پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

افسانه بهرامی: مراسم روز جهانی ماما در سالن همایش بیمارستان قلب برگزار شد.

به رغم وجود 15 تا20هزار مامای بیکار در کشور، و نقش کلیدی انها در مراقبت های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان امار ها نشان می دهد، در سال گذشته علت 250 تا 260 مرگ مادر در کشور، خونریزی پس از زایمان بوده است، این امار در حالی بیان می شود که امسال برای دومین بار کنفدراسیون بین المللی مامایی به دلیل اهمیت حضور ماما در عرصه پزشکی شعار دوسال قبل را "جهان، امروز بیش از هر زمان دیگر به ماما نیازمند است" تکرار کرده است.

نوشین زنده زبان، کارشناس مامایی، عضو شورای عالی نظام پزشکی درهمایش روز جهانی ماما که 15 اردیبهشت در سالن همایش بیمارستان قلب برگزار شد گفت:"حدود دوسوم از جمعیت کشور را زنان و کودکان زیر 15سال تشکیل می دهند، بنابراین رابطه تنگاتنگ خدمات مامایی در حفظ و ارتقاء سلامت مادران و کودکان بسیار بارز است. بدیهی است ارتقاء کیفیت و ارایه خدمات به این دو گروه از جامعه میسر نخواهد بود مگر با تقویت و حمایت از ماماها و لحاظ کردن مطالبات و خواسته های انها."

طبق تحقیقات مختلف عوارض سزارین برروی مادر(چسبندگیها،عفونت، مرگ و میر بیشتر نسبت به زایمان طبیعی ...)و کودک(مشکلات تنفسی،وزن پایین تر و...) انکار ناپذیر است. با توجه به امار 38 درصدی سزارین در کشور ما و از سویی دیگر  طبق امارسازمان جهانی بهداشت که اعلام کرده حدود 85 درصد از مراقبت های مامایی و زایمان در جهان توسط ماما ها صورت می گیرد، و 60 درصد زایمان های طبیعی در حضور ماما و 20 درصد انها در حضور متخصص زنان انجام می شود. و با توجه به این که در این همایش دکتر لنکرانی از نقش تاثیر گذار ماما ها درکاهش میزان مرگ و میر مادران باردار در استان سیستان و بلوچستان برای اولین بار به کمتر از 40 درصد (نزدیک به متوسط کشوری) خبر می دهد.

در حاشیه همایش زهره پروانه کارشناس مامایی فارغ التحصیل  سال 1382 از بیکاری خود به وزیر بهداشت می گوید:"همه بیمارستان های استان تهران را زیر پا گذشته ام همه می گویند استخدامی نمی خواهیم."در پاسخ وی دکتر لنکرانی وزیر بهداشت به اختصاص 12 تا 13 درصدی ظرفیت استخدامی وزارت خانه به ماما اشاره کرد و گفت:"ما سالی 1500 ماما استخدام کردیم"در این گفت و شنود طبق گفته های وزیر بهداشت مشخص شد که در سال های اخیر ظرفیت استخدام  در تهران افزایش چندانی نداشته اما در سایر شهر های ایران افزایش وجود داشته است.با توجه به گفته های وزیردر این همایش که بر   کاهش فاصله شاخص مرگ و میر در نقاط مختلف کشور از نقاط در خور توجه تاکید کرده و  ان را به معنای برابری اهمیت مرگ مادر باردار در استان سیستان و بلوچستان به اندازه مرگ مادران باردار در استان تهران دانست حل مشکل بیکاری ماماها مهمتر به نظر می رسد.

علاوه بر معضل بیکاری  زنده زبان از وعده و وعید های مسولین در ارتباط با  لزوم اجرای اعمال حق 5 سال بخشودگی سختی کارمامایی  با وجود مکاتبات بسیار گفت. بنا بر اظهارات وی تماس مداوم با انواع الودگی های صوتی، میکروبی، بیماری های واگیر و از همه مهم تر استرس مراقبت از سلامت جان دو انسان در حساس ترین شرایط زندگی دلایل کافی برای برخورداری این قشر از از این حق نمی شود؟ و اجرای این در خصوص سایر گروه ها به جز مامایی دور از عدالت است.

وی در ادامه بر لزوم عقد قرارداد سازمانهای بیمه گر با ماماها اشاره کرد و به خبرنگار همشهری گفت: "سالیان متمادی است که مکاتبات بسیاری با مسولین ذیربط برای اجرایی شدن این امر صورت گرفته اما متاسفانه باز هم وعده و وعید شنیده ایم. ظاهرا همه مسولین اذعان دارند که تحت پوشش بیمه بودن خدمات مامایی  بهتر و به صرفه خواهد بود اما در عمل اقدام مثبتی برداشته نشده است."

ناهید خداکرمی عضوشورای عالی نظام پزشکی تهران ضمن تایید این گفته ها بر لزوم پست های مدیریتی (سوپروایزری، مترونی و...) که در بسیاری از مراکز اجرا نمی شود نیز اشاره کرد و استقلال دانشکده های مامایی را از دیگر مشکلات این جامعه عنوان کرد. و اما توسعه زایمان طبیعی و خدمات مامایی واختصاص  پایش رشد کودک و اموزش تغذیه با شیر مادر منحصرا به ماماها از دیگر خواسته های این قشر است.

اما در این جا در برابر این سواال قرار می‌گیریم که شواهد حاکی از این مطلب هستند که برخی از ماما ها تمایلی به زایمان طبیعی نداشته و مادران باردار را تشویق به زایمان طبیعی می کنند در این رابطه خداکرمی گفت:"علت این که چرا رویکرد جامعه به سزارین زیاداست و امار سزارین ما در جهان زیاد است چندین عامل مطرح است: ممکن است مامایی که زایمان را انجام می دهد از تعرفه ان زایمان منتفع نشود و صرفا بیمارستان به خاطر کسب درامد بیشتر وبرنامه خود کفایی که دارد یا منتفع شدن متخصصین پرونده ها توسط فرددیگری تکمیل می شود و تعرفه به فرد دیگری تعلق می گیرد خوب در این میان مامایی که تنها یک حقوق تنها را دریافت می کند ترجیح می دهد با توجه به ساعات کاری و کارزیاد و پرسنل کم به جای تلاش در جهت ختم زایمان طبیعی شاید زایمان را به سمت سزارین سوق می دهد. ولی یادمان باشد این موارد بسیار کم است."

دکترسید شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظان پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه این همایش که با همکاری سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی برگزار شده بوددر رابطه با برخی از مطالبات ماما ها در خطاب به  وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:"شرح وظایف ماما در سال گذشته براساس مصوبه شورای عالی نظام پزشکی تدوین شد. و به وزارت بهداشت رفته در انجا کارهای کارشناسی ان انجام شده درخواست مان این است که وزیر محترم بهداشت هر چه سریع تر ان را امضاء کنند. چون بر اساس قانون باید با امضاء و توسط وزیر بهداشت ابلاغ شود. "
وی در ادامه در رابطه با عقد قرارداد سازمان های بیمه گر با ماما ها پرداخت. معضلی که دراین سال ها باعث شده حتی امید ماما را در رابطه با حل معضل بیکاری از طریق تاسیس دفاتر کار مامایی حل نکند. از ان جا که خدمات مامایی تحت پوشش بیمه نیستند پرداخت هزینه های درمانی برای بیمار سخت بوده و بدین ترتیب دفاتر کار این گروه رونق چندانی ندارد. در این راستا دکتر صدر از مدیر عامل تامین اجتماعی خواست:"در این سال ها محدودیت های سازمان های بیمه گر در عقد قرارداد با همکاران ماما دغدغه هایی ایجاد کرده من خواهشم این است دکتر ذبیحی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک خواست عمومی در حوزه سلامت به ان توجه کنند. اساسا سازمان های بیمه گر و فضایی که در سازمان های بیمه گر حاکم است باید به ارتقاء سلامت جامعه توجه داشته باشد. قطعا حوزه سلامت کشور نمی تواند با محاسبات اقتصادی و تجاری کارهایش جلو برود ما کشور مان با این دستاورد های عظیمی که در حوزه سلامت داریم نیازمند این است که سلامت را به عنوان یکی از محورهای پایه توسعه به ان نگاه کند. باید مقداری در حوزه سلامت سرمایه گذاری شده و اعتباراتی در نظر گرفته شود حتما به صلاح کشور خواهد بود. " وی در ادامه به کاهش ساعات کار تمامی کادر درمان پرداخت وگفت:"امیدوارم برای افزایش بهره وری و کاهش مشکلات همگام با این مصوبه مجلس مبنی بر کاهش ساعات کاری تمامی رسته های پزشکی که موضع دولت و رئیس جمهور هم همین است انشاءالله به زودی از سوی دکتر لنکرانی که در این زمینه نظر مساعدی دارند دستور اکیدی صادر بشود تا همه رسته های پزشکی نه تنها گروه پرستاری بتوانند از مزایای این قانون استفاده کنند."

کد خبر 80800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز