برگ‌ها و ریشه چغندر سرشار از مواد مغذی است، از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی که با آسیب سلولی مبارزه می‌کنند و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. آنها یکی از معدود سبزیجاتی هستند که حاوی بتالین هستند. بتالین‌ها التهاب را کاهش می‌دهند و ممکن است به محافظت در برابر سرطان و سایر بیماری‌ها کمک کنند.

لبو چغندر قند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از webmd، چغندر دارای بسیاری از ترکیبات گیاهی مفیدی است که التهاب را کاهش می دهد و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند. برخی دیگر از مزایای سلامتی چغندر عبارتند از:

افزایش استقامت

چغندر و آب آن به عملکرد بهتر قلب و ریه ها در حین ورزش کمک می کند. اکسید نیتریک حاصل از چغندر باعث افزایش جریان خون در عضلات شما می شود. برخی از ورزشکاران هنگام ورزش برای بهبود عملکرد خود چغندر می خورند یا آب چغندر می نوشند.

جلوگیری از بیماری قلبی و سکته

چغندر سرشار از فولات (ویتامین B9) است که به رشد و عملکرد سلول ها کمک می کند. فولات نقش کلیدی در کنترل آسیب به رگ های خونی دارد که می تواند خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.

پایین آوردن فشار خون

چغندر به طور طبیعی سرشار از نیترات است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. این ترکیب با شل شدن و گشاد شدن رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی

چغندر سرشار از فیبر است و باعث رشد باکتری های خوب در روده می شود. وجود تعداد زیادی باکتری سالم در دستگاه گوارش به مبارزه با بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. فیبر همچنین هضم را بهبود می بخشد و خطر یبوست را کاهش می دهد.

ارزش غذایی

مواد مغذی چغندر شامل فولات – ویتامینی که به سلامت رگ‌های خونی شما کمک می کند – و پتاسیم برای محافظت از قلب شماست.

چغندر همچنین منبع عالی از:

فولات
منگنز
ویتامین سی
ویتامین آ
پتاسیم

چیزهایی که باید مراقب آنها باشید

چغندر سرشار از اگزالات است که می تواند منجر به سنگ کلیه شود. اگر سنگ کلیه داشته اید، از مصرف چغندر اجتناب کنید یا آن را فقط به عنوان یک درمان نادر بخورید. اگزالات ها همچنین می توانند به نقرس، نوعی آرتریت کمک کنند، بنابراین اگر در معرض خطر هستید، چغندر مصرف کنید. خوردن چغندر می تواند باعث قرمز شدن مدفوع شود که بی ضرر است. ممکن است شما را نگران کند زیرا شبیه خون است، اما شما فقط رنگدانه چغندر قرمز سالم را می بینید.

طرز مصرف چغندر

چغندر محصولی است که در بهار و پاییز بهترین رشد را دارد. ریشه ها زمانی برداشت می شوند که برگ ها هنوز جوان و نرم هستند. اگر شیرین ترین و لطیف ترین چغندرها را می خواهید، در زمستان به دنبال چغندر بچه بگردید.

اگر فصل چغندر نیست، چغندرهای کنسرو شده یا منجمد هم بسیار مغذی هستند. پودر چغندر نیز به عنوان یک مکمل غذایی محبوب است.

چغندرها اغلب پخته می‌شوند، زیرا قندهای طبیعی آن هنگام پختن در حرارت بالا، طعم کاراملی خوشمزه‌ای ایجاد می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به صورت خام مصرف شوند. آنها را روی سالاد رنده کنید.

کد خبر 824970
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha