چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

اگر چه جاده‌های شرق استان تهران از حیث خروجی و ورودی جاده‌های شهری به تهران و بالعکس به نسبت غرب استان تهران کمتر است و مهمترین آن جاده‌ای به سوی سمنان و خراسان و جاده‌ای به سوی فیروزکوه به استان‌های شمالی کشور است، اما با این وجود ایمنی این جاده‌ها همواره از سوی شهروندان ساکن در شرق استان تهران از مسئولان خواسته شده ولی کمتر به آن توجه شده است.

نگاهی گذرا به اتفاقات و رویدادهای جاده‌ای پیرامون استان تهران به ویژه در شرق نشان می‌دهد کمتر روزی است که خبر ناگوار حادثه و برخورد خودروها با عابران شنیده نشود و کمتر زمانی را می‌توان سراغ گرفت که این جاده‌ها بدون قربانی بوده باشند.

همین چند روز پیش در جنوب استان تهران در محدوده شهر باقرشهر یک موتورسوار در برخورد با یک کامیون جان باخت، چند روز پیش از آن چندین فقره تصادف در محدوده جاده بومهن و رودهن به وقوع پیوست، جاده اوشان- فشم و میگون وضعی بهتر از مسیر جاده شمال ندارد، در خط میانی مسیر تهران- مشهد با وجود آنکه جاده ترانزیتی نام گرفته است اما در حد فاصل میان میدان آقانور تا شهرهای پاکدشت و شریف‌آباد به خاطر دسترسی‌های محلی اغلب حادثه روی می‌دهد.

درباره جاده‌های دسترسی شهر تهران به شهرهای پیرامونی در شرق استان با شماری از شهروندان گفت‌وگو کردیم. بسیاری از آنها با بیان اینکه گویا حد فاصل میان تهران و شهرهای اطراف بی‌صاحب است و به حال خود رها شده است، گفتند: شهرداری تهران تا دروازه‌های خروجی، جاده‌ها و دسترسی‌ها را ساماندهی کرده و سایر شهرها دسترسی ورودی و خروجی شهرها را به‌سامان کرده‌اند، اما حد فاصل میان شهر تهران و شهرهای پیرامونی که مسئولیت آن برعهده وزارت راه است به حال خود رها شده است.

اکبر دهباشی‌پور از شهروندان جنوب استان تهران که هر روز مسیر خانه تا محل کار را در جاده تهران- پیشوا رانندگی می‌کند، می‌گوید: به محض آنکه از شهرری خارج می‌شویم و به سوی پیشوا حرکت می‌کنیم به جاده باریکی می‌رسیم که هیچ سنخیتی با یک جاده بین‌شهری ندارد. در برخی از مسیرها آنقدر جاده باریک می‌شود که چنانچه راننده خودرو، اتومبیل را به شانه خاکی جاده هدایت نکند، چه بسا گرفتار حادثه خواهد شد.

ضرورت دارد اداره راه و ترابری و یا هر سازمانی که در این‌خصوص مسئولیت دارد جاده کمربندی حد فاصل ورامین و پیشوا را ساماندهی کرده تا امکان تصادف به حداقل رسیده و یا از میان برود.این شهروند همچنین اضافه کرد: روزی نیست که در حد فاصل میان جاده کمربندی ورامین به پیشوا شاهد تصادف و برخورد خودروها نباشیم. این برخوردها متاسفانه هر روز رخ می‌دهد، شماری از شهروندان دچار آسیب و گرفتاری می‌شوند و البته گوش کسی هم بدهکار نیست.

بانو زهرا رکوعی از شهروندان ساکن در شرق استان تهران در فرون‌آباد یک در جاده تهران- پاکدشت می‌گوید: تا فرزندم از خانه به مدرسه می‌رسد دلواپسی و ناراحتی وجودم را فرا می‌گیرد و وقتی بازمی‌گردد، نفس راحت می‌کشم. جاده تهران – مشهد یک جاده مهم و بین‌المللی است.

مسئولان و برنامه‌ریزان شهری نبایستی فقط برای سرعت بخشیدن به حرکت خودروها در جاده تدبیر کنند، بلکه بایستی فکری هم به حال عابران پیاده داشته باشند و بپذیرند که عابران پیاده هم جزو شهروندان این سرزمین هستند و بایستی پاس داشته شوند.

وی می‌افزاید: نگرانی من فقط فرزندم نیست، همسرم وقتی به سر کار می‌رود دائم به او گوشزد می‌کنم که مراقب باشد، من نمی‌دانم تا کی باید اضطراب‌ها و ناراحتی‌ها در خانه ما و همسایگان ما در این منطقه وجود داشته باشد.

مرتضی اکبری از شهروندان تهرانی که هفته‌ای دست‌کم دو بار مسیر تهران- فشم را در جاده رانندگی می‌کند، می‌گوید: اگر چه ایمنی حرکت در جاده از بابت ایمن‌سازی کوهستان تا حدی برطرف شده است اما باریکی جاده همچنان شهروندان عبوری را آزار می‌دهد، شما اگر سری به این جاده در روزهای تعطیل بزنید، ازدحام خودروها از یک‌طرف و شمار پرتعداد مسافرانی که به دامن طبیعت می‌روند از سوی دیگر هر مسئولی را مجاب می‌کند که چاره‌ای بیندیشد و برای رفع مشکلات این جاده تدبیر کند.

بنده که از وضعیت این جاده اطلاع دارم تلاش می‌کنم هرگز روزهای تعطیل از این مسیر نگذرم ولی آیا می‌توان از مردمی که فقط در هفته یک روز تعطیل هستند و مایلند از شهر دودزده تهران خارج شده و به دامن زیبای طبیعت بهاری بروند این چنین با معابر باریک و ازدحام خودروها و استرس فراوان از آنها استقبال کرد.

این شهروند می‌افزاید: چه خوب است شهردار اوشان- فشم و میگون یک روز تعطیل از مسیر این جاده در ترافیک سنگین غافلگیر شود تا بفهمد مردم چه می‌کشند و با چه دردسرهایی دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم اگر چه راضی هستند که عوارض به شهرداری بدهند و شهرداری بتواند کارهای عمرانی و خدماتی انجام دهد، اما وقتی می‌بینند که عوارض را می‌پردازند ولی از سوی دیگر خدمات مناسب و متناسب با آن عوارض در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد حق دارند که اعتراض کنند.

 فاطمه علوی از ساکنان شهر بومهن نیز درباره ایمنی این جاده می‌گوید: شما کافی است خبرهای حوادث جاده‌ای را پیگیری کنید تا بفهمید در جاده تهران تا فیروزکوه که شهرهای بومهن، رودهن، پردیس و منطقه جاجرود قرار می‌گیرند، هر روز قربانگاه شهروندانی است که از این مسیر می‌گذرند، ما که دیگر به قرص آرامبخش رو آورده‌ایم، چرا که هر روزه می‌شنویم در این جاده حادثه رخ می‌دهد.

 از مسئولان می‌پرسم، چطور شده است که برای جزئی‌ترین مسائل واکنش تند نشان می‌دهند ولی برای مرگ و میر بی‌حساب و کتاب شهروندان خم به ابرو نمی‌آورند. من به‌عنوان یک شهروند ساکن در بومهن از مسئولان می‌خواهم تدبیری بیندیشند و بیش از این نپذیرند که مردم گرفتار دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های موجود در بحث جاده‌ها شوند.

این شهروند افزود: واقعا اگر برای جان شهروندان ارزش قائل هستیم فکری به حال ذهن‌های پریشان و پر از اضطراب آنها بکنیم و تلاش کنیم به‌عنوان خدمتگذاران آنها نمره قبولی از شهروندان بگیریم.

همشهری استانها

کد خبر 79641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز