همشهری‌آنلاین: حضور پرشور و سراسری ملت ایران در پای صندوق‌های رای برای برگزیدن دهمین رییس‌جمهور ایران در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان ایران انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرد، نوشت: ایران رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهور جدید را پس از رقابت‌های انتخاباتی فشرده‌ آغاز کرد.

رقابت در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از سه هفته راهپیمایی‌های گسترده و مناظره‌های داغ تلویزیونی به شدت بالا گرفت. [متن مناظره انتخاباتی احمدی‌نژاد و موسوی]

در کنار احمدی‌نژاد و موسوی، مهدی کروبی ـ رییس پیشین مجلس و اصلاح‌طلب ایران ـ و محسن رضایی ـ فرمانده پیشین سپاه پاسداران ـ قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه افزود: ایرانی‌ها روز جمعه در داغ‌ترین رقابت انتخاباتی ایران برای رای دادن به صف شدند. [22 خرداد: گزارش تصویری از انتخابات ریاست جمهوری]

مقامات انتخاباتی مشارکت بی‌سابقه‌یی را در میان 2/46 میلیون رای‌دهنده ایرانی که نیمی از آنان پس از انقلاب اسلامی 1979 به دنیا آمده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند.

کامران دانشجو ـ رییس ستاد انتخابات کشور ـ به خبرگزاری فرانسه گفت: از ساعات نخستین امروز جمعیت بسیاری (برای حضور در انتخابات) حاضر شدند. [رییس ستاد انتخابات: حضور مردم بسیارگسترده است

این گزارش حاکی است: نتیجه‌ انتخابات با دقت از سوی جامعه بین‌المللی دنبال می‌شود زیرا رییس‌جمهور بعدی ایران در زمان تعیین‌کننده‌ای برای سیاست خارجی قدرت را به دست خواهد گرفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با عنوان ایرانی‌ها در انتخابات حساس ریاست جمهوری رای دادن را آغاز کردند نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای ـ رهبر معظم ایران ـ رای خود را دقایقی پس از آغاز انتخابات به صندوق رای انداخت.

خبرگزاری رویتر گزارش داد: رهبر معظم انقلاب در حالی که رای خود را به صندوق می‌انداخت از مردم خواست تا در انتخابات شرکت کنند. [سخنان و تصاویر مقام معظم رهبری در پای صندوق رای]

خبرگزاری شی‌هوا نیز گزارش داد: ایرانی‌ها صبح جمعه رای دادن در انتخاباتی را آغاز کردند که احمدی‌نژاد را در برابر کاندیداهای دیگر به چالش می‌کشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها برای انتخاب رییس‌جمهوری جدید پس از مبارزات انتخاباتی فشرده‌ای به پای صندوق‌های رای رفتند. [بازتاب جهانی انتخابات ریاست جمهوری ایران]

احمدی‌نژاد در مسجدی در تهران رای داد در حالی که موسوی به منطقه‌ شهرری رفت تا رای خود را به صندوق بیندازد.

خبرگزاری آلمان هم نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در سراسر ایران با 2/46 میلیون واجد شرایط رای دادن آغاز شد.

میر حسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی سه کاندیدایی هستند که با محمود احمدی‌نژاد ـ رییس جمهور فعلی ـ رقابت می‌کنند.

روزنامه‌ی چاینادیلی نیز نوشت: انتظار می‌رود مشارکت در این انتخابات بسیار بالا باشد.

هم‌چنین خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی از تهران گزارش داد: در حالی که کم‌تر از پنج ساعت از آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌گذرد، رای‌دهندگان به تعداد بی‌سابقه‌یی در این انتخابات حضور یافته‌اند. [مخابره لحظه به لحظه انتخابات ایران به سراسر جهان]

چندین تن از شاهدان می‌گویند که در تهران پایتخت ایران صف‌های طویلی حتی پیش از آغاز انتخابات در ساعت هشت صبح در برابر شعبات اخذ رای تشکیل شده بود.

مشارکت بالای مردم در نخستین ساعات روز تاییدی بر پیش‌بینی‌هایی است که وزارت کشور ایران داشت مبنی بر این که در انتخابات امسال با مشارکتی بی‌سابقه روبه‌رو خواهیم بود. حدود 2/46 میلیون نفر از 4/70 میلیون جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن هستند.

کد خبر 83367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز