جمعه ۱۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

در حالی که 6 روز از افزایش گرد و غبار در تهران می‌گذرد، سازمان هواشناسی کشور از فروکش کردن گرد و غبار تا پایان یکشنبه خبر داد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوای تهران با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر آسمانی غبارآلود و همراه با افزایش ابر در بعدازظهر امروز در شرایط «ناسالم» قرار گیرد.

به گفته دکتر محمدباقر صدوق، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از میزان غلظت تمامی آلاینده‌ها به غیر از آلاینده ازن کاسته شده، باوجود‌این میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق فراتر از حد مجاز است.

وی گفت: توصیه می‌شود بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و ‌خردسالان از تردد در هوای آزاد خودداری کنند.

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با اشاره به اینکه شاخص کیفیت هوای تهران به لحاظ آلاینده ذرات معلق نسبت به چند روز گذشته کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: از بعد از ظهر یکشنبه گذشته شاهد افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق در تهران بودیم به شکلی که در روز دوشنبه به بالاترین حد خود رسید و پس از آن این روند رو به کاهش گذاشت.

او درباره موج جدید گرد و غبار در کشور که ظاهرا قرار است به نواحی جنوبی ایران برسد، افزود: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی این موج به تهران نمی‌رسد و انتظار می‌رود آلاینده ذرات معلق تهران تا صبح دوشنبه به حد مجاز برسد.

رشیدی همچنین گفت: باید به شرایط جوی عراق توجه داشت، چون درصورت وزش باد شدید احتمالا دوباره شاهد افزایش آلاینده ذرات معلق در تهران خواهیم بود. او با اشاره به اینکه اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان آلاینده ذرات معلق در شهر ری کمتر از قلهک است، گفت میزان گرد و خاک در تهران در ارتفاع بیش از سایر نقاط است.

به گزارش ایسنا، براساس نقشه‌های هواشناسی، گرد و غبار در 24 ساعت آینده نیز در برخی نقاط غرب و جنوب غرب کشور وجود دارد اما در این مدت از غلظت آن به‌تدریج کم می‌شود.

بر این اساس آسمان تهران امروز صاف و در بعدازظهر با رشد ابر در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود که حداکثر و حداقل دما امروز با یک درجه افزایش به 39 و 26 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. از سوی دیگر فردا نیز آسمان تهران صاف خواهد بود که حداکثر دمای تهران در این روز نیز با یک درجه دیگر افزایش به 40 درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد رسید.

وضعیت خوزستان با  تهران قابل مقایسه نیست

در همین حال، نماینده مردم دشت‌ آزادگان در مجلس با بیان اینکه پدیده گردوغبار در خوزستان وضعیت بدی دارد، گفت: میزان غلظت گرد و غبار موجود در هوای خوزستان بسیار بیشتر از تهران است و آلودگی هوای این دو منطقه به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

هاشم سواری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در زمینه برخورد با شرایط پدیده گردوغبار شاهد تبعیض میان دیگر مناطق کشور به‌ویژه تهران با خوزستان هستیم. لازم بود در شرایط کنونی فکری نیز برای خوزستان شود و ادارات و سازمان‌های این استان نیز به‌دلیل آلودگی شدید تعطیل شوند. 

نماینده دشت آزادگان اضافه کرد: از 3 سال پیش تاکنون خوزستان شاهد مشکلات پدیده گردوغبار است و از یکسال و نیم پیش نیز با وقوع خشکسالی این پدیده تشدید شده است.

سازمان بهداشت جهانی آلودگی را جدی بگیرد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز گفت: سازمان‌های بهداشت جهانی (WHO) و محیط‌زیست (WWF) باید موضوع آلودگی هوای استان‌های غربی ایران را جدی بگیرند.

جهانبخش امینی با اشاره به آلودگی‌های شدید هوای استان‌های غربی کشور، افزود: موضوع آلودگی هوا که در روزهای اخیر در استان‌هایی چون کرمانشاه به اوج خود رسیده یک موضوع کاملا جدی است که اگر با اقداماتی درصدد جلوگیری از آن برنیاییم، نه تنها در کوتاه مدت بلکه در درازمدت دچار عواقب جبران‌ناپذیری خواهیم شد.

بررسی گرد و غبار در فراکسیون محیط‌زیست

از دیگر سو سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفته است که موضوعاتی چون کشند قرمز در سواحل خلیج‌فارس، آلودگی هوای تهران و گرد و غبار اخیر استان‌ها در دستور کار فراکسیون محیط‌زیست بود، ولی به‌دلیل مصادف شدن با موضوع انتخابات و تعطیلات مجلس به تعویق افتاد.

انوشیروان محسنی‌ بندپی به ایسنا گفت: فراکسیون محیط‌زیست پس از تعطیلات تابستانی مجلس موضوعات در دستور کارش به‌ویژه پدیده گرد‌وغبار اخیر را با حضور مسئولان دولتی مورد بررسی و اتخاذ راهکار قرار می‌دهد ولی بنده به‌عنوان یکی از اعضای فراکسیون با گرد‌آوری اطلاعات، نحوه برخورد علمی با این پدیده و وظایفی که هریک از دستگاه‌های مسئول باید انجام دهند را مورد بررسی قرار داده‌ام.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست با تاکید بر اینکه برخورد با آلودگی‌های فوق نیازمند استراتژی بلند‌مدت است، اعلام کرد: آلودگی‌های حاصل از پدیده گرد و غبار حالتی بین‌المللی به‌خود گرفته است.

مسئولان کشور نیز معمولا برنامه‌های کلان و دراز‌مدتی برای مواجه‌شدن با این پدیده‌ها ندارند و هرگز تصور نمی‌کردند مشکلات حاصل از آلودگی‌ها اینگونه و یکباره کشور را فرا بگیرد.

کد خبر 85207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز