شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

ناهید محمدپور: اوقات فراغت، فرصتی است که در آن انسان هیچ‏گونه تکلیف یا کار موظفی را عهده‏دار نیست و زمان در اختیار اوست تا با میل و انگیزه شخصی به آنچه که می‌خواهد بپردازد. مفهوم رضایت، انگیزه و عامل انتخاب، نقش اساسی در تعریف اوقات فراغت دارد.

برجسته‏ترین ویژگی اوقات فراغت، این است که انسان از روی رضایت باطنی و انگیزه شخصی، فعالیت‌های انتخاب شده را انجام دهد. البته باید گفت اوقات فراغت به معنی بیکاری، یا وقت مرده نیست، بلکه ضرورتی است که انسان، رها از برنامه‏ها و وظایف شغلی، مدرسه‏ای و اجتماعی تکلیف شده خود، با رضایت و اختیار کامل عهده‏دار چگونگی گذران عمر خویش می‏شود.

 چگونگی پرداختن به اوقات فراغت نیازمندفرهنگ‌سازی است و باید با نگاه عمیق و ژرف تری به آن نگریست. برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نمی‌تواند مستقل و بی‌ارتباط با سایر اوقات باشد، بلکه باید در کنار برنامه کلان زندگی، مفید و راهگشا باشد در غیر این صورت خواه‌ناخواه بخش‌هایی از عمر پر ارزش انسان در پوچی و بی‌ثمری هدر می‌رود و صرف کارهای بیهوده می‌شود.

 با این توصیف بزرگترین مشکل دانش‌آموزان در ایام فراغت، بی‌برنامگی است. همین چه‌کنم‌هامشکلات بزرگی به وجود می‌آورد. بنابراین اولین شرط، داشتن یک برنامه صحیح برای گذراندن ایام فراغت و بخصوص تعطیلات تابستان است تا کودکان دچار سردرگمی نشوند.به نظر می‌رسد نباید نقش پراهمیت مسئولان و والدین را در خط دادن به برنامه‌های مناسب کودکان، نوجوانان و جوانان از نظر دور داشت.

یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان شهرستانی و از جمله جوانان یزدی چگونگی پر کردن اوقات فراغت و همه آن چیزهایی است که می‌تواند ضمن پربارتر ساختن این ایام به نشاط و شادابی و نیز ایجاد امیدواری و رضایتمندی در آنان کمک کند.

 «سحر» دختر جوان یزدی اوقات فراغت را بهترین و مناسب‌ترین زمان برای بروز و شکوفایی استعدادهای جوانان معرفی کرده و می‌گوید: «مسئولان باید تلاش کنند تا با برنامه‌ریزی موثر و کاربردی برای این قشر جوان و نوجوان جامعه، زمینه‌های بروز شکوفایی استعدادهای نهفته آنها را فراهم کنند. به نظر یکی از نیازهای مهم جوانان ایرانی به‌خصوص یزدی‌ها تفریح و شادمانی کردن است.

البته در کنار آن درک احساسات و پاسخ به نیازهای بنیادیشان هم مهم و قابل تامل است». در حال حاضر تنها سرگرمی من در اوقات فراغت تماشای برنامه‌های تلویزیونی است». او با اشاره به محدود بودن امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی در شهرستان یزد از پرهزینه بودن بسیاری از این برنامه‌ها گله‌مند است. 

 محمدجواد کرمی یکی از دانش‌آموزان دبیرستانی یزد هم در این باره  می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های زندگی من شروع فصل تابستان است که برنامه مشخصی برای آن ندارم. به نظر من مسئولان باید دقت نظر بیشتری به این اوقات داشته باشند چرا که اگر نظارت کاملی صورت نگیرد، این ایام می‌تواند به عنوان یک تهدید جدی تلقی شود. چرا که بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در ایام تعطیل نمود بیشتری پیدا می‌کند.

 از سویی دیگر اوقات فراغت باید متناسب با سن و تحصیلات هر شخصی باشد. مثلا اوقات فراغت یک دانشجو با یک دانش‌آموز متفاوت است و مسئولان باید این مهم را در نظر بگیرند و بر طبق آن برنامه ریزی کنند. ضمن این که صرف پر کردن اوقات فراغت کافی نیست و جهت گیری برنامه ها باید به گونه ای باشد که در آن ضمن لحاظ شدن برخی آموزش‌ها و یادگیری انواع فنون یا هنرها، اصل شادی و تجدید انرژی افراد نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

 عباس علیخانی جوان18 ساله یزدی هم با انتقاد از این که بیشتر امکانات تفریحی و ورزشی در پایتخت وجود دارد می‌گوید: معمولا همزمان با برخی مناسبت‌ها از جمله هفته جوان در رابطه با اوقات فراغت جوانان صحبت‌های زیادی از جانب مسئولان می‌شود ولی عملا اقدامی در این رابطه به خصوص برای جوانان شهرستانی صورت نمی گیرد

 در حالی که همانطور که بارها بسیاری از مسئولان هم یادآور شده اند ایران فقط تهران نیست و نقش جوانان شهرستانی در این زمینه و اهمیت حضور آنان در برنامه های شاد و مفرح و در عین حال آموزنده و تاثیرگذار نباید فراموش شود. در حالی که جوانان یزدی از دغدغه های خود در اوقات فراغت می‌گویند مسئولان شهرستان تفت از اقدامات خود در این رابطه می‌گویند.

همشهری استانها

کد خبر 88353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز