تعطیلات تابستان همواره برای خانواده‌ها یک دغدغه بوده است؛ همان ایامی که در دهه‌های اخیر «اوقات فراغت» نامیده می‌شود.

تعطیلات 3ماهه مدارس در ایران و به تبع آن خلاص شدن دانش‌آموزان از قید کلاس و مدرسه، یک فرصت طولانی در اختیار آنها می‌گذارد. انرژی جوانی به علاوه فرصت خوبی که پیش می‌آید، اگر درست به کار گرفته شود، در پایان فصل نتایج خوبی خواهد داشت. اما اگر به بطالت بگذرد حاصلش جز پشیمانی نیست. اما به واقع اوقات فراغت در تابستان را چگونه باید گذراند تا ثمربخش باشد.

من دانشجو هستم و تابستان امسال را برای کسب مهارت‌های مکانیکی و تعمیر خودرو در نظر گرفته‌ام. تا حالا که بیست وچند روز را پشت‌سر گذاشته‌ام، کارم خوب پیش‌رفته و بسیاری از ناشناخته‌های خودرو برایم روشن شده‌ است.
راستش تا تابستان سال پیش من هم فکر می‌کردم که این تعطیلات 3ماهه را باید به تفریح بگذرانم، برای همین از همان روزهای اول تابستان با دوستان و همکلاسی‌هایم قرار می‌گذاشتیم که به سفرهای کوتاه برویم یا سری به زمین‌های ورزش بزنیم. امسال پدرم به من یادآور شد که بهتر است در تابستان زمان کمتری را به تفریح اختصاص بدهم و بیشتر وقتم را صرف یاد گرفتن یک مهارت یا یک فن بکنم. پس از مشورت با عده‌ای از دوستان و آشنایان به این نتیجه رسیدم که با توجه به رشته تحصیلی‌ام که ایمنی در صنعت است، بهتر است به سراغ یک رشته فنی بروم و مکانیکی اتومبیل را انتخاب کردم.

حالا که 2هفته‌ای است که مطالعاتمان را انجام داده‌ایم، کم‌کم به قول استادم دست به آچار می‌شوم. مکانیکی کاری جذاب و در عین حال دشوار است اما با یک مقدار دقت و پیگیری می‌توان خیلی خوب به نتیجه رسید. از میان جمع 14نفری ما، 3نفر از همان اول پشیمان شدند و راه خانه را در پیش گرفتند، چند نفری هم لنگ‌لنگان پیش آمده‌اند. اما من و 4نفر دیگر با میل و رغبت فراوان و پشتکار، جانب کار را گرفته‌ایم.

در همین روزها هم همیشه یاد حرف‌های پدرم می‌افتم و بسیار راضی هستم که امسال سرانجام به این حرف‌ها توجه کردم. پدرم می‌گوید: معلوم نیست این عنوان «اوقات فراغت» از کجا و با چه مفهومی آمده است. تابستان شاید وقت فارغ شدن از درس و تحصیل باشد، اما نباید فقط تصور شود که با تفریحات شبانه‌روزی باید اوقاتمان را پرکنیم، این افراط، خستگی و دلزدگی در پی خواهد داشت.اگر کار نباشد، تفریح هم معنی ندارد. او از خاطراتش بارها برایم حرف زده است؛ از جمله وقتی که دبیرستان می‌رفت، با یکی از همکلاسی‌هایش تصمیم گرفتند تابستان در یک کارخانه بستنی‌سازی کار کنند تا پولی برایشان پس‌انداز شود.

روزهای اول، آن‌قدر برایش سخت می‌گذشت که به گریه افتاده بود!... اماکم‌کم به محیط کار عادت کرد و روزی که برای ادامه تحصیل، کارخانه را ترک می‌کرد کلی پول پس‌انداز کرده بود و مدیر کارخانه هم مبلغی به او هدیه کرده بود. پدرم می‌گوید که با همان پول، توانست در آن روزها یک قطعه زمین 200متری بخرد و این زمین‌ بعدها، پشتوانه خوبی برای او شد.
بیشتر خانواده‌ها با رسیدن فصل تابستان نگران چگونه گذراندن اوقات فراغت تابستانی هستند، در حالی که با یک برنامه‌ریزی صحیح، نسل جوان می‌تواند در یک رشته کاری مهارت کسب کند و هم تفریحات سالم داشته باشند. البته مهارت‌اندوزی حتما باید مطابق ذوق و علاقه افراد و در فضاهای مطمئن و با اعتبار انجام شود. تجربه توأم با کار و تفریح، زندگی را به‌گونه‌ای برای جوان تعریف می‌کند که او بیشتر متکی به خودش باشد.

کد خبر 140553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز