شامل پرسنل مرتبط، وظیفه و تمام بازداشت‌شدگان در هفته گذشته واکسینه شدند.

سلیمانی درباره‌ وضعیت سعید حجاریان گفت: ما امکانات درمانی خیلی خوبی در زندان داریم و اگر موضوعی باشد فورا پیگیری و درمان می‌کنیم و کار درمانی ایشان نیز در زندان در حال انجام است.

وی درباره‌ شایعه‌ تزریق ماده‌ا‌ی به بازداشت شدگان در هنگام بازجویی که عوارض مغزی و قلبی را در پی دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه این حرف‌ها را افراد ضد‌انقلاب، معاند و مخالف می‌زنند و حداقل در جایی که من مسئول هستم چنین چیزی امکان ندارد و ما انسان هستیم و انسان را نگهداری می‌کنیم.

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره‌ توزیع داروهای بهداشتی به‌منظور جلوگیری از بیماری‌های واگیر در زندان توسط وزارت بهداشت، تصریح کرد: ما خودمان امکانات داریم اما از آن طرف نیز کمک می‌گیریم، دانشگاه بهترین کمک برای ماست و کار درمانی و بهداشتی در زندان تقریبا لحظه‌ای است.

زندانی سیاسی نداریم

در عین حال معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها از تشکیل کمیته ویژه مجلس برای بررسی و رسیدگی به وضعیت زندانیان خبر داد.  محمود سالارکیا در گفت‌وگو با مهر در مورد بازدید جمعی از نمایندگان مجلس از زندان‌ها گفت: تشکیل کمیته ویژه مجلس در راستای بررسی وضعیت زندانیان با جرایم مختلف بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تشکیل این کمیته به‌منظور بررسی وضعیت زندانیان سیاسی دستگیر شده در درگیری‌های اخیر است، یادآور شد: ما زندانی تحت عنوان زندانی سیاسی در زندان‌های کشور نداریم. سالارکیا خاطر نشان کرد: بازدید اعضای کمیته مجلس از زندانیان با جرایم مختلف است و فقط مشمول کسانی که به‌دلیل اقدام علیه امنیت ملی در زندان به سر می‌برند، نیست.

سکوت مسئولان قضایی و اظهارات شتابزده در مورد درگذشت روح الامینی

مهر: اظهارات شتابزده برخی افراد در مورد علل فوت و از جمله ابتلای محسن روح‌الامینی به بیماری مننژیت، آن هم قبل از اظهار نظر و تایید مراجع قانونی و کارشناسی صحیح نبوده و موجب انحراف حقیقت از یکسو و سوءاستفاده دشمنان انقلاب اسلامی از سوی دیگر است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این مطلب، افزود: در حالی‌که هنوز 7روز از اعلام فوت فرزند آقای روح‌الامینی نگذشته و خانواده ایشان به‌عنوان یک خانواده انقلابی و ایثارگر، ضمن صبر بر مصیبت با توجه به مصالح کشور اجازه نمی‌دهند تا فرصت‌طلبان و سیاسی‌کاران ضد‌نظام اسلامی از این حادثه سوءاستفاده کنند، اظهارات عجولانه و غیرمنصفانه در مورد جزئیات بازداشت و علل درگذشت وی پذیرفتنی نیست.

وی گفت: رسیدگی دقیق، قانونی و کارشناسی که درخواست جدی خانواده آن مرحوم از مراجع ذیصلاح کشور است هنوز آغاز نشده، بنابراین هرگونه گمانه‌زنی و سخنان فاقد مبانی علمی و کارشناسی کمک به انحراف حقیقت و نیز بهانه‌سازی‌ برای فرصت‌طلبان سیاسی است. باید جدا از این اقدامات پرهیز شود و مقامات قضایی و انتظامی نیز بی‌درنگ به زیر‌مجموعه خود تذکر دهند.

کد خبر 86396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز