کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد چارلز پادشاه انگلیس در جریان جراحی برای بزرگی خوش‌خیم پروستات دچار شکلی از سرطان تشخیص داده است.

Charles

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز گرچه اخبار اولیه حاکی از دچار بودن چارلز به سرطان پروستات بود، اما بیانیه کاخ باکینگهام می‌گوید او دچار سرطان پروستات نیست، اما در عین حال نوع دقیق سرطان را هم بیان نمی‌کند.

بر اساس این بیانیه پادشاه انگلیس از روز دوشنبه «درمان منظم» را شروع کرده است و وظایف عمومی‌اش را در حین دریافت درمان معلق می‌کند.

این بیانیه می‌گوید پادشاه ۷۵ ساله انگلیس ‌«برداشتی کاملا مثبت درباره درمانش دارد و در انتظار بازگشت هرچه سریع‌تر به زندگی عمومی است.»

ظاهرا دیدار سنتی هفتگی چارلز در مقام پادشاه با نخست‌وزیر ریشسی سوناک همچنان ادامه خواهد شد و به صورت رو در رو خواهد بود،‌مگر اینکه پزشکان آن را منع کنند.

چارلز دچار چه نوع سرطانی است؟

پروستات بزرگ‌شده یا به اصطلاح پزشکی «هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات» (BPH) ارتباط مستقیمی با سرطان ندارد و عارضه‌ای شایع در مردان سالمند است. حدود ۸۰ درصد از مردان بالای ۷۰ سال دچار این عارضه هستند.

بزرگی پروستات در برخی از موارد می‌تواند به علائم اشکال در ادرار کردن، از دست داد کنترل مثانه یا بیدار شدن در شب‌ها برای ادرار کردن مکرر بینجامد. پزشکان در چنین مواردی اغلب عمل جراحی از طریق پیشابراه برای برداشتن بافت اضافی پروستات را پیشنهاد می‌کنند. با برداشته شدن بافت اضافی پروستات که در کف مثانه قرار دارد و مجرای ادارار را احاطه می‌کند، انسداد این مجرا برطرف می‌شود و بیمار می‌تواند به آسانی ادرار کند.

در حین انجام این عمل از طریق پیشابراه یک دستگاه اندوسکوپی – یک لوله با دوربینی در انتهای آن- از طریق پیشابراه به داخل بدن فرستاده می‌شود تا پزشکان از طریق آن از داخل پروستات را ببینند و بافت‌های اضافی ان را بردارند.

این اندوسکوپ می‌تواند سرطان را در مناطق مجاور مانند مثانه و پیشابراه را هم شناسایی کند.

بنابراین ممکن است یک تومور مثانه یا سرطان اندام‌های دیگر مجاور که تا به حال علامت‌دار نبوده است، در حین این عمل پروستات با اندسکوپ کشف شود.

همچنین ممکن است در حین این اندوسکوپی ادرار خونی مشاهد شود. ادرار خونی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان کلیه یا سرطان حالب یا میزنای (مجرای متصل‌کننده کلیه و مثانه) باشد.

در موارد دیگری پزشکان ممکن است بافت سرطانی اندام‌های سایر بخش‌های بدن را در هنگام بررسی میکروسکوپی بافت برداشته‌شده در حین عمل پروستات پیدا کنند.

پروستات ممکن است بوسیله سرطان‌های با منشا غیر پروستاتی مانند لنفوم (سرطان بافت لنفاوی) یا سرطان اوروتلیوم (پوشش داخلی پیشابراه و مثانه) مبتلا شود.

چنین وضعیتی ممکن است نشانه‌ای از انتشار سرطان اعضای دیگر به پروستات و پیشرفته بودن بالقوه سرطان بیمار باشد.

البته در مجموع یافتن بافت سرطانی درحین انجام عمل جراحی اندوسکوپی برای بزرگی خوش‌خیم پروستات پدیده‌ای نادر است.

بیانیه کاخ باکینگهام درباره عمل جراحی بزرگی خوش‌خیم پروستات چارلز اشاره‌ای به نوع عمل جراحی مورد استفاده نکرده است، اما آن را عملی «تصحیحی» نامیده است.

پزشکان گاهی به جای استفاده از برداشت جراحی بافت اضافی پروستات از راه پیشابراه از لیزر یا حرارت بالا برای نابود کردن بافت اضافی استفاده می‌کنند- البته این عمل‌ها کمتر شایع هستند.

بیانیه کاخ باکینگهام می‌گوید چارلز روز دوشنبه به لندن بازگشته است تا درمان سرپایی منظم برای سرطان را آغاز کند.

کد خبر 830632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha