دغدغه خانواده‌ها با فرا رسیدن تابستان برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت فرزندان آغاز می‌شود.

مدیر طرح: سیامک کفایی
همکاران:  فریده درفشی،‌ زهره دیداری، میترا زاغی و سمیه گایگانی

پیشگفتار
با فرا رسیدن تابستان، دغدغه خانواده‌ها به چگونگی نحوه برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان نیز آغاز می‌شود. اهمیت این موضوع از آنجاست که بعد از سپری شدن یک سال تحصیلی، کودکان و نوجوانان دوران استراحت تابستانی خود را آغاز کرده و در نتیجه زمان آزاد بیشتری در اختیار دارند. نحوه گذراندن این وقت آزاد در بین اقشار مختلف مردم متفاوت است. برخی از افراد ترجیح می دهند با ثبت نام در کلاس های مختلف در مدت تابستان، موارد فوق برنامه مورد علاقه خود را پیگیری کنند. موضوع این کلاس ها نیز از موضوعات هنری گرفته تا موضوعات ورزشی و درسی در نوسان است. برخی از مردم نیز تعطیلات تابستان را فرصتی برای سفر و گردش و تفریح دانسته و مسافرت را نسبت به دیگر برنامه‌ها در اولویت قرار می دهند. عده ای هم هستند که مدت زمان در اختیار خود را بدون هیچ برنامه‌ای سپری کرده و موضوع خاصی را در اولویت قرار نمی دهند.

استفاده بهینه از اوقات فراغت نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است که از توان اقتصادی بسیاری از مردم جامعه خارج است. لذا امکاناتی که دولت از طریق ارگان‌ها  و دستگاه‌های مختلف ذیربط به صورت ارزان در اختیار مردم قرار می دهد راه کار مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است که این مهم از طریق متولیانی مانند سازمان ملی جوانان‌، سازمان تبلیغات اسلامی‌، شهرداری‌ها، بخش‌هایی از وزارت آموزش‌و پرورش، سازمان گردشگری و سازمان صدا و سیما ( تولید برنامه‌های آموزشی و سرگرم کننده) انجام می‌شود،  لیکن چنین به نظر می‌رسد که در این زمینه اطلاع رسانی صحیحی صورت نگرفته و ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف دست اندر کار این امر و همچنین نبود یک مکانیزم معین و مدیریت واحد برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت این مسئله مهم را با چالش مواجه ساخته است.

با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق در پی دانستن این مسئله است که چند درصد از مردم تهران برای تابستان خود و فرزندانشان برنامه ریزی خاصی دارند و همچنین کدامیک از دستگاه‌های ذیربط را مسئول برنامه ریزی برای تعطیلات تابستانی می‌دانند؟

هدف تحقیق:
بررسی سطح توقعات مردم از دستگاه‌های مختلف دولتی برای برنامه ریزی در ارتباط با اوقات فراغت مردم در تابستان.

روش جمع آوری اطلاعات:
نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.
جامعه آماری: شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 23 تا 26 خرداد ماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
66 درصد  از پاسخگویان برای تعطیلات تابستانی خود برنامه‌ای ندارند. 
33 درصد از پاسخگویان سازمان گردشگری را مهمترین نهاد برای برنامه ریزی برای تابستان می‌دانند.

49درصد از پاسخگویانی که برنامه‌ای برای تعطیلات ندارند، علت آن را مشغله زیاد بیان کرده‌اند. نداشتن پول و امکانات علت عدم برنامه ریزی 30 درصد از پاسخگویان برای تعطیلات است. 6 درصد کهولت سن را علت آن بیان کرده‌اند و 15 درصد دلیل خاصی برای این کار عنوان نکرده‌اند.

جدول زیر توزیع  پاسخ‌گویان بر اساس نظر‌آن‌ها در مورد اقدامات شهرداری برای تعطیلات تابستان را نشان می‌دهد

اقدامات شهرداری برای تعطیلات تابستان

تعداد

درصد

برگزاری کلاس در فرهنگسراها 

82

60

افزایش پارک‌ها 

44

32

تشکیل تورهای ارزان قیمت

11

 8

جمع 

137

100

همچنین این نمودار بیانگر پراکندگی پاسخ‌گویان بر اساس نظر آن‌ها در مورد مهمترین نهاد‌های برنامه ریز برای تعطیلات تابستان است


 

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید

کد خبر 84169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز