همشهری‌آنلاین: خبرگزاری شین‌هوا در گزارشی از تهران پیش‌بینی کرد شرکت‌پر شور و با نشاط مردم ایران در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گسترده تر از انتخابات دوره قبل باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، چهل و شش میلیون و دویست هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امسال اعلام شده‌اند و در مجموع چهل و پنج هزار و هفتصد و سیزده صندوق اخذ رای در سراسر کشور برپا شده است.

رای‌گیری ساعت 8 بامداد به وقت محلی، سه و سی دقیقه به وقت گرینویچ آغاز شد و قرار بود تا ساعت 18به وقت محلی، سیزده و سی دقیقه به وقت گرینویچ ادامه یابد که به علت مشارکت گسترده تا ساعت بیست تمدید شد. احتمال می‌رود رای‌گیری تا نیمه شب همچنان ادامه یابد. [بازتاب جهانی انتخابات ریاست جمهوری ایران]

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز جمعه (22 خرداد) پس از انداختن رای خود به صندوق ابراز امیدواری کرد بهترین و شایسته‌ترین فرد به ریاست قوه‌مجریه برگزیده شود.

وی از رقابتهای انتخاباتی پرشور تجلیل و اعلام کرد شرکت در انتخابات تکلیف شرعی مردم ایران است. [سخنان و تصاویر مقام معظم رهبری در پای صندوق رای]

علاوه بر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کنونی ایران، میرحسین موسوی نخست وزیر سابق، مهدی کروبی رئیس پیشین مجلس و محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند.

موسوی پس از انداختن رای خود در مسجد ارشاد شهر ری تهران درباره حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد. موسوی انتخابات ریاست جمهوری را فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد که انتخابات با نظم و در فضایی آرام برگذار شود. [22 خرداد: گزارش تصویری از انتخابات ریاست جمهوری]

پیش بینی می‌شود شرکت رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری امسال گسترده‌تر از انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 میلادی باشد که در جریان آن شصت و سه درصد مردم در دور نخست و حدود چهل و هشت درصد در دور دوم انتخابات شرکت کردند.

بر اساس قوانین انتخاباتی ایران‌، هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بیش از پنجاه درصد آرا را برای پیروزی در انتخابات کسب کنند و اگر هیچ یک از نامزدها در دور نخست موفق به کسب ارای مورد نظر نشوند‌، دو نامزد که بیشترین آرا را کسب می‌کنند در دور دوم انتخابات که یک هفته بعد برگزار می‌شود با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کد خبر 83359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز