مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

شهره مهرنامی: برای یک روز گردش در فضای سبز- جایی در یک پارک ملی- آماده هستید؟

اگر آماده‌اید بند کفش‌هایتان را خوب محکم کنید، لباس راحت بپوشید و هرچه را که فکر می‌کنید در یک پارک جنگلی حفاظت‌شده به کارتان خواهد آمد را برداشته و با ما به راه بیفتید.

می‌خواهیم برای بازدید از کمپینگ شادی فرهنگسرای بهمن به پارک سرخه‌حصار در شمال‌شرق تهران برویم و یک روز خاطره‌انگیز را در جایی که روزی مأمن قوچ‌ها و کل‌ها و بزهای تهرانی بود تجربه کنیم. هرچند تابلوی راهنما برای رسیدن به کمپ در این پارک عظیم بسیار کم است اما از هر باغبانی در سر راه که بپرسید حتما به شما خواهد گفت که کنار پیست دوچرخه‌سواری... . نرسیده به پیست دوچرخه‌سواری صدای موزیک شاد به گوش می‌رسد و با دیدن اتوبوس‌های قطارشده مطمئن می‌شوید که جمعیت فراوانی برای گذراندن یک روز شاد در اینجا جمع شده‌اند.

این اتوبوس‌ها 3روز در هفته مردم مشتاق را از فرهنگسراهای تهران به این کمپ می‌آورند تا 8ساعت مفرح را دور از سروصدا و دود ماشین‌ها و مشغله‌های روزانه سپری کنند. البته این بیشتر، زنان و مادران هستند که همراه فرزندان و کوچکترهای فامیل تمایل به حضور در این جشن را دارند چون کمپینگ شادی فرهنگسرای بهمن از ساعت 7صبح تا 2بعدازظهر برپاست و در این ساعت بیشتر آقایان خارج از خانه مشغول به فعالیت هستند. البته روزهای جمعه از ساعت 5 بعدازظهر تا 11شب هم این کمپ برپاست ولی این خود تهرانی‌ها هستند که باید خود را به گونه‌ای به پارک سرخه‌حصار برسانند.

هر شهروند تهرانی که توسط خدمات فرهنگسرا به این جشن تابستانه بیاید علاوه بر گذراندن اوقات خوش همواره کوچکترها میهمان فرهنگسراست و از او پذیرایی هم می‌شود.
از  در کمپینگ شادی که وارد می‌شوید تلسکوپ غرفه نجوم به شما چشمک می‌زند اما باید در صفی طولانی منتظر بمانید تا چشمک‌زدن ستاره‌ها را ببینید. در اینجا 35غرفه از غرفه‌های کارشناسی در مسائل مختلف، از پزشکی و مشاوره پوست و خانواده و مشاور مذهبی گرفته تا غرفه بازی دومینو، نقاشی روی بوم و آرزوهای کودکانه به چشم می‌خورد.

چه بچه‌های 5-4ساله‌ای که متخصص چیدن و از هم پاشیدن قطعه‌های دومینو هستند و چه کودکانی با آرزوی پرواز روی ابرها و تماشای تهران از جایی بالاتر از سقف خانه یا بچه‌هایی که با نقاشی‌هایی روی صورتشان موش و گربه و خرگوش شده بودند؛ به دنبال هم می‌دویدند.

اینجا واقعا کمپینگ شادی است. مدیر روابط‌عمومی فرهنگسرای بهمن در این زمینه می‌گوید: این سومین سال است که این کمپینگ به همت فرهنگسرای بهمن و با همکاری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در همین تاریخ برگزار می‌شود ولی امسال از لحاظ محتوا کمی تغییر کرده؛ یعنی برای هر هفته موضوعی  تعیین شده تا مردم با آن بیشتر آشنا شوند. برای مثال موضوع این هفته اصلاح الگوی مصرف است ولی در کل، محور اصلی و رویکرد سازمان فرهنگی- هنری شهرداری موضوع زیست شهری است؛ به همین دلیل هم شهروندان را به فضای سبز آورده‌ایم تا از این طریق سطح آگاهی مردم را در یک هم‌زیستی نسبت به محیط زندگی و مهارت‌های زندگی بالا ببریم. سعید گل‌اندامی می‌گفت که این کمپ یک خوراک فرهنگی است که حدود40اتوبوس در هر روز یعنی 1600نفر را هفته‌ای 3بار تغذیه می‌کند.

او به 35 غرفه موجود در این کمپ اشاره می‌کند و می‌گوید ما اینجا پزشک، ماما، مشاور خانواده، کارشناس امداد و نجات، کارشناس اینترنت، کارشناس آسیب‌شناسی استفاده از ماهواره و... داریم که در کنار غرفه‌های عکاسی، نقاشی، گریم، طناب‌کشی و... به علاقه‌مندان، آموزش‌های لازم را می‌دهند.

گل‌اندامی به ساعات این برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید جمعه‌ها برای عموم آزاد است؛ البته روزهای دیگر هم که کمپ اینجا برپاست هر شهروندی بخواهد خود نیز می‌تواند در کنار ما حضور داشته باشد و از آنجا که فرهنگسراهای شمال شهر در این فعالیت شرکت ندارند مردم این مناطق با این فرهنگسرا تماس می‌گیرند و چگونگی حضور خود را از مسئولان می‌پرسند. او از مردم تشکر می‌کند که با استقبال خوب خود آنها را هر سال در برگزاری هرچه بهتر این جشن دلگرم می‌کنند.

منظور او همان شهروندانی است که هر سال در برنامه‌های تابستانی این فرهنگسرا در پارک سرخه‌حصار شرکت می‌کنند. جمعی از شهروندان در پارک جنگلی سرخه‌حصار به ما گفتند که پارک و فضای سبز در مناطق محل زندگی‌شان بسیار کم است و آنها هر سال به برنامه‌های تابستانی سرخه‌حصار می‌آیند.

غرفه‌های این کمپ به صورت تونلی از پوشش حصیر چوبی طراحی شده که در هر تونل خدمات خاص همان حوزه به حاضران ارائه می‌شود، بنابراین زیاد نگران گرما و نور آفتاب نباشید؛ علاوه بر آن هنرمندانی  نیز با ساز و آواز و تئاتر در تلاش هستند تا ساعات مفرحی برای شما ایجاد کنند. تازه اگر دوست داشته باشید می‌توانید بساط کباب را هم با خود ببرید چون کباب‌پزهای‌تعبیه‌شده در پارک جنگلی جان می‌دهند برای یک کباب داغ و خوشمزه؛ نوش جانتان!

کد خبر 88729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز