مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

فرهنگسراهای تابستانی امید و کوهستان از سوی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران افتتاح شدند.

این فرهنگسراها از جمله کمپ‌های تابستانی این سازمان هستند که در ایام تابستان پذیرای شهروندان تهرانی خواهند بود. در آیین افتتاح فرهنگسرای امید واقع در پارک پلیس که با حضور دکتر محمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، حسن پرویزی، دبیر ستاد هفتمین نهضت تابستانی، محمدجواد امیری، رئیس فرهنگسرای امید و تنی چند از مدیران فرهنگی و شهری برگزار شد،محمد جواد امیری، رئیس فرهنگسرای امید گفت: فرهنگسرای موقت امید که در 9 هفته برنامه‌هایش را به مخاطبان ارائه می‌دهد، شامل ایستگاه‌های محیط‌زیست، سلامت، کودک، هنر، تفریحات و سرگرمی، اطلاع رسانی، کانون‌ها و بحران پدافند غیرعامل است.

امیری گفت: این برنامه‌ها براساس محورها و اهداف کلان سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با رویکردهای سبک زندگی، هویت‌های ملی، دینی، انقلابی و مدیریت تغییرات فرهنگی در حوزه‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و بانوان برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: همچنین 9 جشنواره، با عناوین، بهانه، تهران شهر، باور سبز، نشاط، شکرانه، آشتی، شب آسمانی، ایران زمین و عطر یاس در طول 9 هفته برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه‌ها می‌توانند روزهای سه‌شنبه تا جمعه هر هفته تا پایان مردادماه به نشانی بزرگراه وفادار - روبه‌روی فلکه چهارم تهرانپارس - خیابان توحید - قسمت جنوبی ضلع شمالی پارک پلیس مراجعه کنند.

فرهنگسرای کوهستان نیز در ایستگاه یک توچال به همت مرکز تشکل‌های اجتماعی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران پنجشنبه آغاز به کار کرد.

 کمپ فرهنگسرای تابستانی کانون‌ها و در واقع فرهنگسرای تابستانی کوهستان در ایستگاه اول تله کابین توچال با حضور مسئولان حوزه اجتماعی و فرهنگی و جمع کثیری از مردم تهران برای استفاده عموم شهروندان تهرانی افتتاح شد. در این کمپ برنامه‌های شاد و متنوعی برای مردم در نظر گرفته شده و استقبال بسیار خوب مردم از افتتاحیه این کمپ نشانگر رضایت مردم از برنامه‌های کانون‌های وابسته به سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران بود.

دکتر سیدمحمد جواد شوشتری معتقد است در بحث مدیریت دو موضوع در سازمان فرهنگی- هنری پیگیری می‌شود؛  اول استفاده از کارکنان با سابقه سازمان در حوزه مدیریت و دوم آموزش مدیران. قائم مقام سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران افزود: به‌زودی تلفن گویای سازمان فعال می‌شودکه از طریق این تلفن پذیرای انتقادات و پیشنهادات شهروندان هستیم؛  همچنین اعلام برنامه‌های جاری سازمان از این طریق صورت می‌گیرد.

غفلت از سازمان‌های مردم‌نهاد

حسن پرویزی، دبیر هفتمین نهضت تابستانی تهران معتقد است که موضوع کانون‌ها و تشکل‌های مردمی در سازمان مغفول مانده بود و با حضور محمد ابویی، سازمان نگاه جدی‌تری به موضوع داشت. در واقع نیمی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به نوعی به تشکل‌های مردمی ارتباط دارد و مدیریت شهرداری تهران به این نتیجه رسیده است بدون حضور جدی تشکل‌های اجتماعی موفق نخواهد بود و تاسیس و فعال شدن مرکز فعالیت‌های اجتماعی و حمایت از گروه‌های مردم‌نهاد در همین راستا بوده است.

محمد ابویی گفت: استقبال خوبی که از این برنامه شده و این موضوع رضایت‌بخش است و درخصوص افزایش خدمات به مردم بیشتر از قبل احساس وظیفه می‌کنیم، امیدواریم مشارکت مردم درخصوص محیط‌زیست، آبادانی و توسعه شهر بیشتر از قبل بشود.ابویی به جشن بزرگ میلاد امام‌زمان(عج)  در کمپ کانون‌ها اشاره کرد و گفت: در این مکان جشن بزرگی برای میلاد امام زمان (عج) برگزار می‌شود و همچنین درخصوص طرح‌های جهادی کانون‌ها پیرامون معضلات شهری، چهار موج شهری را اجرا می‌کنیم. در هفته میلاد امام‌حسین(ع) که در شهریورماه است نیز کانون‌های مردمی در تمامی فرهنگسراهای تهران در زمینه مشارکت‌های مردمی برنامه‌هایی را خواهند داشت.

محمد ابویی با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه برنامه‌های فرهنگی - هنری، اظهار داشت: فرهنگسرای تابستانی توسط مردم و سازمان‌های مردم نهاد مدیریت می‌شود و آموزش توانمند کردن شهروندان و کانون‌های فعال پایتخت و نیز ارائه برنامه‌های مختلف آموزشی با مفاهیم شهری در قالب کارهای گروهی از جمله اهداف راه‌اندازی آن است.

فرهنگسرای تابستانی کانون‌ها شامل غرفه‌هایی مانند هنرهای تجسمی، مذهبی، خیریه، مشاوره، مطالعه، علمی، گردشگری، شهری و کودکان سه‌شنبه تا جمعه هر هفته تا پایان مرداد‌ماه در ایستگاه یک توچال، میزبان شهروندان است.این فرهنگسرا با هدف ارائه خدمات به شهروندان در موضوعات مختلف شهری، فرهنگی، هنری و اجتماعی در یک کمپ ثابت تابستانی با حضور تمامی کانون‌های فعال سازمان فرهنگی- هنری تشکیل می‌شود.

خانه‌های فرهنگ سیار منطقه 1

مراکز فرهنگی‌- هنری منطقه یک، همزمان با جشنواره تابستانی تهران اقدام به افتتاح 6خانه فرهنگ سیار در سطح منطقه یک می‌کند.

با آغاز تابستان با هدف دسترسی آسان شهروندان تهرانی به امکانات رفاهی- آموزشی طی اقدامی فرهنگی، 6 خانه فرهنگ به‌صورت سیار در سطح منطقه یک دایر شده است. این مراکز هر هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت‌30/17 با برنامه‌های متنوعی از جمله کارگاه سفال، نقاشی، کاردستی، دارت، تک شوت، آموزش تیر و کمان، اجرای موسیقی، نمایش طنز و ده‌ها برنامه شاد و فرهنگی دیگر به‌صورت رایگان در خدمت شهروندان تهرانی هستند. خانه‌های فرهنگ سیار در پارک‌های دارآباد، قیطریه، شهرک نفت و 3 مرکز سیار دیگر در حال فعالیت هستند.

پارک رازی، قطب فرهنگی پایتخت

پارک رازی یکی از جذاب‌ترین اماکن پایتخت است که آنچنان که باید کسی آن‌را نمی‌شناسد؛ فضایی با 44هکتار مساحت، در منطقه 11تهران (میدان قزوین) که شاید خیلی‌ها آن‌را به شهربازیش بشناسند اما این پارک که اداره‌اش به سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران سپرده شده، قرار است یکی از قطب‌های فرهنگی، هنری و گردشگری پایتخت شود.

فرهنگسرای نوجوان در این پارک واقع است. مهدی محمود اقدم، مدیر مراکز فرهنگی- هنری منطقه 11 و رئیس فرهنگسرای نوجوان در این باره می‌گوید: «فضای تئاتر روباز، استخر مجموعه رازی که هم قابلیت ماهیگیری دارد و هم قایق سواری، سایبان‌ها و آلاچیق‌های با کاربری چندگانه از جمله امکاناتی است که شاید در نگاه اول شکل صرفا تفریحی داشته باشند اما در آینده کاربری فرهنگی‌- هنری خواهند گرفت.»

رئیس فرهنگسرای نوجوان با اشاره به جمعیت بالقوه پارک رازی در ایام تعطیل می‌افزاید: «در مواقعی چون پنجشنبه و جمعه‌ها جمعیت چند هزار نفری در پارک وجود دارد که می‌توان برای آنها برنامه‌های فرهنگی- هنری اجرا کرد. گروه‌های هنری نیز به این وسیله می‌توانند برای مردم به اجرای برنامه بپردازند.» پارک رازی تلویزیون شهری ندارد. اقدم در این‌باره نیز می‌گوید: «تا پایان تابستان، حتما یک تلویزیون شهری در پارک تعبیه می‌شود تا به این طریق فیلم پارک برای مخاطبان به اجرا در‌آید. »

کد خبر 85383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز