مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

«سادگی را مشق تابستان کنیم» شعار 3 ماه فعالیت مجموعه فرهنگی مدیریت شهری برای تهرانی‌هاست؛ برای آنها که مجبورند شلوغی و آلودگی هوا را تحمل کنند و البته در این ماه‌ها، گرما هم بدجوری به سراغشان آمده.

خلاصه 3ماه صمیمی با برنامه‌های فرهنگی و هنری فراروی پایتخت‌نشینان است و کافی است سری به یکی از 380 مرکز سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران اعم از فرهنگسرا،  خانه فرهنگ، کتابخانه، نگارخانه، موزه و خانه- موزه و پردیس سینمایی بزنید تا گفته‌های ما را باور کنید. اگر هم پنجشنبه و جمعه‌ها به پارک‌های معروف شهر رفتید،  فیلم سینمایی دیدن با تلویزیون‌های شهری را در این بوستان‌ها حتما تجربه کنید. خیابان هنر پایتخت هم با حضور 120 هنرمند در 15 کارگاه،  هر هفته در یکی از خیابان‌های شهر  دایر می‌شود.  سازمان فرهنگی هنری تابستانش را با شعار سادگی را مشق تابستان کنیم از 31خرداد ماه جاری در تهران آغاز کرده است.

احمد نوریان، رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 3هدف کلان را برای جشنواره امسال مبنا قرار می‌دهد و می‌گوید: هدف اول،  توجه به سبک زندگی است که به زیست، اخلاق و رفتار شهروندی می‌پردازد.

هدف دوم،  کمک به مدیریت تغییرات فرهنگی و پاسخ به نیازهای نوشونده مخاطبان و هدف سوم،  تقویت هویت دینی،  ملی و انقلابی است.وی درباره برنامه‌های تقویت هویت دینی،  ملی و اعتقادی می‌گوید: آشنایی با تاریخ اسلام،  آشنایی با مفاهیم قرآنی و احکام دینی،  معرفی پیامبران و انبیا به شهروندان نوجوان،  گسترش مفاهیم قرآنی و تعمیق آن در میان نسل جوان از جمله رویکرد‌هایی است که تمامی مراکز در برنامه‌های خود آن را اجرایی می‌کنند.

نوریان می‌افزاید: در بحث سبک زندگی و اخلاق شهروندی،  رویکرد‌هایی از جمله ترویج فرهنگ نظارت،  بهداشت، فرهنگ،  رفتار ترافیکی،  سلامت شهروندی،  ترویج فرهنگ زندگی شهری در استفاده از فضاهای شهری را اجرایی می‌کنیم. در هدف سوم که با عنوان کمک به مدیریت،  تغییرات فرهنگی و پاسخ به نیازهای شهروندان مطرح شده رویکرد‌هایی از جمله ترویج روحیه قناعت و ساده‌زیستی،  پیشگیری از حوادث غیر‌مترقبه،  ترویج فرهنگ نظم و انضباط و ترویج وجدان کار با تأکید به فرهنگ کسب و کار مورد توجه قرار می‌گیرند.

20 درصد افزایش فعالیت

برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته و 4 میلیارد تومان علاوه بر ظرفیت‌های سازمان و حمایت شهرداری،  برای تابستان تهرانی‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اعلام این مطالب،  به ایجاد فضای رقابتی در فرهنگسراها و خانه فرهنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: فعالیت‌های این مراکز نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر خواهد بود. این سازمان همزمان می‌تواند به نیازهای تک‌تک اعضای خانواده پاسخ دهد.

اکران فیلم‌های روز سینما در فیلم پارک

در طول برگزاری هفتمین جشنواره تابستانی تهران و در اولین اجرا فیلم‌های «در میان ابرها» و «گناه من» در فیلم پارک اکران شد. «درمیان ابرها» را روح‌الله حجازی کارگردانی کرده و الناز‌شاکردوست در آن به ایفای نقش می‌پردازد. «گناه من» نیز اثر مهرشاد کارخانی و بازی حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی جمعه ساعت 20:30 در بوستان‌های پلیس (منطقه 4)،  ملت (منطقه 3)، گفت‌وگو (منطقه 12)،  بعثت (منطقه 15)،  پامچال و بهمن (منطقه 16) و فرهنگسرای تهران (منطقه 22) به نمایش در آمد. 16 فیلم تا پایان مردادماه در بوستان‌های تهران اکران می‌شود.

10 اجرا در خیابان هنر

رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌گوید: 10اجرا در خیابان هنر پیش‌بینی کرده‌ایم که نزدیک به 120 هنرمند برای هر خیابان، هنری خاص ارائه خواهند داد. «اولین خیابان هنر شهر تهران» در پارک طالقانی،  جنب مترو میرداماد مخاطبین انبوهی را به خود جلب کرد.15 کارگاه نمایش،  خطاطی،  بافت، صنایع‌دستی و... از ساعت 17 تا 21 در 10 منطقه شهر اجرا می‌شود.

بر این اساس، چهارشنبه هر هفته، خیابان هنر در یکی از خیابان‌های پرتردد شهر برپا می‌شود و شهروندان را به بازدید و آشنایی با هنرهای ایرانی دعوت می‌کند.این تمهیدات با هدف ایجاد جلوه بصری و دوری از فضای مملو از آلودگی‌های صوتی و محیطی و نیز تلطیف روحیه شهروندان در خیابان‌های تهران به اجرا در می‌آید.

این سازمان برای گسترش سطح خدمت رسانی به عموم شهروندان و مناطقی که مراکز فرهنگی کمتری در دسترس دارند 5 فرهنگسرای تابستانی احداث کرده است.بوستان سرخه‌حصار،  بوستان کوهستان،  بوستان پلیس،  بوستان چیتگر و بوستان آزادگان،  فرهنگسراهای تابستانی سازمان هستند که در فصل تابستان برنامه‌های متعدد را به شهروندان تهرانی ارائه می‌کنند.بر این اساس فرهنگسرای موقت آزادگان در ضلع جنوبی اتوبان آزادگان افتتاح شد و ایام چهارشنبه،  پنجشنبه و جمعه هر هفته از ساعت 18 تا 24 برنامه‌های متنوع به شهروندان عرضه می‌کند.

اجرای موسیقی سنتی و محلی،  کارگاه نقاشی،  کارگاه طراحی چهره،  عکس یادگاری،  سفال،  ایستگاه قرآن بخوانید هدیه بگیرید،  ایستگاه شعر بخوانید هدیه بگیرید،  پانتومیم،  قالیبافی، مشاوره خانواده،  مسابقه و سرگرمی و ایستگاه ورزش از فعالیت‌های فرهنگسرای آزادگان است.

همچنین فرهنگسرای موقت«پلیس» در فلکه چهارم تهرانپارس،  قسمت جنوبی و در ضلع شمالی پارک پلیس در مساحتی بالغ بر 1200 متر مربع افتتاح شد. این فرهنگسرا که در 9 هفته برنامه‌هایش را به مخاطبان ارائه می‌دهد شامل ایستگاه‌های محیط زیست،  سلامت،  کودک،  هنر،  تفریحات و سرگرمی،  اطلاع‌رسانی،  کانون‌ها و بحران پدافند غیرعامل است.

در ایستگاه «محیط زیست»، خدماتی همچون، درمانگاه گیاهان زینتی، پرورش قارچ، الگوی مصرف،  حمایت از حیوانات،  بازیافت زباله و اثری نو ارائه می‌شود ضمن اینکه در این حیطه آموزش‌های شهروندی و رفتاری به مخاطبان ارائه می‌شود.

مشاوره پزشکی،  روانشناسی،  تغذیه،  آمادگی جسمانی،  بهداشت محیط،  داروخانه گیاهی،  مهارت‌های زندگی،  آزمایش قند خون،  اندازه گیری فشار خون،  قد و وزن و امداد پزشکی از خدماتی  است که در ایستگاه «سلامت» ارائه می‌شود.

همچنین در ایستگاه «کودک»،  کاردستی کودکانه،  گریم،  نمایش،  بازی‌های کودک،  تفریح و سرگرمی و عروسک سازی و در ایستگاه «هنر» قالیبافی، معرق، صورتک سازی، طراحی منزل، نقاشی روی سنگ، نقاشی روی بوم، زمین، پارچه، طراحی چهره، هنر خانه داری،  شکل دهی بادکنک و بادبادک سازی آموزش داده می‌شود.در بخش دیگری از فعالیت‌های فرهنگسرای پلیس، در ایستگاه «تفریحات و سرگرمی» ورزش‌های راک و فوتبال، دارت،  فوتبال دستی، بازی‌های رایانه‌ای تیر و کمان، تیراندازی، توپ اندازی و بازی‌های فکری و آموزشی ارائه می‌شود.

همچنین،  برنامه‌های اقدامات امداد و نجات،  حوادث غیر‌مترقبه،  زندگی در شرایط سخت،  دفاع غیر نظامی، حفاظت و ایمنی در غرفه «بحران و پدافند غیر عامل» در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.همچنین 9 جشنواره،  با عناوین، بهانه، تهران شهر، باور سبز، نشاط، شکرانه، آشتی، شب آسمانی، ایران زمین و عطر یاس در طول 9هفته برگزار می‌شود.

فرهنگسرای تابستانی توچال با ایجاد فضای مناسب فرهنگی با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان، ۴ تیرماه در ایستگاه پنجم توچال افتتاح شد.فرهنگسرای توچال همه روزه پذیرای بیش از  ۱۲۰۰ نفر از شهروندانی است که طی هماهنگی به عمل آمده در فرهنگسرا و خانه‌های فرهنگ ثبت‌نام کرده‌اند.

شهروندان پس از طی فاصله ایستگاه یک تا پنج از طریق تله کابین می‌توانند از ده‌ها غرفه متنوع که در این ایستگاه در نظر گرفته شده استفاده کنند. این ایستگاه‌ها شامل  ایستگاه نقاشی،  سفال،  اوریگامی،  بادکنک،  فوتبال دستی،  نمایش خلاق،  گریم کودک،  تفنگ بادی،  تیر و کمان،  دارت،   سر و صدا،  ایستگاه‌های علمی،  ماهیگیری و... است.همچنین در برنامه ریزی ایستگاه‌های احداثی در توچال فضای مناسبی برای کودکان در نظر گرفته شده تا آنان نیز بتوانند در کنار خانواده‌هایشان یک روز شاد و خاطره انگیز را تجربه کنند.

وسایل بازی،  ماهیگیری و استخر توپ ازجمله تمهیدات طراحی شده ویژه کودکان است که تمامی  مسائل ایمنی لحاظ شده است.همچنین به منظور استفاده بانوان تهرانی روزهای دوشنبه هر هفته برای این قشر در نظر گرفته شده است تا بتوانند در فرصتی مناسب و در فضایی راحت از طبیعت بکر توچال استفاده کنند.

کد خبر 85380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز