همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: سامانه 1888 با شفافیت اثر بخشی و پاسخ‌گویی می‌تواند مجموعه خوبی را در مدیریت شهر پیاده کند.

به گزارش سما، دکتر محمد باقر قالیباف در همایش "ناظر و نظارت همگانی" که صبح روز شنبه 13 تیر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: سرمایه‌های اجتماعی هنجارهایی را در جامعه تولید می‌کنند و آن هنجارها روابط اجتماعی را محکم و معنی دار می‌سازند، اصلاح همین روابط به زندگی کیفیت بخشیده و موجب ارتقای آن از جهت کمی و کیفی می‌شود.

شهردار پایتخت یادآور شد در شهر تهران که حجم عظیمی از مردم با فرهنگ‌های مختلف و مشکلات کلان شهرها می‌خواهند زندگی کنند و خواستار ارتقای کیفی در بعد مادی و معنوی هستند این مساله امکان پذیر نیست الا اینکه ذهنیت منفی که در طول تاریخ در اذهان مردم ماندگار شده اصلاح شود و اعتماد را که از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی است به این سازمان برگردانیم.

وی تاکید کرد: این کار بدون شک بدون مشارکت معنی دار مردم امکان پذیر نیست.

دکتر قالیباف ادامه داد: ما به عنوان مسئولان سازمان با همه وجودمان باید بپذیریم که مردم حق نظارت بر ما دارند و باید در این بخش بستری برای مشارکت مردم در این نظارت فراهم کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه حقوق من، اعضای شورا، کارکنان شهرداری و فعالیت‌های عمرانی انجام شده در سطح شهر از پول نفت نبوده و مستقیم از جیب شهروندان کسب می‌شود بیان داشت: از پیش از نظام جمهوری اسلامی ایران شهرداری مکلف بوده هر 6 ماه یکبار تراز مالی خود را در رسانه‌ها اعلام کند تا مردم بدانند این پول چه طور هزینه می‌شود.

وی افزود: بگذریم که در مقاطعی شکل صوری این اطلاع رسانی ا نیز انجام نشده است اما باید این حق را برای مردم قائل باشیم و مردم را متوجه کنیم که حق شماست بدانید این پول را شهرداری چه طور هزینه می‌کند همچنین قیمت تمام شده پروژه‌ها را نیز باید بدانند تا متوجه شوند شهردار و معاونان آن چه قدر توان دارند.

قالیباف تصریح کرد: اگر میزان کارآمدی و کارنامه خودمان را جلوی چشم مردم بگذاریم یا آن را اصلاح را می‌کنیم یا مسئولیت را رها کرده و می‌رویم، ما زمانی در کاری می‌مانیم که مردم متوجه نشوند چگونه عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید از تشریفات کاست و به محتوا پرداخت اظهار کرد: من و تک تک کارکنان شهرداری باید این باور را داشته باشیم که 10 میلیون جمعیت شهر تهران و 20 میلیون چشم ،فعالیت آن‌ها و خطا و خدمتشان را رصد می‌کند.

شهردار پایتخت افزود: ما به هیچ یک از شاخص‌های پیشرفت، توسعه ، عدالت و کرامت در جامعه نمی رسیم مگر اینکه امر به معروف و نهی از منکر را به طریق درست و با استفاده از علم امروز و اعتماد سازی آن را پیش ببریم.

دکتر قالیباف شفافیت، پاسخ گویی و اثر بخشی را از مولفه های مهم یک حکمرانی خوب دانست و ادامه داد: شفافیت این است که مردم میزان درآمد و هزینه را بدانند، این شهر جامعه حسابرسان و اندیشمندانی در حوزه اقتصادی دارد که با یک مطالعه می توانند در خصوص نوع درآمد و هزینه شهرداری اظهار نظر کنند و باید حق اظهار نظر نیز داشته باشند.

وی تصریح کرد: افتخار شهرداری باید این باشد که بعد از تفریغ بودجه حسابرسان احساس مسئولیت کنند و آن را ارزیابی کرده و نظرشان را در سایت شهرداری منعکس کنند، این‌ها ما را به نقطه قابل قبولی می‌رساند.

شهردار پایتخت با اشاره به جمله حضرت امام خمینی(ره) که مردم ولی نعمتان ما هستند اظهار داشت: باید مردم را به حقوق خود آشنا کرد تا جرات پیدا کنند، بنده و همکارانم باید بدانیم که جیره خوار مردم هستیم و مستقیم از جیب آنها ارتزاق می کنیم پس باید پاسخ گو بوده و جواب دهیم.

وی افزود: نمی خواهم بگویم  هیمنه یک مسئول را بشکنیم یا هرکس حق توهین دارد اما احساس نکنیم هر کاری را به هر روشی باید انجام دهیم، درک مشترک باید به درستی اتفاق بیافتد و این روابط بر شهر ما هویت می‌دهد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مردم نیز وظایف و مسئولیت‌هایی دارند گفت: همان طور که کارگر ما اجازه کم فروشی ندارد هیچ مغازه داری نیز مجاز نیست 5 هزار کیلو زباله تولید کند و شهردار آن را رایگان حمل نموده و مردم پولش را پرداخت کنند.

قالیباف با بیان اینکه من استاندارها و گواهینامه‌های ایزو را قبول دارم تصریح کرد: اگر خطا‌کاران شهرداری از سامانه 1888 ترسیدند کار سامانه درست است اگر نترسیدند کار خراب است، این واقعیتی است که ما باید تلاش کرده و آن را پیش ببریم.

وی خاطر نشان کرد: اکثر کارکنان شهرداری افرادی صادق و زحمت کش هستند اما خطای خطا کاران که مقدارشان کم است، زحمت زحمت کشان را زیر سوال می‌برد و خواهش من این است که در داخل شهرداری کسی احساس نگرانی نکند، آنها که باید احساسا نگرانی داشته باشند خطا کاران هستند، انسان صادق و زحمت کش باید از نظارت برکارش استقبال کند.

شهردار تهران با تاکید براینکه صف ملاقات مردمی باید ما را به این نقطه برساند که گره کار کجاست ادامه داد: در سامانه 1888 باید با استفاده از تکنولوژی  فرآیند تصمیم گیری و خطا و رشوه را اصلاح کنیم، امروز فن آوری اطلاعات این کار را انجام می‌دهد تا بتوانیم نظر خودمان و نخبگان را تا آخرین لایه‌های حوزه های مسئولتی پیش برده و اعمال کنیم تا میان راه نیز افرادی پیدا نشوند که نظر خود را اعمال کرده و خلاف عمل کنند، در شهرداری گام‌هایی اساسی برای اصلاح این بخش‌ها انجام داده‌ایم.

وی با اشاره بیش از 2 میلیون 200 هزار تماس از ابتدای راه اندازی 1888 گفت: رشد این آمار برای ما امتیازی منفی محسوب می‌شود هر قدر که ان آمار کاهش یابد به معنی آن است که کار ما بهتر پیش رفته، یعنی شهروندان موضوعی برای تماس نداشته باشند نه اینکه از ما ناامید شده باشند.

شهردار پایتخت ادامه داد: اگر فرآیند‌ها اصلاح نشود، اشکال باقی می‌ماند و سوء استفاده همچنان باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه شهر با پول مردم اداره می شود، گفت: در صورتی که ضعف مدیریت در شهر وجود داشته باشد مدیر شهر در قیامت باید جواب دهد چون ضعف مدیریت او باعث شده که حق الناس از بین برود.

قالیباف با بیان اینکه ما در مقابل شهدا، امام، رهبری و ملت پاسخگو هستیم ادامه داد: هر مدیری در هر کجایی که حضور دارد باید به کارآمدی دین در اداره جامعه توجه کند و این تنها شرطی است که می‌توانیم در پیش گاه خدا رو سفید باشیم.

شهردار تهران افزود: مردم نیز باید احساس کنند موثر هستند، بدون مشارکت مردم امکان ندارد اعتماد عمومی را جلب کرده و سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت زندگی در تهران هدف ما در شهرداری است که امکان ندارد بدون مشارکت و اعتماد مردم و مدیریت صحیح اتفاق بیافتد، قالیباف با بیان اینکه مردم نشان دادند به هر میزان مسئولان بستر را برای حضور آن‌ها فراهم کنند به بزرگترین حرکت اول انقلاب و آماده کردن بستری برای حضور مردم در جنگ به فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امروز چرا این شیوه امام(ره) را در اداره شهردار به کارنگیریم، باید بستری فراهم کرد که هرکس بهتر عمل می‌کند حضور داشته باشد.

وی ضمن تشکر از مسئولان سامانه 1888 و ناظران و شهروندانی که با این سامانه همکاری می‌کنند اظهار داشت: رسالت ما این است که ذهنیت منفی مردم به شهرداری را از بین ببریم و اعتماد آن‌ها را به این مجموعه جلب کنیم که این امر با کمک شما انجام خواهد شد.

کد خبر 84819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز