دانشمندان می‌گویند می‌توانند با انجام آزمایش خون، سرعت پیر شدن اندام‌های داخلی افراد را بررسی و حتی پیش‌بینی کنند که کدام یک از آن‌ها به زودی دچار نقص خواهند شد.

blood test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی نیوز پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه استنفورد می‌گویند می‌توانند ۱۱ عضو اصلی بدن از جمله قلب، مغز و ریه‌ها را به این شیوه پایش کنند.

آن‌ها این روش را روی هزاران بزرگسال عمدتاً میانسال یا سالمند، امتحان کرده‌اند.

نتایج نشان داد یک نفر از هر پنج بزرگسال سالم بالای ۵۰ سال ممکن است حداقل یک عضو با سرعت پیری تسریع شده داشته باشد و یک تا دو نفر از هر ۱۰۰ نفر ممکن است چندین عضو داشته باشند که در آزمایش‌ها پیرتر از سن تقویمی‌شان باشند.

گرچه ایده انجام این آزمایش ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما به گفته پژوهشگران می‌تواند فرصتی برای مداخله و تغییر مسیر پیری زودرس اعضای بدن باشد.

به گفته این پژوهشگران در مقاله‌شان در ژورنال Nature آگاهی از اینکه کدام یک از اعضای بدن در حال افت شدید هستند، می‌تواند به شناسایی مشکلات بهداشتی احتمالی در پیش رو در آن اعضا کمک کند.

به عنوان مثال، یک قلب «پیرتر از حد معمول» خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد، در حالی که مغزی که به سرعت پیر می‌شود ممکن است مستعدتر به زوال عقل باشد.

در این مطالعه، داشتن یک یا چند عضو با پیری تسریع شده با خطر بالاتری از بروز بیماری‌های خاص و مرگ در ۱۵ سال آینده همراه بود.

اعضای بدنی که آنها بررسی کردند، شامل مغز، قلب، کبد، ریه، روده، کلیه، بافت چربی، رگ‌های خونی (سرخرگ‌ها) ، بافت ایمنی، ماهیچه و لوزالمعده می‌شدند.

آزمایش خون به دنبال میزان‌های هزاران پروتئین برای ارائه راهنمایی در مورد اینکه کدام یک از عضوه ابا سرعت‌های متفاوتی در حال پیر شدن هستند، می‌گردد.

به نظر می‌رسد الگوی پروتئین‌های شناسایی شده برای هر عضو معین اختصاصی باشند.

این پژوهشگران یک الگوریتم یادگیری ماشین را با استفاده از تعداد زیادی نتایج آزمایش خون و اطلاعات بیمار برای انجام این پیش‌بینی‌ها آموزش دادند.

یکی از این پژوهشگران، دکتر تونی وایس-کورای، توضیح داد: «وقتی ما سن زیست‌شناختی هر یک از این اعضای بدن را برای هر فرد با همتایان خود در میان گروه بزرگی از افراد بدون بیماری‌های شدید آشکار مقایسه کردیم، دریافتیم ۱۸.۴٪ افراد ۵۰ سال به بالا حداقل یک عضو داشتند که به طور قابل توجهی سریع‌تر از میانگین در حال پیر شدن بود.»

او افزود: «ما دریافتیم که این افراد در معرض خطر بالاتری از ابتلا به بیماری در آن عضو خاص طی ۱۵ سال آینده قرار دارند.»

کد خبر 815170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha