گروه سیاسی: برخی از نمایندگان و اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس در واکنش به اظهار نظر یکی از نمایندگان حامی دولت که تشکیل این کمیته را خارج از حیطه نظارت مجلس دانسته بود، از عملکرد رئیس مجلس و ادامه فعالیت هیات ویژه بررسی اغتشاشات تهران حمایت کردند

حمیدرضا کاتوزیان با بیان اینکه کمیته حقیقت یابی که لاریجانی تشکیل داده، در حیطه اختیارات خود وی است، تاکید کرد: اظهار نظر برخی از نمایندگان حامی دولت به عملکرد لاریجانی، نظرات شخصی آنهاست.  وی گفت: در جلسه هفته گذشته مجلس، فعالیت این کمیته مورد تایید بیش از 190 نماینده بود.

حمیدرسایی در یادداشتی که روز یکشنبه در سایت خود منتشر کرد، تشکیل هیاتی برای بررسی اغتشاشات تهران و حادثه کوی دانشگاه را در حیطه وظایف مجلس ندانست.

وی در این یادداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه نوشته بود: براساس هیچ‌یک از بندهای آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس مجلس نمی‌تواند از طرف مجلس هیات خاص تشکیل دهد مگر با نظر نمایندگان.

کاتوزیان دیروز در حاشیه جلسه علنی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: نمایندگان در حیطه وظایف خود براساس چارچوب‌های قانون اساسی و مواضع رهبری انقلاب به فعالیت قانونی خود می‌پردازند و بر این اساس اظهار نظر برخی نمایندگان حامی دولت که به عملکرد لاریجانی اعتراض دارند، نظرات شخصی آنهاست و باید اجازه داده شود که مسائل به پیش رود تا واقعیت روشن شود.

رسایی، عضو رایحه خوشی مجلس هشتم دیروز البته در نطق میان دستورش به اظهارات رئیس مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری نیز اعتراض کرد.   انتقادات رسایی نسبت به عملکرد میرحسین موسوی در این نطق وقتی که به پایان رسید، متوجه اظهارات لاریجانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شد که واکنش برخی نمایندگان را به همراه داشت. 

وی پیش از آنکه شروع به بیان انتقاداتش از لاریجانی کند، فرصت نطقش به پایان رسید و محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی دیروز را به‌عهده داشت در این مورد به وی تذکر داد.  این نماینده تهران وقتی شروع به قرائت انتقاداتش از اظهارات لاریجانی کرد، تعداد زیادی از نمایندگان یکصدا با گفتن دو (نشانه اعلام مخالفت در رای‌گیری) نسبت به این اظهارات اعتراض کردند که رسایی به مزاح گفت: بله، این برنامه از شبکه 2 پخش شده است.

لاریجانی شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما از جانبداری برخی اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص، از برنامه‌های صدا و سیما و نیز از عدم‌صدور مجوز برای تجمعات قانونی انتقاد کرده بود.

حمایت قاطبه نمایندگان

دیروز البته علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران نیز در واکنش به انتقادی که اخیرا نسبت به عملکرد لاریجانی در پیگیری مسائل اخیر وارد شده است، گفت: قاطبه نمایندگان مجلس‌ عملکرد ایشان را می‌پسندند و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی وی را در راستای اقتدار مجلس و نقش حقیقی آن ارزیابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی چهارشنبه هفته گذشته، از نمایندگان برای ادامه فعالیت کمیته حقیقت‌یاب رای‌گیری شده است، افزود: در این رای‌گیری 196 نماینده از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه به ادامه فعالیت کمیته رای مثبت دادند.

این نشان‌دهنده انگیزه عمومی مجلس و حمایت عمومی نمایندگان از مواضع رئیس و هیات رئیسه آن است. به گفته محجوب، برخی سیاق عمومی مجلس را نمی‌پسندند و به‌طور فردی علیه مجلس و رئیس آن موضع‌گیری می‌کنند اما در جلسه غیرعلنی هفته گذشته شاهد بودیم که اقدامات رئیس مجلس مورد تایید اکثریت نمایندگان است.

تشکیل کمیته پیگیری حوادث دانشگاه در دانشگاه تهران

عضو کمیته حقیقت‌یاب حوادث اخیر در مجلس از تشکیل کمیته‌ای در دانشگاه تهران با عنوان پیگیری حوادث دانشگاه خبر داد و گفت: اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس با اعضای این کمیته تشکیل شده در دانشگاه همکاری‌های نزدیک و جدی جهت حل مشکلات اخیر پیش آمده در دانشگاه خواهندداشت. 

علی عباسپور تهرانی، با اشاره به اینکه کمیته تشکیل شده از سوی رئیس مجلس جهت بررسی اغتشاشات اخیر همچنان در حال بررسی مسائل پیش آمده اخیر است، افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در همین رابطه جلسه‌ای با برخی استادان دانشگاه تهران داشت و ما معتقدیم که باید برای پیگیری وضعیت کوی دانشگاه و سایر دانشگاه‌های کشور همچون دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی اصفهان پیگیری‌های جدی صورت گیرد. 

وی ادامه داد: تاکید ما بر این است که هر چه سریع‌تر خسارت وارده به دانشجویان کوی دانشگاه پرداخت شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه همچنین به‌دنبال پیگیری وضعیت ورود و خروج نیروها طی چند روز گذشته به دانشگاه هستیم، یادآور شد: باید مشخص شود که چه کسانی و به چه نحوی وارد دانشگاه شدند همچنین وضعیت قوانین در مورد ساماندهی نیروها و ارتباط آنها با دانشگاه از مواردی است که مورد نظر ماست.

عباسپور همچنین به حضور محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد و گفت: در این جلسه که تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها نیز حضور داشتند زاهدی گزارشی از حوادث اخیر ارائه کرد.

اما وزیر علوم که دیروز برای حضور در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات به مجلس آمده بود، حاضر نشد  در راهروهای مجلس به سؤال‌های خبرنگاران درباره حوادث کوی دانشگاه تهران و اتفاقات دانشگاه‌های دیگر پاسخ دهد.

سؤال از وزیران اطلاعات و دادگستری

14 نماینده مجلس در سؤالی از وزیران اطلاعات و دادگستری خواستار علت دستگیری تعدادی از چهره‌های سیاسی شده و پرسیده‌اند چرا اقدامات تخریبی گروهک‌های منحرف پیش‌بینی نشده و مقابله لازم صورت نگرفته است؟ در متن این سؤال تاکید شده است: در روزهای گذشته تعدادی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب که نقش برجسته‌ای در جلب مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته‌اند، دستگیر شده‌اند.

اتهام این افراد که بعضا از مسئولان نظام و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بوده‌اند چه بوده و چرا با برخورد امنیتی با نخبگان به ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی دامن زده شد؟ در ادامه این سؤال آمده است: با توجه به اینکه در صدا و سیما گفته شده منافقین در اغتشاشات اخیر نقش داشته‌اند، چرا این قبیل اقدامات پیش‌بینی و راهکارهای مقابله با آنها به کار گرفته نشد؟

سؤال از محصولی

16 نماینده مجلس نیز در نامه‌ای از وزیر کشور درباره نقش وزارت کشور در مدیریت بحران و اتفاقات رخ داده بعد از انتخابات سؤال کردند.  در این نامه درباره هویت عوامل حمله‌کننده به کوی دانشگاه تهران و مجتمع‌های سایر دانشگاه‌ها و علت عدم‌برخورد با آنها و معرفی به محاکم قضایی سؤال شده است.

همچنین در رابطه با شیوه اعلام نتایج که موجب بروز تنش و ناآرامی شد و بازداشت جمعی از فعالان اصلاح‌طلب که دارای نقش برجسته‌ای در کشور بوده‌اند، نیز سؤال شده است.

کد خبر 84134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز