مهدی امیر آقاجان، نام آشنایی برای علاقمندان به ورزش بسکتبال است

او سال‌ها به‌عنوان بازیکن در تیم‌های بسکتبال اصفهان حضور داشته است و در سال 1358توانسته است در مسابقات قهرمانی کشور با منتخب اصفهان، عنوان نایب قهرمانی کشور را به دست آورد. آقاجان علاوه بر بازیکن بودن، تجربه مربیگیری تیم‌های بسکتبال استان را نیز دارد. او توانسته است برای اولین بار در طول تاریخ بسکتبال ایران در سال 84 با تیم ملی جوانان در هند به‌عنوان قهرمانی آسیا دست یابد.

او این روزها در سمت مربی تیم ملی نوجوانان حضور دارد و آنطور که می‌گوید تیم را برای حضور در مسابقات المپیک تابستانی که در سنگاپور برگزار می‌شود آماده می‌کند.

  •  ورزش را از کجا شروع کردید؟

از کلاس پنجم ابتدایی شروع کردم بعدها در آموزشگاه‌های اصفهان در رشته بسکتبال مشغول به فعالیت بودم. در دوران دبیرستان به اردوی تیم ملی دعوت شدم.

  • چه شد که بسکتبال را انتخاب کردید؟

در دوران راهنمایی به خاطر اینکه در مدرسه ما امکانات ورزشی شامل بسکتبال، هندبال، والیبال و پینگ‌پنگ می‌شد، با توصیه مربی ورزش مان جناب آقای سید میرحسینی وارد رشته بسکتبال شدم.

  •  در چه تیم‌های بازی کردید؟

برای تیم‌های منتخب آموزشگاه‌ها، منتخب نوجوانان جوانان و بزرگسالان استان اصفهان بازی کردم و نیز در خدمت باشگاه سپاهان و تربیت نیز بودم.

  • چه شد که رو به مربیگری آوردید؟

در سال 1357 بعد از تمام شدن دوران تحصیلی در دبیرستان به‌دلیل اینکه وارد شغل آموزش و پرورش و دبیری ورزش شدم نهایتا مجبور به ادامه رشته خودم به صورت مربیگری بودم و این کار را با تشویق آقای شهامت‌نژاد که رئیس هیات بسکتبال بود، فعالیت خود را ادامه دادم و حدود 30 سال است که به این کار مشغول هستم.

تاکنون رده‌های مختلف مربیگری را طی کردم و در حال حاضر به‌عنوان مربی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران نیز فعالیت دارم. همچنین کارت مربیگری بین‌المللی از فدراسیون جهانیfiba را نیز دریافت کرده‌ام.

  •  در حال حاضر به چه فعالیتهای مشغول هستید؟

فعلا تمام تمرکزم بر روی رشته بسکتبال است که بسیار به آن علاقه دارم و در قالب مربیگری یا دبیری به آن می‌پردازم. 

  •  بعضی اعتقاد دارند در بسکتبال اصفهان فعالیت‌هایی از قبیل باند بازی زیاد است و این به بسکتبال اصفهان ضربه زده است. این شایعات درست است؟

این مسائل در بسکتبال وجود دارد و دلیل عمده آن مسائل اقتصادی است اما هنوز هم هستند افرادی که به دور از همه چیز با عشق و علاقه به این رشته ورزشی خدمت می‌کنند.

  • زمانی بسکتبال ذوب‌آهن قدرت اول ایران بود تا جایی که 9 قهرمانی در کشور برای اصفهان تکرار شد. چرا به یکباره تیم ضعیف شد؟

به‌دلیل این که بازیکنان بزرگی در ذوب‌آهن حضور داشتند. بازیکنانی چون محسن صادق‌زاده با فیزیک بسیار خوب (قد207) که در آن زمان چنین بازیکنانی در ایران وجود نداشت توانستند 9 سال پیاپی قهرمان تیم ذوب‌آهن و شهرداری اصفهان را داشته باشند ولی بعد از 9 سال به‌دلیل جدا شدن این بازیکنان مانند دکتر حمید مجلسی، بابک نظافت، حبیب قاسمی، فرزاد کوهیان، تیم ذوب‌آهن چند سال نتوانست مقامی کسب کند ولی خوشبختانه در مقاطع دیگر با حضور 7 بازیکن ملی که قهرمان آسیا شدند توانستند مقام نایب قهرمانی لیگ برتر را کسب کنند.

  • چرا با وجودی که بسکتبال اصفهان پتانسیل و استعداد زیادی دارد در فعالیت‌های تیمی موفق عمل نمی‌کنند؟ 

به‌دلیل اینکه در اصفهان حمایت کننده و اسپانسر مانند باشگاه ذوب‌آهن در مورد بسکتبال فعالیتی ندارند و علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دهند که نهایتا تمام بازیکن به یک باشگاه خلاصه می‌شود. به همین دلیل از رقابت بازیکنان و باشگاه‌ها با یکدیگر کاسته می‌شود و همین امر باعث ضعف بسکتبال در اصفهان شده است.

همشهری استانها

کد خبر 83807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز