شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

گروه سلامت: بزرگی پروستات، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردان است که با بالا رفتن سن در مردان، پس از 45 سالگی بروز می‌کند و هر چه سن بالاتر برود احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌شود

 به‌طوری‌که بعد از 80‌سالگی از هر 10 مرد، 9‌نفرشان به این بیماری مبتلا می‌شوند. حدود1.4مردان در سن 55‌سالگی و نصف مردان در سن 75‌سالگی علائم این بیماری را پیدا می‌کنند. بهترین روش حفظ سلامت پروستات، چک آپ سالانه و مراجعه سریع به پزشک، درصورت بروز مشکلات ادراری است چون عوارض بیماری‌های پروستات دردناک و رنج آور است و با تشخیص به موقع، نتیجه درمان موفق‌تر خواهد بود. دکتر محمد رزاقی، متخصص کلیه ومجاری ادرار در این باره توضیح می‌دهد.

  • آقای دکترمهم‌ترین علل بروز این بیماری کدامند؟

علت بروز این بیماری به درستی مشخص نشده است، ولی تغییرات هورمونی یکی از عوامل مؤثر محسوب می‌شود. همچنین زمینه‌های ارثی و ژنتیک نیز در بروز این بیماری نقش دارند.

  • علائم بزرگی پروستات چیست؟

علائم بزرگی پروستات شامل تکرر ادرار شبانه، تکرر ادرار روزانه،تخلیه نشدن ادرار به‌خوبی، کاهش قطر ادرار، کاهش پرش ادرار و اینکه آخرهای ادرار به‌صورت قطره ‌قطره می‌آید و فرد احساس می‌کند که باید دوباره به توالت مراجعه کند و به تدریج میزان ادرار باقی ‌مانده در مثانه زیاد می‌شود. چون پروستات بزرگ‌شده، گردن مثانه را بالا می‌‌زند و ادرار کامل تخلیه نمی‌شود.

  • به‌نظرشما بزرگی پروستات می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری باشد؟

همانطور که گفتم، مشکلات پروستات شامل تکرر ادرار، کاهش فشار و... است. کسانی که با این علائم مراجعه می‌‌کنند باید در مرحله اول بررسی شوند که بیماری دیگری دارند یا خیر. این بیماری‌ها عبارتند از: مثانه‌های عصبی، افرادی که پارکینسون دارند، افرادی که تنگی مجرا دارند، افرادی که کنار مثانه‌‌شان یک کیسه اضافی دارند و ادرارشان در آن کیسه جمع می‌شود و تخلیه نشدن کامل ادرار دارند و دچار عفونت‌های مکرر ادراری می‌شوند و در مراحلی از بیماری دیابت هستند. زیرا دیابت، مثانه را به سمت فلج‌شدن پیش می‌برد. این بیماران ابتدا دچار تکرر ادرار هستند اما پس از مدتی مثانه‌‌شان تقریبا فلج می‌شود و ادرار به‌طور کامل تخلیه نمی‌شود. این بیماری‌‌ها باید تشخیص داده شده و درمان شود و باز اگر علائمی وجود داشت می‌‌توان به بزرگی پروستات شک کرد.

  • آیا برای درمان همه بیماران نیاز به جراحی دارند؟

توجه به سن بیمار در درمان مهم است. اگر بیمار بالای 75‌سال داشت، دیگر نیازی نیست که جراحی سنگینی را به او تحمیل کنیم اما اگر زیر 75‌سال بود، احتیاج به برداشتن غده و بافت‌های اطرافش دارد تا به بافت‌های مجاور نفوذ نکند چون یکی از جاهایی که بدخیمی پروستات آن را درگیر می‌کند، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های ران یا لگن است که اگر به این مرحله برسد، دیگر درمان جراحی فایده ندارد.

  • آیا بیماری پروستات جنبه ارثی هم دارد؟

بله، توصیه می‌کنیم آقایان بالای 40 سال به‌خصوص افرادی که سابقه بدخیمی پروستات را در خانواده و نزدیکان خود دارند، هرچه سریع‌تر برای انجام تست به پزشک مراجعه کنند که اگر تغییراتی دیده شد هرچه زودتر تشخیص و درمان آن شروع شود. کسانی که ٢ تا ٣ نفر از بستگان نسبی و نزدیک آنها سرطان پروستات داشته‌اند، ١٠ برابر بیشتر از سایرین با خطر بیماری روبه‌رو می‌شوند.

کد خبر 76670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز