گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: صدور حکم تخلیه برای مدارس استیجاری و قلع و قمعی با نزدیک شدن به اتمام مهلت مقرر در مصوبه مجلس آغاز شده‌است

آنگونه که از شواهد پیداست خیلی از دانش‌آموزان مستاجر باید مدارس استیجاری را ترک کنند.شنیده می‌شود که مالکان مدارس استیجاری و قلع و قمعی یا حکم تخلیه گرفته‌اند یا در حال انجام اقدامات قانونی در این باره هستند. این موضوع در تهران نمود بیشتری دارد و موجب سرگردانی دانش‌آموزان و والدین آنها شده‌است.

ما کمک می‌کنیم مشکل این مدارس یکباره و برای همیشه حل شود. رئیس‌جمهوری این جمله را سال گذشته در اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت. شاید به‌دنبال این اظهارات بود که ستاد حل مشکل فضاهای آموزشی و مدارس استیجاری در کمیسیون لوایح دولت تصویب شد. البته خبری از کارهای انجام شده توسط این ستاد منتشر نشده‌است.
بیشترین مشکل مدارس استیجاری در استان تهران است، استان تهران از نظر فضای آموزشی از محروم‌ترین استان‌های کشور است.

زنگ خطر تخلیه مدارس استیجاری به صدا درآمده‌است. 2 روز پیش حکم تخلیه مرکز پیش دانشگاهی شهید مطهری در منطقه 6 شهر تهران به مدیر مرکز ابلاغ شد. شاید امروز و فردا نوبت مدارس استیجاری دیگری باشد.

نمی‌گذاریم مرکز پیش‌دانشگاهی شهید مطهری تخلیه شود.  رئیس انجمن اولیا و مربیان مرکز پیش دانشگاه شهید مطهری، این جمله را در واکنش رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به نگرانی‌های اعضای انجمن در باره صدور حکم تخلیه گفته است.

خانم کاظم‌پور، رئیس انجمن اولیا و مربیان پیش‌دانشگاهی شهید مطهری به همشهری گفت: مالک ساختمان برای این مرکز از مراجع قضایی حکم تخلیه گرفته است. با توجه به ابلاغ حکم تخلیه به مدیر مدرسه، هر لحظه ممکن است این حکم اجرا شود. در این صورت دست‌کم 300 دانش‌آموز این مرکز سرگردان می‌شوند.

هم‌اکنون بیش از 890 مدرسه قلع و قمعی و 4 هزار و 800 مدرسه استیجاری در کشور وجود دارد که بیشتر آنها در تهران هستند. گر‌چه مالکان مدارس قلع و قمعی و استیجاری طبق قانون مجلس نمی‌توانند حکم تخلیه مدارس را اجرا کنند، ولی به‌نظر می‌رسد با پایان یافتن این مهلت قانونی دست صاحبان زمین‌های این مدارس برای تخلیه مدارس بازتر باشد.
رئیس سابق آموزش و پرورش شهر تهران سال گذشته از صدور حکم تخلیه 90 مدرسه استیجاری در تهران و بلاتکلیف شدن دست‌کم 18‌‌هزار دانش‌آموز خبر داده‌بود.

این در حالی است که با توجه به کمبود اعتبارات مورد نیاز همچنان تکلیف مدارس استیجاری و قلع و قمعی مشخص نیست. به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس برای حل این مشکل دولت به 1800‌میلیارد تومان نیاز دارد.

از سوی دیگر مدیرکل حقوقی و املاک آموزش و پرورش به مهر اعلام کرد که 900 مدرسه قلع و قمعی امسال خریداری می‌شود. خرید مدارس استیجاری در اولویت دوم قرار دارد و فعلا تصمیم خاصی را برای تعیین تکلیف آنها نداریم.

اجرای حکم تخلیه مدارس

پیش از این نیز مسئولان آموزش و پرورش از وجود 5 هزار واحد آموزشی استیجاری دارای حکم تخلیه در کشور خبر داده‌بودند. وزیر آموزش و پرورش معتقد است که مدیران مدارس توانایی پاسخگویی به احکام تخلیه صادره را به‌دلیل آواره شدن دانش‌آموزان نخواهند داشت. ما نمی‌توانیم جوانان و دانش‌آموزان را در وسط خیابان رها کنیم.

وی تاکید کرد: ما از طریق اعمال سیاست‌ها و برنامه‌ها در حال کاهش تقاضای مدرسه و فضای آموزشی در کشور هستیم.

معاون سازمان نوسازی مدارس کشور، اردیبهشت‌ماه امسال در این باره گفت: تخلیه این مدارس با تدبیر مجمع تشخیص مصلحت تا پایان برنامه چهارم متوقف شد و با توجه به اتمام این برنامه باید تدابیری اندیشیده‌شود.

سید‌باقر مسلمی، هشدار داده‌بود که درصورت اتمام برنامه، این مدارس باید عند‌المطالبه تخلیه و تحویل شود.مدیر حقوقی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز مهر‌ماه سال گذشته گفته بود طبق قانون مجلس، حکم تخلیه مدارس قلع و قمعی تا سال‌88 اجرا نمی‌شود و مالکان این مدارس تا 15 خرداد 88 نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

راهکار وزیر

وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که در این مدارس، مردم ذیحق هستند، زیرا اساسا ملک و زمین مال آنهاست. باید رضایت آنها جلب شود. به همین دلیل تا حد ممکن سعی می‌شود با مالکان مدارس استیجاری و قلع و قمعی تفاهم شود.

مدارس قلع و قمعی فضاهای آموزشی هستند که زمین آن متعلق به شخص حقیقی است و آموزش و پرورش در آن، ساختمان احداث کرده‌است.

کد خبر 85449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز