هوای داخل ماشین ما هم مثل بیرون آلوده است و بدون اینکه بدانیم وقتی این هوای آلوده را تنفس می‌کنیم، فشار خون ما افزایش می‌یابد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از yourweather، هوایی که در ماشین خود تنفس می کنیم، حتی زمانی که شیشه ها بسته است، می تواند به اندازه هوای بیرون آلوده باشد.

آلودگی هوا که با ترافیک مرتبط است، یک نگرانی عمده برای سلامت ما است. متأسفانه، اگر فکر می کردید که در کابین خودروی خود از آلودگی های بیرون در امانید، باید فوراً بدانید که این درست نیست. هوایی که در بیرون و داخل وسایل نقلیه خود تنفس می کنیم، ما را در معرض آلاینده های مضر قرار می دهد.

دانشگاه واشنگتن در ایالات متحده اخیراً مطالعه ای انجام داده است که ثابت می کند هوایی که هنگام رانندگی تنفس می کنیم می تواند تأثیر منفی بر فشار خون ما داشته باشد. به خصوص اگر وسیله نقلیه شما مجهز به فیلتر هوای مناسب نباشد، ذرات ریز و گازهای ناشی از ترافیک اطراف را تنفس می کنیم.

افزایش فشار خون

محققان آمریکایی این مطالعه را بر روی ۱۶ داوطلب ۲۲ تا ۴۵ ساله طی ۳ روز انجام دادند. آنها از داوطلبان خواستند در حالی که فشار خونشان را اندازه گیری می کردند در خیابان های شلوغ سیاتل رانندگی کنند. محققان همچنین داوطلبان را در شرایط مختلفی قرار دادند. به مدت ۲ روز، داوطلبان با خودرویی که سیستم فیلتر هوای آن خاموش شده بود، رانندگی کردند.

هوای داخل ماشین به اندازه هوای بیرون به دلیل ترافیک آلوده بود. و در روزی دیگر، خودروی در حال رانندگی به فیلتر هوای HEPA با کارایی بالا مجهز شد که برای به دام انداختن ذرات ریز کمک و هوای داخل را سالم‌تر می‌کرد.

در ماشین بدون فیلتر هوا، فشار خون آنها به طور متوسط و سریع - در عرض یک ساعت پس از قرار گرفتن در معرض - حدود ۴.۵ میلی‌متر جیوه افزایش یافت و حتی زمانی که داوطلب دیگر در محیط آلوده نبود، یک روز کامل ادامه داشت.

چگونه از خود محافظت کنید

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، بنابراین مهم است که از خود محافظت کنید، به خصوص اگر برای سفرهای روزانه خود با ماشین سوار می شوید و به خصوص زمانی که برای مدت طولانی در وسیله نقلیه خود می مانید. اقدامات کوچک، ساده و سریع می تواند قرار گرفتن شما در معرض هوای آلوده را که برای سلامتی شما مضر است، محدود کند.

نکته اول: از یک فیلتر هوای خوب استفاده کنید.

بررسی کنید که فیلتر هوا هم تمیز و هم سالم باشد. همچنین اگر می توانید شیشه های ماشین را بسته نگه دارید، به خصوص اگر در ترافیک شدید یا در مناطق بسیار آلوده رانندگی می کنید. این بدان معناست که هوای بیرون کمتری می تواند وارد کابین شود. و در نهایت با انتخاب مناطقی با ترافیک کمتر یا آلودگی کمتر، سفرهای خود را برنامه ریزی کنید.

با استفاده از این نکات کوچک، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای مرتبط با ترافیک را کاهش می دهید و در عین حال از قلب خود محافظت می کنید، به خصوص برای همه افرادی که زمان زیادی را در وسیله نقلیه خود می گذرانند.

کد خبر 818607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha