انتشار خبر درگذشت یک بازیگر هندی در شبکه اجتماعی و رسانه‌های رسمی، بحث‌برانگیز شد. خبری که واقعی نبود و تنها می‌خواست توجه کاربران را به «سرطان دهانه رحم» جلب کند.

خبر جعلی

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: ماجرا از آن‌جا آغاز شد که «پونام پاندی»، بازیگر بالیوودی که کارش را با فیلم «ناشا» در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده بود، چند روز پیش در صفحه اینستاگرامش، در پستی با زمینه‌ای مشکی نوشت: «امروز، روز سختی برای ماست. با تأسف عمیق به اطلاع می‌رساند که ما پونام محبوب خود را به‌خاطر «سرطان دهانه رحم»، از دست دادیم...»

  • بیش‌تر بخوانید:

رفاقت با سگ سیاه افسردگی

لطفاً سربه‌زیر نباشید!

در زمانی کوتاه، بیش از ۳۰۰ هزار نفر از آن پست بازدید کردند و حدود چهار هزار و پانصد نفر به این خبر غم‌انگیز، عکس‌العمل نشان دادند.

اما درست فردای آن روز، پونام در ویدیویی در همان صفحه ظاهر شد و گفت: «... من این‌جا هستم، زنده‌ام و سرطان رحم جان مرا نگرفت؛ اما این بیماری، به‌خاطر نداشتن آگاهی، جان هزاران زن را می‌گیرد و...» و در پایان شرح داد که هدفش کمک به کمپین آگاهی‌رسانی درباره سرطان رحم بوده و آرزو دارد تأثیر مخرب این بیماری خاموش، پایان یابد.»

این پست، دنبال‌کنندگان او را شوکه کرد؛ گروهی از این غافلگیری حسابی ناراحت شدند و او را به باد انتقاد گرفتند. آن‌ها معتقدند او کاری غیراخلاقی انجام داده و احساسات مخاطبانش را جریجه‌دار کرده. مثلاً مخاطبی در شبکه ایکس نوشته: «مرگ که شوخی نیست» یا دنبال‌کننده دیگری که به تازگی پدرش را به‌خاطر سرطان از دست داده گفته که این خبر، خاطرات غم‌انگیز مرد پدرش را جلو چشمش آورده و حالا وقتی جعلی‌بودن خبر مرگ پونام را فهمیده، مرگ پدرش برای او تازه شده.

اما گروهی رفتار او را پسندیدند. آن‌ها هدف پونام را ارزشمند دانستند و معتقدند آگاهی‌رسانی درباره این بیماری خاموش، قابل تقدیر است.

دسته سوم، اما موضوع متفاوتی را طرح کردند. آن ها این اتفاق را روز مرگ رسانه در کشور هند می‌دانند؛ چون معتقدند رسانه‌های خبری هند، بدون بررسی صحت یا سقم این خبر، آن را منتشر کرده‌اند که رفتاری غیرحرفه‌ای است.

سرطان رحم، قاتل خاموش نامیده می‌شود؛ زیرا در مراحل اولیه، هیچ نشانه قابل توجهی ندارد. این بیماری، پس از سرطان پستان، رایج‌ترین بیماری در زنان است که سالانه جان بیش ار ۷۷ هزار نفر را می‌گیرد؛ و این در حالی است که با تزریق به‌موقع واکسن، این بیماری، قابل پیش‌گیری‌ترین سرطان حساب می‌آید.

از جمله راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم، تشخیص بهنگام در سنین پائین، واکسن HPV و غربالگری مداوم دهانه رحم است. زنان باید از سن ۲۱ سالگی به بعد، هر چند سال یک‌بار غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند؛ آزمایشی که معمولاً آن را به نام آزمایش پاپ اسمیر می‌شناسند.

بد نیست بدانید گروهی که کمپین آگاهی‌رسانی سرطان رحم را به راه انداخته‌اند، به‌خاطر جریحه‌دار شدن مخاطبانشان، عذرخواهی کرده‌اند.

‌ماه ژانویه، ‌ ماه جهانی آگاهی از سرطان رحم بود.

کد خبر 830890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha