سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه زندان جای انتقامجویی، شکنجه‌گری و اقرار گرفتن نیست، بیان داشت:

بر اساس فقه اسلامی زندان باید مکانی برای اصلاح و تربیت مجرمین باشد.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در همایش حمایت از خانواده زندانیان گفت: بسیاری از خانواده‌های زندانیان امروز در فشارهای شدید مالی و اقتصادی قرار گرفته‌اند و زندان حیثیت اجتماعی و قومی آنان را لکه‌دار کرده است.

وی زندان و کیفر را بحث مهم و یکی از چالش‌های مهم دستگاه قضایی و کل نظام برشمرد و افزود: به تازگی هماهنگی‌هایی میان دستگاه‌ها برای کاهش مشکلات و اصلاح وضع زندان‌ها انجام شده است و باید گفت اقدامات صورت گرفته به نوعی مؤثر بوده است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: کیفر زندان در سیاست‌های کیفری اسلامی جایگاه محدودی دارد و باید گفت در فقه اسلام به جز در 3یا 4 حوزه از کیفر زندان استفاده نشده است و فقط نظام‌های طاغوتی به‌دنبال زندان و تاسیس آن بوده‌اند.

هاشمی شاهرودی گفت: سیاست نظام اسلامی ما منتهی به حبس‌زدایی است و این برگرفته از فقه اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: کیفر زندان آثار سوء بسیاری دارد بنابراین در کیفرهای اسلامی در حدود و قصاص تاکید شده و جزء جالب‌ترین و بالاترین سیاست‌های کیفری اسلامی است.

همچنین در بند 5 اصل 156 قانون اساسی نیز تاکید شده که منظور از زندان، اصلاح مجرمین و بازگشت آنان به جامعه است. وی ادامه داد: زندان برای بزهکار باعث فساد می‌شود و این برخلاف نظر قانون اساسی است که تاکید کرده زندان باید باعث اصلاح بزهکار شود.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: پیش از این تصور می‌شده که زندان بهترین وسیله برای ترساندن بزهکاران است درصورتی که تجربیات نشان داده که اینگونه نیست و مجازات‌های جایگزین تاثیرگذارتر است.

رئیس‌جمهوری نیز در این مراسم گفت: وجود حتی یک نفر زندانی در جمهوری اسلامی زیاد است.احمدی‌نژاد بیان کرد: جامعه‌ای که گسترده می‌شود، برخوردها و تصادفات نیز در آن گسترش می‌یابد و طبیعی است که اتفاقاتی در آن رخ دهد و در کشوری که بیش از 100‌میلیون سفر روزانه در آن انجام می‌شود تصادفات امری طبیعی است.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در سایر کشورها به نسبت جمعیت 6 برابر زندانی وجود دارد اما در کشور ما این رقم دو دهم درصد است، اما باید گفت در جامعه اسلامی نیز یک نفر زندانی هم زیاد است و باید به‌دنبال تدابیری باشیم تا این تعداد را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: باید دعا کنیم روزی برسد که همه زندان‌های کشور به کتابخانه و دانشگاه تبدیل شود.مدیر عامل ستاد دیه کشور نیز گفت: در 30 سال گذشته حدود 800 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته، حدود 9 میلیون نفر نیز مجروح و بیش از 430 هزار راننده نیز روانه زندان شدند.

سید اسدالله جولایی افزود: تلفات و صدمات ناشی از حوادث رانندگی در ایران 23‌برابر بیشتر از آمارهای جهانی است

کد خبر 82270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز