زهرا رفیعی: در اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی 200 شخصیت عالی‌رتبه قضایی از کشورهای اسلامی و حقوقدانان بین‌المللی حضور خواهند یافت.

قرار است در این نشست که اول و دوم اردیبهشت برگزار ‌می‌شود، به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی رسیدگی شود.

همچنین دبیرخانه دائمی اجلاس زمینه اتحاد و هماهنگی بین‌المللی و منطقه‌ای در رابطه با پیگیری سایر جرایم سازمان‌یافته و بین‌المللی که امنیت داخلی کشورها را به مخاطره می‌اندازد (مثل تروریسم، تولید و قاچاق مواد‌مخدر و روان‌گردان، پولشویی) را پیگیری خواهد کرد.

قاضی سعید مرتضوی، دبیر این اجلاس گفت: اجلاس دادستا‌ن‌های کشورهای اسلامی با هم اندیشی حقوقدانان بین‌المللی برای تعقیب جنایتکاران جنگی در غزه و در پی کشتار زنان و کودکان به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در این اجلاس حقوقدانان با استناد به مفاد مقررات بین‌المللی در کنوانسیون‌های ژنو در مورد محاکمه، تعقیب و بازداشت جنایتکاران جنگ 22 روزه غزه اقدام خواهند کرد.

مستندات اقدامات اسرائیل در تخریب اماکن غیرنظامی، استفاده از تسلیحات غیرمجاز و استفاده از زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی ارائه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در کنار اجلاس آینده نمایشگاه تخصصی از این اسناد برپا خواهد شد، اظهار داشت: در هر یک از غرفه‌های تخصصی براساس عنوان جرم، مستندات ارائه شده، عکس و فیلم‌های آن به نمایش در خواهد آمد.

سعید مرتضوی، دادستان تهران ابراز کرد: در این اجلاس پیش‌نویس کیفرخواست 25 نفر از جنایتکاران برای بررسی کارشناسان در کمیسیون قضایی ارائه خواهد شد. در این پیش‌نویس نیز براساس مواد 146 و 147کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، ابتدا موضوع جنایت تبیین شده و به شکایات قربانیان پرداخته و اسامی جنایتکاران و سمت و نوع جنایت آنها در غزه ذکر شده است.

وی در ادامه در مورد حضور نمایندگان مصر، مراکش و فلسطین گفت که از این کشورها نمایندگانی در سطح حقوقدانان عالی‌رتبه حضور خواهند یافت.

وی در مورد حضور نمایندگانی از دیوان لاهه یادآور شد: از آنجایی که این اجلاس برای دادستان‌های کشورهای اسلامی است از مجموعه دیوان لاهه کسی دعوت نشده است ولی قرار است پیش‌نویس‌ کیفرخواست با تمام مستندات قانونی به دیوان لاهه ارسال شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسائل حقوقی و قضایی در بعد بین‌المللی آن فارغ از مسائل سیاسی جهان اسلام نیست، خاطرنشان ساخت: در این اجلاس از مقامات عالی رتبه کشورهای اسلامی دعوت به سخنرانی شده است اما مباحث اجلاس بیشتر از بعد مقررات بین‌المللی و کنوانسیون ژنو بررسی خواهد شد. با تدوین مستندات و موازین قانونی کشورهای شرکت‌کننده را متقاعد می‌کنیم که از تصمیم ایران دفاع کنند.

وی در مورد تعقیب بین‌المللی جنایتکاران از طریق اینترپل گفت: درخواست بازداشت 25نفر از جنایتکاران جنگ 22روزه به اینترپل داده شده است و درصورتی که این افراد به 188 کشور عضو اینترپل سفر کنند بازداشت خواهند شد. براساس اساسنامه اینترپل اعتقاد داریم که در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، اینترپل صلاحیت دارد که مقامات و سران نظامی را تحت تعقیب قرار دهد و دستور مراجع ذیصلاح را انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: نفس حضور مقامات عالی کشورهای اسلامی و دادستان‌های کل از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین نشان‌دهنده حمایت آنها و درخواست تعقیب این جنایتکاران است.

وی در ادامه گفت که این اجلاس بهانه مجامع بین‌المللی که تکلیف و وظیفه خود را تعطیل کرده‌اند در رسیدگی به جنایات جنگی از بین خواهد برد و چنانچه به هر دلیلی شورای امنیت سازمان ملل نتواند به وظایف قانونی خود عمل کند به موجب ماده 22 اساسنامه‌ سازمان ملل متحد مجمع عمومی این سازمان می‌تواند تشکیل جلسه بدهد و نسبت به تعیین گروه حقیقت‌یاب و تشکیل دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات اقدام کند.

کد خبر 79400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز