همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان با تبریک عید مقاومت به مردم این کشور گزارش مجله اشپیگل آلمان را طرح فتنه خوانده و بر ضرورت تعامل هشیارانه با این اقدام تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به مناسبت عید مقاومت و آزادسازی در ضاحیه جنوبی که از شبکه المنار به طور مستقیم پخش شد، با تبریک عید مقاومت به لبنانی‌ها، گروه‌های مقاومت و جهان عرب و اسلام اظهار داشت: این عید روزی است که شهدا، مجروحان و اسیران ما و خانواده‌های صبورشان با تحمل مشکلات و درد و رنج فراوان آن را به کشور و ملت هدیه دادند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: هدف ما از زنده نگه داشتن این مناسبت تاکید بر روحیه شجاعت، مقاومت و ارزش‌هایی است که این پیروزی را بوجود آورد.

وی ادامه داد: در یک چنین روزی کشور کوچک لبنان با صبر و بردباری مردم و مجاهدانش بر قوی‌ترین ارتش منطقه پیروز شد و توانست اشغالگران را که پایتخت لبنان، بیروت و نیمی از خاک این کشور را اشغال کرده بودند، شکست دهد.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: نیروهای مقاومت لبنان توانستند اشغالگران را به صورت تدریجی از بیروت، ضاحیه، صیدا و صور و نبطیه خارج کنند و در یک چنین روزهایی قهرمانان ما به تمامی روستا‌های مرزی تحت اشغال حمله کردند تا آنها را به کشور بازگردانند.

وی گفت: این روز روز افتخار است و این پیروزی پیامد‌های بزرگ و خطرناکی بر مسایل مختلف از جمله بحران اعراب و اسراییل و مساله فلسطین داشت و یکی از دلایل ایجاد انتفاضه الاقصی برگرفته از این پیروزی بود که تحولات زیادی را بر جای گذاشت.

دبیر کل حزب‌الله لبنان عنوان داشت که وی از زمان تاسیس حزب‌الله لبنان در سال 1982 بر عزم و اراده‌ این حزب و جوانان آن جهت اثبات یک مساله عادلانه که همان مساله‌ مقاومت و آزادسازی اسیران و کشور و بازگرداندن کرامت و عزت به لبنان است، تاکید داشته است.

سید حسن نصرالله عنوان داشت که دلیل دوری او از سیاست‌های داخلی نیز همین مساله بوده و او تا سال 2000 و حتی پس از سال 2000 بخشی از معادله داخلی لبنان نبوده و به زور وارد این معادله نشده است.

وی ادامه داد: زیرا ما به شدت معتقد بودیم که اسراییل برای جنگ آماده می‌شود و تنها با نتایج شکست بزرگ ماه مه 2000 تسلیم نخواهد شد. لذا تمام وقت خود را صرف آماده سازی برای رویارویی با این جنگ اسراییل نمودیم که معتقد بودیم وقوع آن حتمی است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان هم‌چنین عنوان داشت: پس از سال 2005 و ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان بدون آن که مقاومت را رها کنیم وارد معادله سیاسی شدیم که این کار را نه برای کسب قدرت و دستاورد‌های سیاسی بلکه برای سهیم بودن در حفظ کشور که بر نوار زلزله قرار گرفته و با تهدید‌های زیادی روبه‌رو شده بود، انجام دادیم تا از آن در رویارویی با خطرهای موجود دفاع کنیم.

اظهارات دبیکل حزب الله لبنان درباره رابطه با دروزی‌ها و میشل عون

وی هم‌چنین تاکید کرد: طی سال‌های گذشته ما تلاش کردیم که روابط خوبی با همه داشته باشیم و هرگز با کسی وارد درگیری نشویم و به همین دلیل وارد جبل، بیروت و ضاحیه شده و به هموطنان دروزی‌مان در جبل این موضوع را تاکید نمودیم و از زمان تاسیس حزب‌الله لبنان روابط خوبی را با تمامی دروزی‌ها داشتیم و هیچ زمان احساس نکردیم که مشکلی بین شیعه و دروزی‌ها و یا حزب‌الله و دروزی‌ها وجود داشته باشد.

وی هم‌چنین به روابط خوب و مناسب حاکم بین حزب‌الله لبنان و حزب سوسیالیست پیشرو حتی پس از تقسیم گروه‌ها به گروه‌های 8 مارس و 14 مارس اشاره کرد و عنوان داشت: مشکل ما پس از سخنان مربوط به سلاح مقاومت آغاز شد که به حوادث هفت ماه مه کشید. اما ما پس از آن به نشست دوحه رفتیم و در آنجا نیز ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست پیشرو نقش مثبتی را در این نشست و پس از آن ایفا کرد.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: ما خواهان ادامه همکاری‌ها و مذاکرات و انجام بازنگری هستیم و معتقدیم که نباید بعد از 7 ژوئن ( زمان برگزاری انتخابات لبنان) نتایج انتخابات به درگیری‌ لبنانی‌ها با یکدیگر منجر شود زیرا ساخت کشور بر اساس اصل خصومت و از هم گسیختگی ممکن نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: به نام حزب‌الله لبنان به هموطنان دروزی‌مان این مساله را تاکید کرده و می‌گویم ما به دنبال همزیستی مشترک در ضاحیه، جبل، بقاع غربی، حاصبیا، مرجعیون و در سراسر کشور هستیم و برای انجام مذاکرات در فضای پاک و سالم جهت از بین بردن شک و تردید‌ها آماده‌ایم. من به آن‌ها نسبت به کسانی که سعی دارند شیعه و حزب‌الله را دشمن آن‌ها معرفی کنند هشدار دادم همانطور که به شیعیان در خصوص آنانی که سعی دارند حزب سوسیالیست‌ پیشرو را دشمن آنها جلوه دهند، هشدار دادم. این اسراییلی‌ها هستند که می‌خواهند بین طایفه‌ها و گروه‌های لبنانی دشمنی ایجاد کنند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: هر جا که اختلاف، درگیری و بحران در لبنان روی داد من به رغم تلاش اسراییلی‌ها برای تحکیم این شکاف‌ها در جهت ریشه‌کن کردن آن و پایان دادن به آن تلاش کردم.

سید حسن نصرالله با اشاره به توافقش با گروه‌ ملی آزاد لبنان به ریاست میشل عون عنوان داشت: ما گفت‌وگوها با این گروه را در سخت‌ترین شرایطی که این گروه در آن به سر می‌برد و با نیروهای سوری و دولت لبنان مشکل داشت، انجام دادیم و اولین تماس ما با آن‌ها تاثیر عاطفی زیادی داشت که در مصاحبه‌ی میشل عون با شبکه المنار جلوه‌گر شد.

وی افزود: به رغم اختلافاتمان در موضع‌گیری‌های سیاسی روابط ما با این گروه روابطی بر اساس اصل احترام متقابل بود.

وی درباره ائتلاف چهار جانبه اظهار داشت: به دلیل روابط دیرینه و تاریخی با حزب‌ سوسیالیست پیشرو ائتلاف با این حزب امری طبیعی بود و حزب المستقبل نیز پس از توافق با رفیق حریری نیاز به تغییرات کوچکی برای ورود به انتخابات داشت.

وی به اختلافات با شریک مسیحی اشاره کرده و عنوان داشت: در آن زمان مشکلی با این که حزب ملی آزاد هم پیمان مسیحی ما باشد، نداشتیم اما ائتلاف دیگری در ائتلاف چهار جانبه با این موضوع که میشل عون هم پیمان میسحی ما در ائتلاف باشد، مخالف بود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: موفقیت ائتلاف چهار جانبه به دلیل این که یکی از مهمترین اهداف آن ممانعت از ایجاد فتنه داخلی بین شیعه و سنی بود امری ضروری بود. اما طرف دیگر نمی‌خواست که با ورود میشل عون این ائتلاف به ائتلاف پنج جانبه تبدیل شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه عنوان داشت: پس از انتخابات ما به همکاری با گروه ملی آزاد ادامه دادیم زیرا انتخابات ثابت کرد که میشل عون نماینده اکثریت در بین مسیحیان لبنان است.

وی در خصوص سند تفاهم بین حزب‌الله و گروه ملی آزاد لبنان تاکید کرد که این سند پس از مذاکرات طولانی و به صورت علنی و شفاف بر سر میز مذاکرات انجام شد و هدف از آن ایجاد تفاهم و توافق بود و هرگز علیه حزب و یا گروه دیگری ایجاد نشده است.

وی گفت: ما با این سند به تجربه همکاری رسیدیم که توانست اعتماد و احترام بین دو طرف را تحکیم ببخشد.

وی میشل عون را رهبری با دیدگاه‌های آشکار مستقل و دارای برنامه توصیف کرد که از هیچ گروهی تاثیر پذیر نیست و هیچ کس نمی‌تواند خواسته‌های خود را به وی تحمیل کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: من بر اساس تجربیاتم با میشل عون دریافتم که او فردی مخلص نسبت به لبنان و هم چنین مسیحیان لبنان و نقش آینده آن‌هاست و ما پیش از هر زمانی وفاداری او به موضع‌گیری‌هایش را در جنگ ژوئیه دریافتیم. با آنکه در آن زمان تنها چند ماه از تفاهم بین ما می‌گذشت و کل دنیا به ما هجوم آورده بود.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند چیزی را با زور و تهدید از حزب‌الله لبنان بگیرد زیرا ما نه از مرگ می‌ترسیم و نه از تهدید. اما با وفاداری آماده‌ همکاری هستیم و به تمام کسانی که به ما وفادار باشند وفادار خواهیم بود و این وفاداری اصل ائتلاف انتخاباتی ماست.

وی ادامه داد: اقدامات گروه دیگر علیه حزب ملی آزاد بر گرفته از ائتلاف این حزب با حزب‌الله لبنان است.

وی اتهامات حزب حاکم لبنان علیه میشل عون و دیگر احزاب معارض لبنان را کذب دانست و عنوان داشت: وجود رهبری مثل میشل عون و گروهش تضمینی واقعی برای لبنان متحد و ایجاد کشوری قدرتمند، عادل و مسوءل است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان هم‌چنین عنوان داشت: ما از سال 1982 و طی سال‌های گذشته مشکلی با ساکنان بیروت نیز نداشتیم در پی شکاف‌های سیاسی بوجود آمده بعد از جنگ ژوئیه تشکیل وحدت ملی را خواستار شدیم، زیرا معتقد بودیم که دولت آن زمان توانایی حمایت از کشور را نداشت که این امر موجب ایجاد شکاف جدید بین معارضان و حزب‌ حاکم شد.

وی عنوان داشت: حزب‌الله لبنان هیچ گاه سخنرانی‌ نداشت که با اهداف تحریک آمیز، مذهبی و طایفه‌یی ایراد شود و حتی زمانی که ما با حزب المستقبل اختلاف داشتیم هیچ وقت اهل تسنن را هدف قرار ندادیم اما آن‌ها در سخنرانی‌هایشان شیعیان را هدف قرار دادند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ما برای عزت و کرامت لبنان و ملت آن خون بسیاری از جوانانمان را اهدا کردیم و به همه لبنانی‌ها می‌گویم که خون شما، خون ما، روح شما، روح ما و سرنوشت شما سرنوشت ماست و چیزی جز این وجود ندارد.

واکنش سید حسن نصر الله به ادعاهای مجله اشپیگل

وی درباره ادعا‌های اخیر مجله آلمانی اشپیگل و اتهامات این مجله علیه حزب‌الله لبنان مبنی بر ارتباط با ترور رفیق حریری اظهار داشت: آخرین سلاح در طرح آمریکایی و صهیونیستی برای رویارویی با جنبش‌های مقاومت در جهان عرب و اسلام ایجاد بحران عربی - ایرانی و بحران مذهبی - طایفه‌ای است. این آخرین نبرد‌هاست.

وی افزود: آنچه که مجله اشپیگل بیان کرده امری بسیار خطرناک است و این اولین بار نیست که روزنامه‌ها چنین اتهاماتی را به حزب‌الله لبنان وارد می‌کنند پیش از این نیز روزنامه‌های عربی اتهاماتی را علیه حزب‌الله در خصوص تلفن‌، خطوط تلفنی و ده‌ها شاهد وارد کرده‌اند و ما بیانیه‌ای در واکنش به آن صادر نکردیم زیرا دروغ بودن این اتهامات کاملا مشخص و روشن است.

سید حسن‌نصرالله گفت: اتهامات اشپیگل اتهامات رسانه‌ای نیست که به آن واکنش نشان ندهیم.

وی با تاکید بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در اقدام مجله اشپیگل گفت: چند ساعت پس از درج این خبر آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه دشمن اعلام کرد که بنا به گزارش مجله اشپیگل باید حکم بین‌المللی بازداشت دبیر کل حزب‌الله لبنان صادر شود و اگر دولت لبنان آن را دستگیر نکرد باید او را به زور دستگیر نمود.

سید حسن نصرالله هم‌چنین عنوان داشت: روزنامه‌های اسراییلی عنوان صفحه اصلی خود را در روز پس از انتشار گزارش مجله اشپیگل به این تیتر اختصاص دادند که حزب‌الله حریری را کشت. آنها در اسراییل اتهام را وارد نموده، حکم را صادر کرده و خواستار محاکمه شدند، به طوری که اگر جامعه بین‌المللی این کار را انجام ندهد اسراییل به عنوان مدافع حقوق این کار را انجام خواهد داد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: اسراییلی‌ها در تلاش هستند پیش از محکوم شدن به دلیل شبکه‌های جاسوسی‌ای که اخیرا در لبنان کشف شده، مسوءلیت ترور‌ها را بر دوش حزب‌الله لبنان بگذارند.

وی هم‌چنین نسبت به بازماندن درهای کمیته‌ تحقیق بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی به روی چنین کسانی که طی 4 سال با ایجاد شاهدان و داستان‌های دروغین قصد سرپوش گذاری بر حقایق را داشتند، هشدار داده و افزود: آنچه که مجله اشپیگل نوشته و پس از آن اتهامات رهبران صهیونیست ثابت می‌کند که اتهام دست داشتن حزب‌الله در ترور یک اتهام اسراییلی‌ است و ما بر همین اساس با آن تعامل خواهیم داشت.

در صورت حمله، اسراییل را نابود می‌کنیم

سید حسن نصرالله انتخابات ماه ژوئن لبنان را یک امتیاز جدید دانست و افزود: ما در این انتخابات ائتلاف تشکیل می‌دهیم و به ائتلافی رای می‌دهیم که بر اساس یک دیدگاه سیاسی آشکار شکل گرفته باشد. ائتلافی یکپارچه و قدرتمند که دلیل اثبات صلابت آن جنگ ژوئیه و پیروزی لبنان و ملت آن در این جنگ است.

سید حسن نصرالله هم‌چنین تاکید کرد: در صورت هرگونه حمله جدید اسراییل علیه لبنان مقاومت ملی لبنان در کنار ارتش آن در کمال آمادگی حضور خواهد داشت.

وی افزود: اگر کسی دچار حماقت شده و به لبنان حمله کند واکنش ما به این حمله بسیار شدید خواهد بود و چنانچه کسی با پنج یا 10 گردان وارد خاک کشور ما شود تعهد می‌دهم که مقاومت این گردان‌ها و ارتش‌ها را در جنوب لبنان نابود خواهد کرد.

کد خبر 82220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز