یک فوق تخصص کبد و گوارش گفت: تاثیر سیر و پیاز در زخم های گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی عشر ذکر نشده؛ ولی تشدید کننده بیماری‌های IBS و رفلاکس هستند.‌

سیر و پیاز

به گزارش همشهری آنلاین، سمیه خیاطیان، در گفتگو با رادیو سلامت درباره چگونگی ایجاد زخم‌های گوارشی، افزود: ابتدا در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌شود که این التهاب در طولانی مدت باعث آسیب به بافت مخاطی شده، و هنگامی که آسیب وارد شده، بیش از ۵ میلی متر شود، آن وقت به آن زخم گوارشی می‌گوئیم.

وی، علت اصلی ایجاد زخم‌های گوارشی را مبتلا شدن به عفونت میکروب اچ پیلوری و مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن‌ها دانست و افزود: داروهای مسکن در دسترس مانند ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید، باید محدود مصرف شوند، اما در صورت مصرف حتماً تحت نظر پزشک معالج مصرف شود.

این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به علائم زخم‌های گوارشی مانند درد سر دل، درد معده، سیری زودرس، استفراغ خونی، و مدفوع خونی، ادامه داد: گاهی اوقات زخم‌های گوارشی بدون علامت هستند و فرد ممکن است با خونریزی گوارش به بیمارستان مراجعه کند.

وی، پرهیز از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده، و همچنین مصرف غذاهای چرب و کم ادویه را ضروری دانست و توصیه کرد: افراد سیگار و الکل را کنار بگذارید و مصرف نوشابه و غذاهای آماده را به حداقل برسانید.

خیاطیان زمینه ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی در اقوام درجه یک را از عوامل خطر دانست و گفت: این افراد باید هر چند وقت یک بار غربالگری انجام دهند.

این فوق تخصص کبد و گوارش با تاکید بر تغذیه مناسب، رعایت بهداشت دست و بهداشت مواد غذایی، انجام ورزش و فعالیت بدنی خاطرنشان کرد: سبک زندگی سالم، سبب پیشگیری از اکثر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی می‌شود.

کد خبر 820451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha