ممکن است فکر کنید که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که آن‌ها برای میکروبیوم روده شما (مجموعه ارگانیسم‌های زنده سودمند روده شما) خوب نیستند.

Aspartam

به گزارش همشهری آنلاین افرادی که از آسپارتام (ایکوال)، سوکرالوز (اسپلندا)، ساکارین (اسویت ان لو) یا عصاره برگ استویا به عنوان ماده شیرین‌کننده استفاده می‌کنند، به طور معنی‌داری مستعد داشتن کلنی‌های باکتریایی روده‌ای متفاوت نسبت به افرادی بودند که از این مواد جایگزین قند استفاده نمی‌کنند.

این افراد کلنی‌های کمتر غنی از باکتری‌ها در روده کوچک خودشان داشتند و و یا حتی بدتر میزان‌های بالاتری از باکتری‌های که سموم مضر تولید می‌کنند، در روده‌های خود داشتند.

میکروبیوم روده نقش کلیدی در سلامتی فرد دارد و رژیم غذایی می‌تواند ترکیب این باکتری‌ها را به روش‌های قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین پژوهشگران در یک مطالعه کنترل شه، تنوع میکروبی روده‌های کوچک افرادی را که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف می‌کردند، شامل ۹ نفر که از ضو ۳۵ نفر که از سایر جایگزین‌های قند استفاده می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها میکروبیوم روده این بیماران را با گروهی شامل ۵۵ نفر که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مصرف نمی‌کردند، مقایسه کردند.

این پژوهشگران دریافتند که که غنای باکتریایی در روده کوچک در افرادی که از شیرین‌کننده‌های غیرقندی غیر آسپارتام استفاده می‌کردند نسبت به گروه کنترل کمتر بود، در حالی که غنای باکتریایی در افرادی که از آسپارتام استفاده می‌کردند با گروه کنترل مشابه بود.

با این حال، این وضعیت به معنای آن نبود که مصرف‌کنندگان آسپارتام محافظت بیشتری می‌شوند. میکروبیوم آنها با احتمال بیشتری سمی به نام سیلیندروسپرموپسین تولید می‌کرد. این پژوهشگران می‌گویند این مسیر به دلیل آثار زیانبار خود بر روی کبد و سیستم عصبی شناخته شده است و به عنوان یک عامل احتمالی سرطان زا طبقه بندی می‌شود.

به گفته این پژوهشگران بررسی‌های آینده باید به طور دقیق مشخص کنند که تغییرات مشاهده شده در روده چگونه ممکن است بر سلامتی کلی فرد تأثیر بگذارد.

یافته‌های این بررسی اخیراً در ژورنال ساینس منتشر شده است.

کد خبر 821518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha