یک بررسی جدید نشان می‌دهد که در بزرگسالانی که ۵۰ ساله و بالاتر هستند، حتی آنفلوانزای خفیف می‌تواند خطر دچار شدن به حمله قلبی یا سکته مغزی ناشی از اختلال خونرسانی را در طول دو هفته پس از این عفونت ویروسی دو برابر کند.

attack

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهونیوز این گزارش مورد هفت‌ساله که یافته‌های آن در «ژورنال بیماری‌های عفونی» منتشرشده است، نشان می‌دهد که احتمال حمله قلبی و سکته مغزی در بزرگسالان دارای بیماری زمینه‌ای که دچار آنفلوآنزای شدید شده‌اند، در طول دو ماه پس از عفونت ویروسی چهار برابر می‌شود.

بررسی‌های قبلی هم به ارتباط مشابهی را نشان داده‌اند. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ که بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) انجام شد و شامل بیش از ۸۰۰۰۰ بزرگسال بستری‌شده به علت آنفلوانزا می‌شد، نشان داد که از هر ۸ بیمار یک بیمار (تقریباً ۱۲ درصد) دچارعارضه حاد قلبی شده‌اند که شامل نارسایی حاد قلبی یا بیماری حاد قلبی ناشی از اختلال خون‌رسانی به عضله قلب (مانند حمله قلبی) می‌شود.

یک بررسی دیگر منتشرشده در سال ۲۰۱۸ در «ژورنال پزشکی نیوانگلند» همراهی قابل‌توجهی میان آنفلوآنزا و «انفارکتوس حاد عضله قلب» (یا همان حمله قلبی) را نشان داد، به این معنا که بزرگسالان در طول یک هفته پس از دچار شدن به آنفلوآنزا با احتمال شش برابر بیشتر ممکن بود دچار حمله قلبی شوند.

چگونه آنفلوآنزا می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود؟

عفونت‌هایی که به نظر می‌رسد فقط یک قسمت از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، در واقع تمایل دارند بر چندین قسمت از بدن تأثیر بگذارند.

آنفلوانزا می‌تواند اثرات مستقیم و غیرمستقیم روی قلب داشته باشد. وقتی صحبت از اثرات مستقیم می‌شود، این احتمال وجود دارد که ویروس آنفلوآنزا - یا در واقع هر نوع ویروسی - باعث التهاب عضله قلب شود و میوکاردیت ایجاد کند. ویروس آنفلوآنزا همچنین می‌تواند باعث التهاب اطراف کیسه [یا پوشش] قلب به نام پریکارد شود و به اصطلاح پریکاردیت ایجاد کند.

ویروس آنفلوانزا در برخی موارد می‌تواند مستقیماً سلول‌های قلب را نیز آلوده کند و منجر به ضعیف شدن عملکرد قلب و نارسایی قلبی شود.

در مورد اثرات غیرمستقیم ویروس آنفلوانزا سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ویروسی بیش از حد فعال می‌شود و این پاسخ شدید ایمنی می‌تواند با پلاک‌های کلسترولی در دیواره شریان‌ها تداخل ایجاد کند. این استرس می‌تواند منجر به پارگی پلاک‌های کلسترول و رخ دادن حمله قلبی شود. علاوه بر این، در طول این التهاب افزایش می‌یابد که می‌تواند پلاک‌های کلسترول را مستعد پارگی کند. سکته مغزی مانند حمله قلبی با پارگی پلاک است، اما در رگ‌های خونی مغز رخ می‌دهد.

میزان فشار خون نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد - که یکی دیگر از عوامل خطر قلبی عروقی که می‌تواند باعث حملات قلبی و سکته مغزی شود. در عفونت‌های تنفسی شدیدتر، میزان اکسیژن خون ممکن است پایین بیاید و فشار خون ممکن است خیلی بالا یا خیلی پایین برود و این نوسان‌ها نیز می‌تواند فشار بیشتری بر قلب بیاورد.

سن و وضعیت سلامت قبلی فرد هم نقش اساسی در این رابطه دارند. افرادی که قلب ضعیفی دارند یا بیماری قلبی شناخته شده دارند و نیز سالمندان در معرض خطر بیشتری حمله قلبی قرار دارند.

کد خبر 836278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha