گروه سلامت – مریم غفاری: هر چند در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت مدیریت بحران، توجه چشمگیری به توسعه مراکز اورژانس شده است ولی آمارها همچنان از استاندارد نبودن خدمات مراکز اورژانس خبر می‌دهند.

دبیرعلمی جامعه جراحان با بیان اینکه موتورسیکلت سواران در40 درصد تصادفات شهرهای بزرگ کشور دخالت دارند، گفت: همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که 20 درصد انتقال بیماران ترومایی به وسیله آمبولانس و 80 درصد انتقال‌ها به‌وسیله مردم انجام می‌شود.

دکتر سیاوش صحت، با اشاره به بررسی نقش موتورسیکلت سواران در تروماها و در نقاط پرجمعیت چند شهر بزرگ کشور، بیان کرد: برخلاف اعلام اداره راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت سواران در 40درصد تصادفات شهرهای درجه اول کشور دخالت دارند.

دکتر صحت با اشاره به‌وجود 7میلیون و 500هزار موتور سیکلت در کشور، یادآور شد: این در حالی است که از این میزان، یک میلیون و 500هزار موتورسیکلت شماره قانونی ندارند. از طرف دیگر اغلب موتورسیکلت سواران ضوابط قانونی را رعایت نکرده و در پیاده‌رو، سواره‌رو، بدون کلاه ایمنی و در جهت مخالف حرکت می‌کنند.

همچنین گاهی در بزرگراه‌ها سرعت موتورسیکلت‌ها از سرعت ماشین‌ها بیشتر است؛ بنابراین در حال حاضر موتورسیکلت‌ سواران در ایجاد اغلب تصادفات دخالت دارند.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران تاکید کرد: بنابراین به‌منظور کاهش بیماران ترومایی، لازم است که قوانین به صورتی قوی اجرا شده تا  از چنین تخلفاتی جلوگیری شود.

وی در زمینه انتقال بیماران ترومایی به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها ابزار عقیده کرد: با وجود اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه50 درصد انتقال‌ این بیماران به وسیله آمبولانس صورت می‌گیرد، آمارها نشان می‌دهند که انتقال به وسیله آمبولانس بیش از 20 درصد نیست و 80درصد انتقال‌ها به‌وسیله مردم انجام می‌شود؛ البته این مسئله با مشکل ترافیک نیز همراه است.

طبق آخرین آمار ارائه شده توسط پزشکی قانونی در چند سال گذشته در هر 3ساعت یک نفر در شهر تهران در اثر تصادفات فوت شده است. از سوی دیگر، شایع‌ترین علت مرگ در تهران بیماری‌های قلبی و عروقی است که میانگین سنی افراد مبتلا به این ضایعه معمولاً ۴۵ تا ۵۰ سال است که همان سن بازدهی افراد برای جامعه است و عموماً این اشخاص، افراد دیگری را تحت تکفل خود دارند که فقدان آنها ضایعات جبران‌ناپذیری را به خانواده و در نهایت جامعه وارد می‌کند.

بنابراین تقویت اورژانس کشور اهمیت بسزایی دارد. علاوه بر این به‌دلیل حجم بالای ترافیک شهری تهران، دسترسی به مددجویان با سختی و کندی همراه است.

خدمات ارائه شده توسط مراکز اورژانس به‌صورت فعالیت‌های پیش بیمارستانی در نظر گرفته می‌شوند. همه افراد جامعه از طریقه صحیح و اصولی حمل‌ونقل بیماران به بیمارستان آگاهی ندارند و این وظیفه مراکز اورژانس است.

به گفته دکتر صحت، در بسیاری مواقع، بیماری که دچار سانحه مختصری شده بود در اثر حمل ناصحیح، دچار صدمات جبران‌ناپذیری همچون قطع نخاع می‌شود. اقدامات پیش بیمارستانی از اقدامات اساسی سلامت جامعه محسوب شده و عدم‌اجرای صحیح این اقدامات عوارض جبران‌ناپذیری را برای جامعه ایجاد می‌کند.

به‌دلیل شرایط نامناسب عرضه و تقاضا، این ذهنیت در افراد ایجاد شده است که اورژانس به موقع به محل حادثه نمی‌رسد و خودشان باید مصدوم را به مراکز درمانی انتقال دهند. البته در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد آمبولانس‌ها در سال گذشته و بهبود تجهیزات پزشکی و مورد نیاز داخل آمبولانس‌ها، اعتماد مردم به اورژانس بیشتر شده است.

در آخرین گزارش آمار بهداشت جهانی ۲۰۰8 پیش‌بینی می‌کند در حالی‌که اقتصادهای با درآمد کم و متوسط تا سال ۲۰۳۰ رشد کرده و ثروت و طول عمر جمعیت‌های آنها افزایش پیدا می‌کند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار مانند بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و تصادفات جاده‌ای بیش از ۳۰درصد مرگ‌و‌میرها در دنیا را تشکیل خواهد داد.

براساس این بررسی، مرگ‌ و میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان از 4/7میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ به 8/11میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی از 1/17میلیون نفر به 4/23میلیون نفر در همین دوره زمانی خواهد رسید.

همچنین مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای از 3/1میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ به 4/2میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که عمدتا به خاطر افزایش مالکیت و استفاده از وسایط نقلیه است که با رشد اقتصادی در کشورهای دارای درآمدهای کم و متوسط همراهی دارد.

کد خبر 81027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز