پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک خبرنگار آمریکایی نزدیک به سیا از دست داشتن دیک چنیدر ترور رفیق حریری پرده برداشت.

یک خبرنگار آمریکایی که به داشتن روابط بسیار نزدیک با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) مشهور است از دست داشتن دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان و ایلی حبیقه فرمانده سابق نیروهای مسیحی فالانژیست این کشور پرده برداشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی المناراعلام کرد: با گذشت زمان، جزئیات و واقعیتهای جدیدی درباره ترور رفیق حریری برملا می‌شود.

آخرین خبرها در این باره اظهارات واین مادسن  خبرنگار آمریکایی است که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسی راشا تو دی  فاش کرد دیک چنی هسته‌ای را اداره می‌کرد که ماموریت اصلی آن ترور برخی شخصیت‌ها در افغانستان و لبنان بود.

گزارشگر المنار در حالی که تصاویر واین مادسن در مصاحبه با راشا تو دی پخش می‌شد گفت: مادسن که با بخش‌های موثر در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ارتباط بسیار نزدیکی دارد یک مطلب بسیار غافلگیرکننده را افشا و فاش کرد هسته ویژه ترور تحت فرماندهی دیک چنی، در ترور رفیق حریری و ایلی حبیقه دست دارد.

مادسن گفت از سال‌ها پیش درباره فعالیت‌های جوخه ترور در داخل لبنان در سال 2004و 2005 نوشتم. بر اساس آنچه که سیمون هرش ( روزنامه نگار مجله نیویورکر ) فاش کرد دیک چنی سرکرده این شبکه بود.

یگانی که با مقامات کاخ سفید رابطه داشت ترورها را در لبنان از جمله ایلی حبیقه رهبر سابق مسیحی و نیز رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان هماهنگی می‌کرد.

طرح ترور با هماهنگی گسترده با یک دستگاه مشابه در اسرائیل که در آن زمان به ریاست اریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل کار می‌کرد اجرا می‌شد.

شبکه المنار افزود: اگرچه انگیزه کشتن ایلی حبیقه پنهان کردن حقایقی است که حبیقه قصد داشت علیه شارون درباره نقشش در قتل عام صبرا و شتیلا در سال 1982 فاش کند اما هدف طراحان ترور رفیق حریری آن بود که فضای مناسب را برای بحرانی کردن لبنان به وجود آورند و شرایط اقدام علیه سوریه فراهم شود و در نتیجه از سازمان‌های مقاومت و در راس آنها از دست حزب الله لبنان که شارون را نگران کرده بود خلاص شوند.

آنچه واین مادسن که به دقیق بودن اطلاعاتش شهرت دارد مطرح کرده در داخل واشنگتن طوفانی از واکنش‌ها را ایجاد کرده و درخواست‌هایی برای محاکمه دیک چنی مطرح شده است به ویژه آنکه درستی خبرها و اطلاعات سیمون هرش تائید شده است.

سیمون هرش گفته بود یگان کماندویی سری موسوم به جوخه ترورها وابسته به نیروهای دلتا حتی بدون اطلاع وزیر جنگ آمریکا و به دور از چشم اعضای کنگره این کشور دست به ترور می‌زدند و فقط تحت فرمان دیک چنی و دفتر وی بودند.

سیمون هرش گفت  اندیشه این بود که این گروه بدون مشکل دادن گزارش به کنگره که درباره این گروه مطالب اندکی می‌دانست اقدام کند و نیز این اندیشه مطرح بود که حتی جلسات سری در کنگره درباره این گروه برگزار نشود‌.

اعضای این گروه با مجوز رئیس جمهور و بدون مطلع کردن رئیس سازمان اطلاعات آمریکا یا سفیر واشنگتن در کشور مورد نظر، به این کشور می‌رفتند و من این حرف را با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی می‌گویم که معتقدم درست است. می‌توانم بگویم وضع همیشه به همین منوال نبوده و برخی مواقع ابعاد بسیار خونین داشته است.

المنار افزود بنابراین سرنخ‌های زیادی وجود دارد و همین سبب می‌شود طرف‌هایی در ماجرای ترورها در لبنان مقصر باشند که بیش از ده سال بود از تحقیقات در ترورها در لبنان کاملا به دور مانده بودند.

این گزارش‌ها همچنین فرضیه‌هایی را درباره ترورها تقویت کرده است که قبلا اتهامات سیاسی در لبنان سبب شده بود که به این فرضیه ها بی توجهی شود.

کد خبر 80808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز