همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: مخالف آن هستم که انتخابات شهرداران در هر سطحی توسط دولت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمد باقر قالیباف، روز دوشنبه 5 مرداد در حاشیه مراسم افتتاح کارخانه سگمنت‌سازی خطوط مکانیزه متروی تهران، با بیان مطلب فوق افزود: فوریت طرح انتخاب شهردار توسط وزارت کشور در مجلس به تصویب نرسید. باید توجه داشت چنین طرحی سبب می‌شود که تاثیر گذاری مردم در اداره امور کمتر شده و این امر صحیح نیست. 

او ضمن بیان این مطلب افزود: بر اساس قانون و راهبردهای امام (ره) و مقام معظم رهبری هر کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند، دولت نباید به آن ورود پیدا کند.

وی افزود: بر این اساس، من با انتخاب شهرداران توسط وزارت کشور مخالف هستم و معتقدم پیشرفت آن نیست که اختیار را از شوراها بگیریم و به وزارت کشور دهیم، بلکه زمانی روند رو به پیشرفتی خواهیم داشت که مردم بتوانند همان طور که شوراها را انتخاب می‌کنند شهردار را نیز خود انتخاب کنند.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل ارسال نامه وی به رهبر در مورد مشکلات متروی تهران و چالش‌های پیش رو و لزوم توجه بیشتر به متروی تهران و اینکه آیا از کمک‌های دولتی نامید شده بودید که این کار را کردید، گفت: ما نامه را از این جهت به رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم که سیاست‌های برنامه 5ساله توسعه کشور در حال ابلاغ است و خواستیم از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده شود.

وی افزود: در نامه‌ای که به رهبر انقلاب ارسال شد گزارشی از مجموعه روند پیشرفت مترو و فرصت و چالش‌ها مطرح شد، به این امید که توجه و عنایت بیشتری به مترو بشود زیرا اگر مشکل نقدینگی وجود نداشته باشد سالی 30 کیلومتر مترو می‌توانیم احداث کنیم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در این زمینه به طور مرتب با مجلس و دولت مکاتبه‌هایی صورت می‌گیرد، این نامه نیز در راستای استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود بوده است.

قالیباف تصریح کرد: ما به هیچ وجه به دنبال گله گذاری و شکایت نیستیم و هدفمان رفع مشکلات موجود است و این که با هماهنگی بیشتر کارها را سریع تر پیگیری کنیم.

وی همچنین با بیان این که نوسازی و بافت‌های فرسوده از اولویت‌های شهرداری است گفت: ما حق نداریم برای نوسازی بافت های فرسوده و کسب درآمد بیشتر هر مجوزی را برای ساخت بدهیم و دقیقا هر مجوزی باید بر اساس طرح تفصیلی صادر شود چنانچه بر اساس آخرین مصوبات کمیسون ماده 5 در هر منطقه و ناحیه شهر شرایط صدور مجوز برای نوسازی متفاوت است، چنانچه در برخی مناطق زمین‌های زیر 100 متر مجوز زیر ساخت دریافت نمی‌کند و حتما باید تجمیع شود که این شرایط در برخی مناطق دیگر متفاوت است.

قالیباف تصریح کرد: به هیچ وجه نباید برای نوسازی بافت‌های فرسوده قوانین شهرسازی را زیر پا بگذاریم و اگرچه برای نوسازی کمک‌های زیادی به شهروندان می‌کنیم تا این روند با سرعت بیشتری انجام شود اما به شدت بر رعایت قوانین تاکید و نظارت می‌شود .

وی همچنین در مورد سوالی مبنی بر این که نظر شما به عنوان یک خلبان در مورد سوانح هوایی که اخیرا در کشور رخ داده است، چیست، گفت: اجازه دهید من وارد این مسائل نشوم و درمورد شهر تهران که حوزه مسئولیت من است سوال کنید.

شهردار تهران در پایان در مورد اوراق مشارکت گفت: این طرح نهایی شده است اما هنوز میزان سود آن مشخص نیست البته قول داده‌اند سود را به 16 الی 18 درصد برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب دکتر ایازی به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سبب شده خبرنگاران برای ارتباط گرفتن با ایشان دچار مشکل شوند، گفت: اگر شما دچار مشکل شده‌اید حتما با ایشان صحبت می‌کنم ولی سخن گویی شغل نیست و ایشان تنها معاون فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران هستند.

کد خبر 86351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز