همشهری آنلاین: رئیس قوه‌ قضاییه با بی‌نظیر خواندن سازمان زندان‌های ایران گفت، نظام و سیستم قضایی ما به دنیا می‌گوید که زندان جای شکنجه‌گری،‌انتقام‌جویی، اقرار گیری و اعتراف‌گیری نیست .

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با حضور در همایش ملی نقش گردشگری و صنایع دستی در پیشگیری از وقوع جرم در جمع کثیری از خانواده‌های زندانیان، ‌مددجویان، کارآفرینان و حامیان زندانیان که از سوی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و انجمن حمایت از زندانیان قوه‌ قضاییه برگزار شد اظهار کرد: جمع شدن تشکیلات قضایی و اجرایی و همکاری میان این دو در رفع مشکلات اساسی کشور اقدامی بسیار ارزنده و مفید است.یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت نهم وجود این گونه هماهنگی‌ها به شمار می‌رود.

هاشمی شاهرودی با تاکید بر این‌که زندان و مشکلاتی که کیفر زندان در یک جامعه ایجاد می‌کند مساله‌ای حائز اهمیت است، گفت: یکی از چالش‌های دستگاه قضایی، دستگاه‌ اجرایی و مردم این مساله بود که با توجه ویژه‌ی رییس‌جمهور و همکاری و هماهنگی میان دستگاه قضایی و اجرایی اقدامات بسیار خوبی در کاهش مشکلات و نزدیک شدن به سیاست‌های نظام قضایی اسلامی صورت گرفته است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که کیفر زندان در سیاست‌های کیفری اسلامی، جایگاه بسیار محدودی دارد، یادآور شد: در فقه نورانی اسلام در سه چهار مورد از کیفر زندان بیشتر استفاده نشده و کیفرها به گونه‌ی دیگری قرار داده شده است. اساسا محکومیت کیفر زندان در تاریخ نظام‌های قضایی و حقوقی میراثی از نظام‌های طاغوتی است.

رئیس دستگاه قضایی با تاکید بر این‌که سیاست نظام اسلامی مبتنی بر حبس زدایی است، افزود: اسلام زندان را در کیفرها به گونه‌ای تنظیم می‌کند که جنبه‌ی پیشگیری آن در درجه ی اول نسبت به شخص باشد که این همان اصل شخصی بودن مجازات است زیرا کیفر فقط باید برای بزه‌کار باشد و اگر به گونه‌ای شد که تاثیرات آن برای غیر بزه‌کار بیشتر باشد خلاف حق و عدالت است.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: کیفر زندان، ‌خانواده‌ی شخص بزه‌دیده را مورد رنج قرار می‌دهد و بسیاری از خانواده‌های زندانیان در اثر زندانی شدن اشخاص بسیار اذیت شده و حیثیت قومی، محله‌ای و اجتماعی‌شان لکه‌دار می‌شود. بایکوت کردن یک نیرو در زندان اتلاف ظرفیت انسان زندانی است.

وی کیفر زندان را دارای آثار سویی دانست و گفت: بنابراین در کیفرهای اسلامی بر تعزیرات، حدود و قصاص تاکید شده است. در قانون اساسی نیز منظور از زندان بیشتر تاکید بر اصلاح مجرمان و بازگشت آنان به جامعه است نه محبوس کردن آنها در یک جا.

هاشمی شاهرودی تصریح کرد: بحمدالله امروز این دیدگاه به عنوان سیاست اصیل اسلامی مورد توجه قرار گرفته و قوانین در حال اصلاح است. امروز ما دارای نظام قضایی بی‌نظیر در بخش کیفری هستیم. همچنان از طرفی با سیاست جرم‌زدایی بسیاری از جرم‌ها به تخلف تبدیل شده و مجازات آنها از حبس به مجازات‌های جایگزین تبدیل شده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که بحمدالله امروز انواع تعزیر در قانون آمده است، تاکید کرد: تنها شکل تعزیر، ‌تعزیر بدنی نیست و بسیاری از مجازات‌های جایگزین از جمله محروم کردن فرد از برخی از امتیازات در این رابطه وجود دارد که قطعا اثرگذاری آن بیشتر از کیفر حبس است.

هاشمی شاهرودی تصریح کرد: زندان هم برای بزه‌کار موجب فساد می‌شود زیرا زندانی بسیاری از جرایم را از مجرمان حرفه‌ای می‌آموزد و هم برای خانواده‌ی فرد و جامعه مفاسد به دنبال دارد. بزهکار باید اصلاح شود نه این‌که با رفتن به زندان به انحطاط کشیده شده و به مجرم حرفه‌ای تبدیل شود. این گونه خیال می‌شود که زندان دارای رعب بیشتری و اثرگذاری بیشتری است اما امروز در تجربه‌های دنیا ثابت شده که مجازات‌های جایگزین‌ کارآیی بیشتری دارد.

وی با اشاره به این‌که مفهوم زندان و زندان‌بانی نیز در اسلام با سایر نقاط دنیا متفاوت است، گفت:‌ نظام و سیستم قضایی ما به دنیا می‌گوید که زندان جای شکنجه‌گری، ‌انتقام‌جویی، اقرارگیری و اعتراف‌گیری نیست بلکه ندامتگاه است تا فرد اصلاح شده و به حالت اولیه‌ی خود بازگردد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات و عملکرد سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: سازمان زندان‌ها سازمان‌ اصلاح و مراقبت است و بخش‌های فرهنگی این سازمان باید بسیار قوی شود. همچنین بخش اشتغال نیز باید افزون‌تر شود تا فرصت بازسازی و اصلاح را در درون زندان زیاد کند. امروز سازما‌ن زندان‌های ما در مقایسه با سایر نقاط دنیا بی‌نظیر است. امروز در زندان‌ها، زندانی مراحل آموزشی را طی می‌کند و این همان دید اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: شاید به روزی برسیم که سازمان زندان‌ها به سازمان مراقبت از زندانی در خارج از زندان تبدیل شود و یکی از راه‌های توسعه‌ این امر توجه به موضوع و محتوای این همایش است.

هاشمی شاهرودی با اشاره به این‌که امروز نظام ما هم در بعد قوه قضاییه و هم در بعد قوه مجریه نسبت اصلاح زندانی و بازگشت آن به جامعه حساس است، افزود: سیاست زندان‌زدایی در جامعه‌ به یک فرهنگ تبدیل شده است. بحمدالله قوای سه گانه که این سیاست را قبول دارند در این جهت تلاش افزون‌تر کنند تا به قله‌ی این سیاست برسیم.

پس از اتمام سخنان آیت‌الله سیدمحمودهاشمی شاهرودی از حامیان زندانیان، مددجویان ،‌کارآفرینان برتر توسط رییس‌جمهور و رئیس‌قوه قضاییه تقدیر شد.

همچنین تمبر یادبود حمایت از خانواده‌ی زندانیان توسط روسای قوای قضاییه و مجریه ممهور به مهر شد.

کد خبر 82233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز