جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، با انتقاد از نگاه نه چندان جدی دولت به حوزه سلامت گفت: شاخص سلامت در دولت نهم کاهش یافته است.

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با مهر افزود: دولت‌های قبلی نیز گرفتار چنین نگاهی بوده‌اند اما این وضعیت در دولت نهم تشدید شده است. شاخص اولویت سلامت در دولت نهم به‌جای اینکه بهبود یابد، تضعیف شده است.

طبق گزارش‌ها و آمارهای رسمی، حوزه سلامت در کشورهای پیشرفته دنیا در رتبه‌های اول تا سوم است و اولویت سلامت در کشورهای همسایه ایران و خاورمیانه در رتبه‌های چهارم تا پنجم است.

قیامت با عنوان این مطلب که اولویت سلامت در ایران از رتبه پانزدهم نیز رد شده است، ادامه داد: نگاه دولت به حوزه سلامت مثل سایر حوزه‌هاست؛ به‌طوری‌که شاهد عدم تخصیص بودجه کافی به وزارت بهداشت هستیم که در نتیجه آن، این وزارتخانه در پرداخت مطالبات خود دچار کسری می‌شود و همواره پرداخت معوقه‌های کارکنان با 4 ماه تاخیر صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران یادآور شد: این موضوع باعث می‌شود که انگیزه کار در بخش دولتی کاهش یابد و در نتیجه آن شاهد تفاوت در ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی هستیم.

طبق ماده 90 قانون برنامه توسعه چهارم باید سهم مردم از هزینه‌های سلامت در بازار واقعی به کمتر از 30 درصد برسد و 70 درصد دیگر این هزینه را دولت باید به‌عنوان یک وظیفه حاکمیتی پرداخت کند؛

درحالی‌که هم‌اکنون درصد بالایی از هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود و سازمان‌های بیمه‌گر در ارائه خدمات به مردم ناتوان هستند.قیامت افزود: متأسفانه به‌نظرات کارشناسی اهمیت داده نمی‌شود و همین امر باعث افزایش پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم است.

کد خبر 81397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز