قطار شیراز- اصفهان به‌طور نمادین شروع به کار کرد. این خبری بود که چند روز پیش روی تمام خبرگزاری‌ها رفت و به‌عنوان یکی از خدمات و دستاورد‌های دولت نهم اعلام شد. همه دوستان شیرازی می‌دانند که خبری از قطار در شیراز نیست و نزدیک‌ترین ایستگاه حدود ۱۰۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

 ایستگاه کیلومتر ۱۰۱ که به گفته نماینده شیراز کاربردی نمایشی برای افتتاح داشته چند صد میلیون هزینه برداشته و جابجایی آن نیز مجددا چند صد میلیون هزینه دارد.متاسفانه قسمتی از خط هم که نصب شده به‌صورت کاملا غیراستاندارد کار شده به‌طوری که بعد از همان یک‌بار حرکت نمایشی آن هم با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بسیاری از تراورت‌ها از بین رفته و خط آهن کج شده و تاب برداشته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس در این باره گفت: قطار شیراز به اصفهان ایمنی ندارد و من سوار این قطار نمی‌شوم.در مورد چگونگی شکل‌گیری راه‌آهن شیراز- اصفهان گفت: این راه آهن در دوران ریاست‌جمهوری‌ هاشمی رفسنجانی با اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان آغاز شد و در زمان دولت خاتمی به‌عنوان یک طرح ملی تصویب شد و بودجه ملی به آن اختصاص داده شد.

به گزارش قلم، مهندس احمدرضا دستغیب (فخرالدین)، در خصوص مسائل فنی این طرح عنوان کرد: روال عادی سیستم ریل‌گذاری بدین صورت است که در مرحله اول خاک را حدود 98 درصد می‌کوبند که خیلی سفت و محکم است، سپس در مرحله دوم سنگ‌هایی تیزی شکل (بالاست) ریخته می‌شود تا هنگامی که قطار بر روی ریل حرکت می‌کند فشار منتقل شده به ریل مستقیما به خاک وارد نشود و پس از آن بلوک‌های بتونی ( تراورس) و ریل گذاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در طرح ریل‌گذاری راه‌آهن شیراز- اصفهان افتاده است این موضوع است که اولا خاکی که باید 98درصد کوبیده شود در بعضی نقاط به خاطر سرعت کار به آن حد نرسیده است و مورد دوم که مشکلات بسیاری را برای ریل ایجاد می‌کند

این موضوع است که تراورس‌ها را به جای اینکه روی بالاست‌ها قرار دهند مستقیما بر روی خاک قرار داده اند و سپس برای آنکه فقط نشان دهند بالاست ریخته شده است آنها را روی تراورس‌ها ریخته اند که این موضوع باعث می‌گردد تا بالانس مورد نظر بین ریل و خاک برقرار نشده و هم بالانس خاک بر هم بخورد و هم مشکلات بسیاری را که به آن اشاره خواهم کرد ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پس از انجام این کار با واگن‌های مخصوص ریل را بلند کردند تا بالاست‌ها به زیر تراورس و ریل منتقل شود. مهندس احمدرضا دستغیب در خصوص معایب و مشکلات این گونه ریل گذاری عنوان کرد: عملیاتی که صورت گرفته است باعث شکستن بلوک‌های سفالی (تراورس‌ها) شده است و در بعضی مکان‌ها حتی منهدم شده است این درحالی است که واگونی که برای بالانس کردن استفاده شده است حدود 40 تن وزن داشته است و تراورس‌ها نتوانسته است وزن آن را تحمل کند.

وی ادامه داد: این تراورس‌های شکسته شده حتما باید تعویض گردد و این یعنی دوباره کاری که هزینه‌های بسیاری را به طرح وارد می‌کند. وی ادامه داد: خط شیراز- اصفهان از لحاظ ایمنی در پایین‌ترین سطح قرار دارد و می‌توان گفت که این خطوط ایمن نیست و به همین سبب آمده‌اند سرعت حرکت قطار را که باید 160 کیلومتر بر ساعت باشد به 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت تقلیل داده‌اند.

مهندس دستغیب در مورد این موضوع که اگر قطار بیش از 50 کیلومتر در ساعت حرکت کند چه اتفاقاتی رخ خواهد داد گفت: قطار 7000 تن وزن دارد که اگر با این وزن و با سرعت بیش از 50 کیلومتر بر ساعت بر روی تراورس‌های خرد شده و یا ترک برداشته شده حرکت کند ریل‌ها از هم جدا خواهد شد و یا اگر قطار با همان سرعت و با وزن 7000 تن ترمز کند فشاری که بر ریلها وارد می‌شود 14000 تن است که این فشار باعث می‌شود تمام تراورس‌ها تا مسافت‌های بسیاری جمع شود و این امر باعث سرگونی قطار و خارج شدن آن می‌شود.

وی در مورد مکان‌هایی که با این مشکل روبرو است گفت: در قطعه 7 که 35 کیلومتر طول آن است تنها 9 کیلومتر سنگ ریزه‌ها ( بالاست) ریخته شده است و ما بقی مسیر تراورس‌ها یا همان بلوک‌های سیمانی بر روی خاک قرار داده شده است و تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز 21 کیلومتر از آن باقی مانده است و چون عجله برای اتمام این قطعه است بالاست‌ها را با هر امکاناتی که دارند بر روی تراورس‌ها می‌ریزند تا فقط نمایشی از بالاست ریزی داشته باشند.

وی ادامه داد: کیلومتر 101 تا 105 نیز هم‌اکنون تمام تراورس‌ها بروی خاک قرار دارد و بالاست آنها نیز ریخته نشده است. تمام ریل‌ها برای آنکه هنگام حرکت قطار از هم جدا نشوند جوش ترمیت داده می‌شوند که تا کنون جوش داده نشده است و با پیچ به هم متصل شده‌اند.

مهندس دستغیب در خصوص ایستگاه موقت کیلومتر 101 عنوان کرد: این ایستگاه موقت که برای جابجایی نمایشی در نظر گرفته شده است چند صد میلیون تومان هزینه داشته است و اتفاق تاسف بار این است که این چند صد میلیون باید جمع شده تا به مکان دیگری که ایستگاه اصلی است منتقل شود. نکته آخری که در مورد معایب این خط باید عنوان کرد این است که خط شیراز- اصفهان به کنترل دیجیتالی خطوط مجهز نیست و هیچ کنترلی در طول مسیر صورت نمی‌گیرد که مشکل عدیده‌ای را بوجود می‌آورد چون هنگامی که قطار حرکت می‌کند نمی‌شود بدون این سیستم موقعیت قطار را مشخص کرد.

 وی در پایان گفت: به هر حال با توجه به سوگندی که بنده در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق مردم شیراز ادا کردم وظیفه خودم می‌دانم که در خصوص مسائل راه آهن شیراز- اصفهان که بدون استاندارد در حال ساخت است و قرار است افتتاح گردد اعلام نظرکنم و اگر لازم باشد تا استیضاح وزیر راه هم پیش خواهم رفت.

عضو کمیسیون صنایع اضافه کرد: مردم شیراز و فارس ده‌ها سال منتظر این طرح بودند صحیح نیست که ما یک راه‌آهن صدقه‌ای با کلی ایرادهای فنی و غیر استاندارد به آنها تحویل دهیم. و مسائل سیاسی و انتخاباتی نباید در مسائل فنی و خدماتی دخالت کند تا به این حد که جان مردم را بازیچه تبلیغات سیاسی خودمان قرار دهیم.

همشهری استانها

کد خبر 83804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز