سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه استان‌ها-‌ مرجان طباطبایی: جمعی از کارگران، اوایل خرداد امسال، تجمع خود را در حالی در استان کرمانشاه خاتمه دادند که به آنها وعده حل مشکلات کاریشان داده شد

معترضان که بالغ بر 700 نفر از نیروی کار کارخانه چینی کرد بودند مطالباتی را دنبال می‌کردند که در راس آن، «بازگشت به کار» قرار داشت، حق بجایی که تاکنون میسر نشده است.

کارخانه «فرش بیستون» اگر چه بزرگترین بحران نیروی کار استان کرمانشاه را طی سال 87 رقم زد؛ اما امسال کارخانه چینی کرد، با اخراج کارگران خود، پهلو به پهلوی دیگر کارخانه همشهری خود شد.

جهانبخش امینی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، می‌گوید: مدیران جدید این کارخانه به محض روی کار آمدن برای کاهش هزینه‌های خود، اقدام به اخراج نیروهای ماهر و متخصص کرده و از زندان استان، کارگر گرفته‌اند تا حقوق کمتری پرداخت کنند.

وی  علت این اقدام را رکود حاکم بر کارخانه، ناشی از رکود ساخت و ساز و فروش می‌داند.
به گفته وی، محصولات این کارخانه علاوه بر آنکه به 45 کشور دنیا صادر می‌شد، در بسیاری از مجتمع‌های بزرگ و مطرح کشور هم متقاضی داشت که در شرایط موجود با رکود مواجه است.

امینی تجمع این گروه از نیروی کار را که رئیس کانون شورای عالی کار کرمانشاه، تعداد آنها را بالغ بر 700 نفر اعلام می‌کند، با هدف برگشت به‌کار می‌داند.

اگرچه امینی اعتقاد به رکود موجود در کارخانه چینی کرد دارد؛ اما علی بیگی، رئیس کانون شورای عالی کار کرمانشاه به همشهری می‌گوید: این تعداد در شرایطی اخراج شده‌اند که این کارخانه تاکنون حدود 11 میلیارد تومان تسهیلات دولتی دریافت کرده است.

به اعتقاد وی، باید ضمانت اجرایی در ازای اعطای این تسهیلات از سوی دولت گرفته شود تا محل هزینه آن مشخص شود.وی مجموع نیروی کار این کارخانه را 1200 نفر می‌داند که بالغ بر 700 نفر آنها اخراج شده‌اند.

امینی اما تسهیلات اعطایی به این کارخانه را مربوط به سال‌های گذشته می‌داند که در جهت توسعه واحد «کاشی کرد» در کنار «چینی کرد»، پرداخت شده است.

جواد اکبری، عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمانشاه، نیز به همشهری می‌گوید: کارگران بیکارشده چینی کرد، پس از تجمع ابتدای خرداد که با وعده‌های مسئولان همراه بود، بعد از انتخابات هم با اعتراضی دیگر، پیگیر حقوق شان شدند.

اعتراضی که به‌دلیل بی‌تفاوتی مسئولان در احقاق حقوق این گروه، فضای سردی را به جامعه کارگری کرمانشاه تزریق کرد و بعد از آن برگزاری هر جمع اینچنینی ممنوع شد.
وی کارخانه چینی کرد را از واحدهای تولیدی با سابقه‌ای می‌داند که به‌دلیل کیفیت مناسب تولید، بازارهای صادراتی برای کرمانشاه ایجاد کرد.

اکبری با ذکر این نکته که این کارخانه امروز وضعیت نامناسبی دارد، علت آن را  تغییرات مدیریتی، واردات بی‌رویه و بدهی‌های بانکی می‌داند.عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمانشاه، اعتقاد دارد نیروی کار قربانی قراردادهای موقت می‌شود.

به گفته وی، این گروه برای پیگیری مطالبات خود به این نتیجه رسیدند که به شکلی اعتراض شان را اعلام کنند که البته این تجمع‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.بیگی، با بیان اینکه بیش از 8 ماه است بسیاری از کارگران بیکارند، تاکید می‌کند: مسئولان اجرایی یا باید کارگران را به‌کار بازگردانند یا در جهت بهبود معیشت آنها اقدام کنند.

رئیس کانون شورای عالی کار کرمانشاه می‌گوید: وضعیت بدتری برای واحدهای تولیدی در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی  با اعلام اینکه شرایط کار نامناسبی در کارخانه چینی کرد از نحوه تولید گرفته تا آلودگی صوتی و شیمیایی حاکم است، می‌گوید: با وجود شرایط سخت کار، نیروی کار به‌دلیل نیاز معیشتی خواستار بازگشت به کار هستند.

جهانبخش امینی، عضو ناظر بر کارگروه اشتغال استان کرمانشاه از بازگشت به‌کار این گروه معترض در آینده نزدیک خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: رایزنی‌های اداره‌کار و مجلس برای حل مشکلات نیروی کار اخراج شده کارخانه چینی کرد و بازگشت به‌کار آنها در حال انجام است.

کد خبر 86466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز