چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نسخه‌ نخست و آزمایشى لوح فشرده‌(دى وى دى) مشروح مذاکرات 24 دوره مجلس شوراى ملى به‌نام « لوح مشروح» آماده عرضه عمومی‌ است

به گزارش همشهری‌آنلاین از سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تصاویر مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی از دوره اول تا دوره پایانى (دوره بیست و چهارم) در این لوح آمده است.

بر اساس این خبر کاربران با در اختیار داشتن این بسته، متن کامل بیست و چهار دوره مجلس شورای ملی به جز تعداد محدودى از جلسات که در آینده به این مجموعه اضافه خواهد شد را در اختیار خواهندداشت و امکان ملاحظه آنها روى صفحه نمایش رایانه و یا تهیه پرینت از آنها امکان‌پذیر است.

این بسته، نسخة اول از نرم افزار مشروح مذاکرات مجلس شوراى ملی بوده و صرفاً به دلیل درخواست‌های فراوان پژوهشگران، به سرعت ارائه شده است و تنها شامل تصاویر متون است. نسخه تکمیلی این لوح در آینده با امکانات بیشتر و نواقص کمتر در اختیار مشتاقان قرار خواهد گرفت.

مشروح مذاکرات مجالس شورای ملی و اسلامی  از جمله مهم‌ترین متون برجای مانده، است که حاوی اطلاعات بسیار گسترده و دست اولى از تاریخ قانونگذاری در کشور و همین طور مواضع رسمی دولت ایران و نمایندگان دربارة مسائل جاری و انعکاس مسائل سیاسى -اجتماعى هر مقطع زمانى است.

برای رسیدن به این هدف، کتابخانه بر آن شد تا تصاویر مشروح مذاکرات مجلس شوراى ملى را پس از اسکن با کیفیت بالا و طى مراحل مختلف آماده سازى دیجیتالى، در قالب یک بسته نرم افزارى به عنوان هدیه‌ای، تقدیم پژوهشگران و علاقمندان حوزه‌هاى تاریخ، جامعه، سیاست و فرهنگ ایران معاصر نماید.

این در حالیست که تصاویر مشروح مذاکرات دوره اسلامی همراه با قابلیت جستجو در متن فهرست مندرجات روی وب سایت کتابخانه قرار دارد.[نسخ دیجیتالی 100 سال مذاکرات مجلس رونمایی می‌شود]

در این زمینه، کارکنان فعال کتابخانه، طی تنها دو ماه با جدیت تمام این طرح را عملی کرده و امروز کاربران می‌توانند از این متون استفاده کنند.

در این برنامه کاربر می‌تواند با انتخاب دوره و جلسه مورد نظر، تصاویر را جستجو کرده و به مطالعه صفحه بپردازد. همچنین امکاناتى از قبیل بزرگنمایی و پرینت تصاویر وجود دارد. چنان که اصل فایل‌ها نیز روی DVD قابل دسترسی است.

پیش از این انتشارات مجد لوح فشرده و چند رسانه‌ای 100 سال قانون در ایران را به بازار کتاب ونشر عرضه کرده بود.[100 سال قوانین ایران در نرم‌افزار هوشمند بهارستان] قیمت این لوح فشرده 10 هزار تومان است.

کد خبر 81832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز