نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با وجود توافقنامه سال گذشته با واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی تا سال 2011 از احتمال ادامه حضور نیروهای آمریکایی پس از این تاریخ در عراق خبر داد

مالکی که برای دیدار با مقام‌های آمریکا به این کشور سفر کرده است اعلام کرد که ممکن است درصورت نیاز، جدول زمان‌بندی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تغییر کند.

به گزارش الجزیره، نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود در مؤسسه صلح واشنگتن با اشاره به اینکه روابط امنیتی عراق و آمریکا براساس توافقنامه صورت گرفته میان 2کشور است گفت: با وجود این اگر نیروهای عراقی به آموزش و حمایت‌های بیشتری نیاز داشته باشند، شرایط را در آن زمان بررسی خواهیم کرد و مطمئن هستم که چشم‌انداز و تمایل این نوع همکاری‌ها میان دو طرف وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: در مورد هر نوع توافقنامه جدید در زمان مورد نیاز بحث و بررسی انجام خواهد گرفت.

نیروهای آمریکایی براساس جدول زمانی توافقنامه میان 2 کشور باید عراق را تا 31 دسامبر سال 2011 ترک کنند. براساس این توافقنامه نیروهای این کشور مناطق شهری عراق را در 30 ژوئن ترک کردند و دولت عراق با اعلام جشن ملی، این روز را تعطیل رسمی اعلام کرد.

در حالی که مالکی در زمان عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از مناطق شهری بارها بر آمادگی کامل نیروهای عراقی برای تامین امنیت این کشور تاکید کرده بود اما وی اکنون پس از دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تغییر مشخصی در مواضع خود داده است.

اعلام احتمال حضور نیروهای آمریکایی در عراق دقیقا یک روز پس از دیدار مالکی و اوباما در کاخ سفید صورت گرفت.

در این دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر عراق ضمن تحسین همکاری روز افزون بین واشنگتن و بغداد، متعهد شدند که خارج از جنگ، یک دوستی جدید بین 2 کشور به‌وجود بیاید. اوباما در نشست خبری مشترک پس از این دیدار گفت: هر دو طرف موافق هستند که ارتباطات بین آمریکایی‌ها و عراقی‌ها در جنگ می‌تواند راه پیشرفت در روابط 2 کشور را هموار کند.

مالکی هم در این نشست اعلام کرد که گفت‌وگوهای وی و اوباما نشان داده است که هر دو طرف عمیقا معتقد به ایجاد یک دوستی استراتژیک هستند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد مالکی در دیدار با اوباما به مذاکره آمریکایی‌ها با شورشیان عراق اعتراض کرده است. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اعتراض مالکی به این مسئله اعلام کرد که دولت این کشور از خبر جلسه نمایندگان جنبش مقاومت عراق با مقام‌های ترکیه و آمریکا متحیر شده است.

هوشیار زیباری همچنین این مذاکرات را که در ماه مارس گذشته در استانبول میان مسئولان آمریکا، ترکیه و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی عراق برگزار شده است ضربه‌ای به دولت عراق دانست. وی گفت: مسئله مذاکرات گروه‌های مسلح با آمریکا نوعی واکنش منفی گروه‌های وابسته به دولت عراق را به‌دنبال داشت؛

چرا که شورای سیاسی مقاومت از بقایای حزب بعث و اعضای نظام سابق است که دست به حملات تروریستی می‌زنند. علی الجبوری دبیرکل شورای سیاسی مقاومت عراق با تایید این مسئله بر انجام مذاکرات و امضای پروتکل درخصوص مذاکرات با آمریکایی‌ها تاکید کرده است.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به‌دنبال اعتراض مقام‌های عراقی اعلام کرده است که تماس‌های صورت گرفته در راستای تلاش‌های آمریکا برای آشتی در عراق بوده است.

برگزاری انتخابات در کردستان عراق

مردم منطقه خودگردان کردستان عراق امروز پای صندوق‌های رای می‌روند تا نمایندگان پارلمان و رئیس این منطقه را انتخاب کنند. انتخابات حساسی که در بحبوحه افزایش تنش‌های میان مقام‌های این منطقه و دولت عراق برگزار می‌شود.

در این انتخابات 24 گروه سیاسی مشارکت دارند و5 نفر نامزد رسیدن به پست ریاست این منطقه شده‌اند. با وجود این به احتمال زیاد مسعود بارزانی رئیس کنونی منطقه کردستان عراق در سمتش ابقا خواهد شد.

این در حالی است که تنش‌ها میان بارزانی و دولت مرکزی عراق بر سر مناطق مورد مناقشه دو طرف و صادرات نفت همچنان باقی‌است. کردها در تلاش هستند که 16 منطقه دیگر از جمله شهر نفت خیز کرکوک را ضمیمه منطقه کردستان کنند که با مخالفت مقام‌های عراقی مواجه شده است.

کد خبر 86112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز