همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه در نشست رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور گفت: بهداشت حقوقی و قضایی و سالم‌سازی محیط حقوقی جامعه، از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی در سال 88 است

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی قوه قضائیه آیت ا... هاشمی شاهرودی پنج شنبه 24 اردیبهشت 1388در نشست رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور خاطرنشان ساخت: تا زمانی که محیط حقوقی جامعه، سالم نشود نمی‌توانیم به هدف ایده‌آل خود برسیم.

رئیس قوه قضائیه، اصلاح لایحه قانون چک را در سالم‌سازی محیط حقوقی جامعه بسیار تأثیرگذار دانست و گفت : اگر این لایحه در دولت و مجلس تغییر نکند، بانکداری ما متحول می‌شود و این لایحه در پیشگیری از ورود بسیاری از پرونده‌های مفاسد اقتصادی مؤثر است.

رئیس قوه قضائیه، از سازمان بازرسی کل کشور خواست تا آسیب‌شناسی و پیشگیری از مفاسد در دستگاه‌ها را در اولویت کاری برنامه‌های سال 88 قرار دهد.

آیت ا... هاشمی شاهرودی گفت: سازمان بازرسی می‌تواند دستگاه‌هایی که بیشترین پرونده‌ها را دارند دعوت کند و راهکارهای پیشگیری از مفاسد در آن دستگاهها را بررسی کند و این از راهکارهای بهداشت قضایی است و آنچه مهم است ارائه راهکار در کنار بیان و طرح مشکل است.

آیت ا... هاشمی شاهرودی، قوه قضائیه را در اجرایی‌کردن دولت الکترونیک پیشرو دانست و گفت : هم‌اکنون برنامه cms در اکثر دادگستری‌های کشور به طور کامل اجرا شده‌است و انشاءا... در تمام دادگستریهای کشور به طور کامل اجرا می‌شود.

آیت ا... هاشمی شاهرودی خطاب به رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور گفت: باید آموزش قضاوت الکترونیکی را نیز آغاز و نیز قضات سراسر کشور را با سیاستهای قضایی آشنا کنید چراکه هنوز در برخی شهرستانها، قضاتی هستند که به این سیاستها توجهی ندارند و احکامی که صادر می‌کنند با سیاستهای جدید دستگاه قضایی که حبس‌زدایی و قضازدایی است در تضاد است.

 رئیس قوه قضائیه گفت: بحمدا...، امروزقوه قضائیه ما، پویا، فعال و کارآمد است و دارای طرحها و برنامه‌های علمی و کارشناسی و موفق و منعکس شده در فرهنگ و اذهان داخل و خارج از کشور است و قوه قضائیه در هیچ دوره‌ای سابقه فعالیتی در این حد را نداشته‌است.

آیت ا... هاشمی شاهرودی گفت: امروزه قوه قضائیه بحث حقوق شهروندی، احیاء حقوق عامه و ظرفیتهای بالایی را که در قانون اساسی است و تاکنون در دستور کار قرارنگرفته بود، در برنامه چشم‌انداز قوه قضائیه تنظیم کرده و به دولت داده‌‌است.

آیت ا... هاشمی شاهرودی درمورد شوراهای حل اختلاف و شایعه احتمال تعطیلی این شوراها در دوره رئیس بعدی قوه قضائیه گفت: ممکن است در قانون و آیین‌نامه شوراهای حل اختلاف، نواقصی باشد اما کل این نهاد، نهاد مهمی است و شایعاتی که وجود  دارد ناشی از جهل، کم‌سوادی و بی‌سوادی است و شورای حل اختلاف به شکل قانون و فرهنگ و جزو افتخارات نظام است و قائم به شخص نیست.

آیت ا... هاشمی شاهرودی، اداری و استخدامی کردن شوراهای حل اختلاف را اشتباه دانست و گفت : امتیاز اصلی شوراهای حل اختلاف مردمی بودن آن است و روح و فلسفه شورای حل اختلاف احیاء فرهنگ صلح با مشارکت مردم است و اداری کردن با فلسفه تشکیل شورای حل اختلاف در تضاد است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: مبدل کردن نهاد مردمی شورای حل اختلاف به یک نهاد به اداری خشک، اشتباه است و باید فرهنگ و فلسفه مردمی و اجتماعی بودن شورای حل اختلاف به خوبی درک شود.

آیت ا... هاشمی شاهرودی گفت: باید آثار و برکات شورای حل اختلاف در مدیریت‌ها حفظ و ارتقاء یابد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به رؤسای دادگستریهای سراسر کشور گفت: اکثر سیاستهای راهبردی 17 گانه مقام معظم رهبری در لوایح قوه قضائیه  ازقبیل لایحه آیین دادرسی تجارت، قانون تعزیرات حکومتی، قانون چک و قانون تشکیلات قضایی دیده شده است..

آیت ا... هاشمی شاهرودی  گفت : درخصوص سیاستهای حبس‌زدایی، جرم‌زدایی، قضازدایی کوتاهی مراحل دادرسی، تمرکز امور قضایی، لوایح خوبی آماده  و کارهای خوبی انجام شده است

رئیس قوه قضائیه گفت: آیین دادرسی تجاری خوبی تنظیم شده‌است و در این قانون، تشکیلاتی مشابه هیأت منصفه، با حضور کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی شده‌است و در این آیین، زمینه‌های امنیت سرمایه‌گذاری و حقوقی به طور کامل دیده‌شده‌ و خیلی از تشریفات قضایی  ضربه زننده‌ حذف شده‌است.

آیت ا... هاشمی شاهرودی تصریح کرد: تعداد لوایح دستگاه قضایی که به دولت و مجلس فرستاده شده زیاد است و همه آنها مهم و تحول‌زاست ولی این لوایح و اهمیت آنها و تحولاتی که ایجاد خواهند کرد باید به جامعه و مدیران قضایی معرفی و برای مردم تشریح شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: در امور نظارتی نیز، لایحه‌ای تنظیم شده‌ که هنوز نهایی نشده‌است و در بحث وکیل نیز، درحد خوبی، وکیل و کارشناس داریم اما نظارت دستگاه قضایی بر آن، درست نهادینه نشده‌است.

آیت ا... هاشمی شاهرودی گفت: بحث نظارت بر ضابطین دستگاه قضایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا پلیس سالاری، ایجاد نشود و طبق اصول قانون اساسی و سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باید اشراف و نظارت بر ضابطین قضایی، محکم‌تر شود.

آیت ا... هاشمی شاهرودی، تقویت نظارت بر نفوذ وکلا و کارشناسان در پرونده‌ها را نیز از برنامه‌های اولویت‌دار سال 88 دانست.

رئیس قوه قضائیه در بخش پایانی سخنان خود گفت: رؤسای کل دادگستری باید سیاست‌های هفده‌گانه مقام معظم رهبری را در زیرمجموعه‌های خود، به صورت فرهنگ، نهادینه کنند و باید فرهنگ‌سازی شود که دستگاه قضایی تنها به دنبال بگیر و ببند نیست تا احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی، به عنوان یکی از وظایف قوه قضائیه نهادینه شود.

کد خبر 81373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز