پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود آنکه مراجعه به اورژانس 115 سراسر ایران در روزهای گذشته 5 تا 10 درصد افزایش یافت

اما موردی از مرگ به علت آلودگی هوا و گرد و غبار گزارش نشده است.

دکتر لنکرانی با بیان اینکه تاکنون تحقیقات کاربردی درباره آثار ریزمعلق‌های ناشی از خاک در دنیا انجام نشده است ، به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: اما مشخص است که استنشاق این ذرات در کوتاه مدت فقط برای بیماران ریوی و قلبی می‌تواند خطرساز باشد.

وی با اشاره به اینکه به گزارش کمیته آلودگی هوا،احتمال شدت یافتن یا برگشت ریزمعلق‌ها در برخی استان‌های کشور از جمله تهران وجود دارد از مردم خواست تا از فعالیت‌های سنگین، پیاده روی های طولانی و ورزش در هوای آزاد خودداری کنند و به بیماران قلبی و ریوی نیز توصیه کرد در مجاورت با هوای آلوده قرار نگیرند و از ماسک های سه لایه استفاده کنند.

وزیر بهداشت درباره استفاده از ماسک‌های تنفسی گفت: ماسک‌هایی که در اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سه لایه تشکیل شده و در داروخانه‌ها موجود است اما این نوع ماسک می‌تواند انسان را به مدت کمتر از سه ساعت از عوارض استنشاق ریزمعلق‌ها حفظ کند.

این در حالی است که ماسک‌های متداول یک لایه کمتر از یک ساعت از افراد حفاظت     می‌کند.

وی اضافه کرد: برای کسانی که مجبورند ساعت‌های طولانی و به مدت 10 تا 15 روز در این هوا تنفس کنند استفاده از ماسک‌های 8 لایه توصیه می‌شود.

لنکرانی نکته مهم در مواجهه با حوادثی مانند آلودگی هوا به ریزمعلق‌ها را تدوین برنامه‌های پیشگیرانه و ایجاد آمادگی برای کنترل موارد بعدی از بروز این اتفاق دانست و گفت‌: برنامه طولانی تری که در وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی می‌شود حول و حوش این محور است که اگر این حادثه در کشور پایداری پیدا کند، چه اقداماتی برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی ضروری است.

کد خبر 85136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز