یک بررسی جدید در ایالت کالیفرنیای آمریکا نشان می‌دهد که قرار گرفتن مادران باردار در معرض میزان بالای آلودگی هوا و استرسی که وزن نوزادان هنگام تولد را کاهش می‌دهد.

air

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگرانی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند این مسئله به ویژه برای مادران تحت استرسی که در محله‌هایی زندگی می‌کنند که کیفیت هوای بدی دارند، اهمیت دارد.

یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که قرار گرفتن مادران باردار در معرض آلودگی هوا و استرس روانی در اوایل تا میانه بارداری می‌تواند رشد جنین را مختل کند.

داشتن وزن کم هنگام تولد خطر سایر مشکلات بهداشتی از جمله مشکلات تنفسی، خونریزی در مغز، زردی، عفونت و حتی مرگ را برای نوزاد افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، ناتوانی‌های ذهنی و رشد و نیز چاقی را افزایش دهد.

این پژوهش چطور انجام شد؟

پژوهشگران برای انجام این بررسی از داده‌های ۶۲۸ زن باردار عمدتاً کم درآمد لاتین‌بار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ باردار بودند، استفاده کردند.

پژوهشگران در ویزیت‌های بالینی سوابق پزشکی و اطلاعات محل سکونت شرکت‌کنندگان را جمع‌آوری کردند. شرکت کنندگان همچنین یک پرسشنامه را برای اندازه‌گیری ادراک خود از استرس تکمیل کردند.

محققان عوامل استرس‌زای سطح محله را با استفاده از یک مقیاس مخصوص غربالگری استرس ارزیابی کردند.

حدود ۲۱٪ از شرکت‌کنندگان میزان‌های استرس بالا را گزارش کردند. بیش از ۶۰٪ در محله‌ای زندگی می‌کردند که نمره عوامل استرس‌زای آن بالاتر از ۵۰ بود که به گفته این پژوهشگران نمره بالایی است.

این پژوهشگران سه آلاینده‌ عمده هوا- PM۲.۵ (ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون)، PM۱۰ (ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون) و NO۲ (دی‌اکسید نیتروژن) را در نزدیکی خانه‌های شرکت کنندگان اندازه‌گیری کردند.

سه عامل اصلی آلاینده موثر بر مادران باردار

آلاینده PM۲.۵ از احتراق بنزین، نفت، گازوئیل و چوب حاصل می‌شود. PM۱۰ را می‌توان در گرد و غبار و دود یافت. NO۲ یا دی‌اکسید نیتروژن، هنگامی آزاد می‌شود که سوخت‌های فسیلی در دماهای بالا سوخته شوند.

محققان به برآوردهای روزانه از NO۲ و ذرات معلق ۲۴ ساعته در محل سکونت هر شرکت‌کننده از ۱۲ هفته قبل از بارداری تا ۳۶ هفته بارداری را گردآوری کردند.

علاوه بر این، مادرانی که نمره استرس بالایی داشتند و در هفته‌های چهارم تا بیستم بارداری در معرض بالاترین میزان‌های PM۲.۵ قرار گرفته بودند، نوزادانی با وزن تولد ۳۴ گرم کمتر به دنیا آمدند. مادرانی که در هفته‌های نهم تا چهاردهم بارداری در معرض میزان بالای PM۱۰ قرار داشتند، به طور میانگین نوزادانی با وزن تولد ۳۹.۴ گرم کمتر به دنیا آوردند.

این کارشناسان می‌گویند علی‌رغم کاهش آلودگی هوا در کالیفرنیا، همچنان آثار مضر آلاینده‌های هوا بر وزن هنگام نوزادان که یک شاخص کلیدی از سلامت آینده نوزادان است، در جمعیت‌های آسیب‌پذیر مشاهده می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در ۲۵ اکتبر در JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 817037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha