گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: تولید گندم استان خوزستان نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد و نسبت به سال زراعی نرمال، 600 هزار تن کاهش داشته است

براساس برنامه‌ریزی‌های دولت، در سال جاری کشور باید در بخش گندم خودکفا بوده و وارداتی در این بخش نداشته باشد.این تصمیم در سال 85 نیز اتخاذ و جشن آن هم برپا شد؛ اما در سال 87 ایران در رده بزرگ‌ترین واردکننده گندم دنیا قرار گرفت.

استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، فارس، کردستان، آذربایجان شرقی، همدان و کرمانشاه، بیشترین حجم تولید گندم در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و عمده تولیدات کشور در این استان‌ها است.

تصمیم به خودکفایی در بخش گندم در شرایطی اتخاذ شد که به دلیل کاهش بارندگی در سال گذشته و گرمای زودرس، خسارات بالایی به بخش‌های مختلف کشاورزی وارد شده و بخشی از آنها به دلیل خشکسالی متضرر شده‌اند.

استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به عنوان استان‌های بحرانی در بخش کشاورزی معرفی شده‌اند. سید مجتبی موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، میزان خسارات کشاورزی در استان را 21 هزار و 850 میلیارد ریال اعلام کرد.

میزان خسارات وارده کشاورزان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده و پس از آن با موافقت مجلس این خسارات جبران شده و از محل بودجه مدیریت خشکسالی استان‌ها در میان کشاورزان تقسیم می‌شود.

به گفته موسوی، از 47 هزار و 838 میلیارد ریال خسارتی که کشاورزان استان خوزستان در سال گذشته متحمل شدند، تنها هزار و 682 میلیارد ریال آن از سوی دولت و به‌صورت پرداخت یارانه توزیع شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، میزان تولید گندم سال جاری استان را یک‌میلیون و 250 هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان یک میلیون‌تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از آنان خریداری شده و 250 هزار تن نیز برای خودمصرفی کشاورزان و تامین بذر سال آینده آنان، نزد کشاورزان نگهداری شده است.

در شرایطی که هنوز میزان تولید داخل و تامین نیاز داخلی مشخص نشده است، وزیر بازرگانی احتمال صادرات گندم در سال جاری را نیز مطرح کرده است.استان فارس، قطب اول تولید گندم در کشور است و در عین حال در سال‌جاری جزو استان‌های بحرانی
رده بندی شده است.

مهرزاد خرد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، میزان تولید گندم در سال جاری را همراه با افت اعلام کرد؛ اما تعیین عدد دقیق آن را به پس از برداشت محصول بخش سردسیر استان موکول کرد.

وی، خشکسالی و از آب افتادگی برخی زمین‌ها را از عمده دلایلی دانست که موجب کاهش تولید در سال جاری شده است.خرد، میزان گندم خریداری شده در سال جاری را 500 هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان گندم مربوط به مناطق گرمسیر است و برداشت محصول از نقاط سردسیر هنوز آغاز نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در‌خصوص خودکفایی گندم در سال جاری  اظهار داشت: در صورتی که میزان تولید و برداشت در دیگر استان‌ها مناسب بوده باشد، این امر محقق خواهد شد.

کد خبر 84847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز